Annons:
Etikett14-rasstandard
Läst 4776 ggr
skaujentas
10/27/06, 9:36 AM

Øreform på skogis....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heisan alle sammen!

Jeg og venner/oppdretter diskuterer ofte øreform og plassering. Jeg syns det kom så mange spennende kommentarer og tanker rundt skogislooken og størrelse/bestammen på skogisen. Så nå håper jeg er det er flere der ute som har noen tanker om formen på skogkattens ører og plassering. Legger ved et bilde av det jeg syns er perfekte ører og plassering.

I standarden står det faktisk at ørene skal være høyt og åpne satte, og at ørets ytterlinje skal følge trekantens ytterlinje ned til haken. formen skal være store med bred base og spisse.

Venter spent på innspill!

Julie

Annons:
WesthKiowas
10/27/06, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Håller med dig till 100 %!!!! Öronen är för mig otroligt viktiga, anser att det förstör så mycket om de har fel form och sitter fel. Har tyvärr några sådana katter själv Skrattande Även jag skickar med en bild på en katt som jag tycker har ganska fina öron, visst de kunde vara lite bredare i basen kanske men det är synd att klaga.

Det är S*Florinella´s som har tagit bilden.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

skaujentas
10/27/06, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hei!

Jeg er så enig! Utrolig lekre ører på gutten din!!! Jeg syns at ørene forsterker hodets trekant. Jeg vil heller ha medium riktig form og plassering enn store feil form og plassering. Det blir på en måte vanskeligere å se hodets trekant uten ørenes "ramme".

Jeg har også flere katter som jeg må jobbe litt med ørene i avl fremover:-))

Legger ved Lynx sin sønn Anton. Han har også fantastiske ører. Syns jeg da…:-))

fiskerjentas
10/27/06, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Her er et annet barnebarn av meg,og Flisa , (N) Fodnaheias REvansj om jeg synes har perfekte ører. Store, spisse, brede i basen og med tufser. Jeg synes alle disse deltaljene er viktige for det perfekte imaget

Fotograf og oppdretter er (N) Fodnaheias, Linda Reierssen

Florinellas
10/27/06, 10:53 AM
#4

#3 Åhh han har jättefina öron! Likaså de andra som visats.
Vad jag personligen tycker är de värsta/fulaste öronen är de som ser ut som schäferhundens öron. Högt placerade, smal bas och ganska rejält svängd ytterlinje, ibland även på innerlinjen så det ser ut som horn istället för öron.
Öron som söker sig inåt istället för ut mot linjen i triangeln…om ni förstår hur jag menar

RolfH
10/27/06, 3:29 PM
#5

Håller med om att öronens storlek och placering är jätteviktigt. De bör vara stora, spetsiga med öppen bred bas och ha minst en öronbas mellan sig. Ytterlinjen i en förlängning av trekantens raka ytterlinje från hakan.

//RolfH

jaanuska
10/27/06, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer vår Aragorn som vi tycker har jättefina öron

Annons:
parlan
10/27/06, 3:31 PM
#7

#6 underbara katt bara sååå urtjusigKyss

Mindfields
10/27/06, 3:31 PM
#8

Julie, din Lynx är såååå snygg!! O det är just öronen som gör honom! Flört
//Malin

jaanuska
10/27/06, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och här är Aragorns son Albin.Inte lika stora som sin pappa har ,men han har formen

jaanuska
10/27/06, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och en till:) Aragorns bror Garion.Inte heller lika stora som Aragorn har,men han också har formen

jaanuska
10/27/06, 3:38 PM
#11

#7 Tack så mycketGlad

SweetScarlet
10/27/06, 3:44 PM
#12

#6  Ja Aragorn har jättefina öron. Också en anledningarna till varför jag ville ha honom till min Ebba. Glad

jaanuska
10/27/06, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu hittade jag bilden av Aragorn som bebis.Där ser man hur bred örönbasen var redan då.

Annons:
jaanuska
10/27/06, 4:43 PM
#14

#12 Tack så mycket JeanetteGlad  Vi har så varma minnen av Ebba när hon var härKyss Inte minst den roliga bildserien av dom tvåRäcka ut tunganJag skrattar alltid när jag tittar på denSkrattande

Runsviks
10/27/06, 6:46 PM
#15

Ja, Anders och Jaana ni har snygga öron på era pojkar. Öronen är viktiga för hela helhetsintrycket på skogisen, men ibland så svårt att få till ;o)

Merlyn
10/27/06, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Öronen på denna gossen går inte av för hackor heller Skrattande

De har hängt väldigt länge men äntligen rest sig, bilden är på hängöronen.

Ixatrixa
10/27/06, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kolla in min lilla alien, egobild på S*Ixa´s Erasmus, min lille gutt!

Mindfields
10/27/06, 9:48 PM
#18

Ixa, cool kille! ;)

Eithels
10/27/06, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag gillar min kattkilles öron. Här kommer en bild på när han var liten. Då bestod hela katten av öron och en LÅÅÅÅNG svans (som man kunde lägga på nosen).

Öronstorleken har han kvar, tyvärr saknas lite av bredden i basen, och svansen; Ja, den är fortfarande lång…

Restless
10/27/06, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det är väl ingen hemlighet att jag vill ha öron som Lynx' på mina katter ;) Antons är superfina! Gillar Czack, Camilla - hoppas se honom på utställning framöver!

Det var väl med vår Enigma som min öronsyn blev smått omvänd - hade aldrig sett sådana öron förut och sedan dess vill jag inte ha något annat ;) Enigma gör mej fortfarande knäsvag, men visst hade inte större och snäppet spetsigare öron varit fel. Det får vi helt enkelt fixa till i senare generationer ;) Öronen ser dock lite mindre ut eftersom de tippar lite framåt. Öronens baksida följer liksom nackens form istället för att bryta till en annan vinkel. Vore intressant att höra andras åsikter om sådana…

Annons:
av Edelmann(N)
10/28/06, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Dom här tycker jag är finaGlad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
10/28/06, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hennes dotter ifrån andra kullen.

Benita.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
10/28/06, 1:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

och hennes syster:

Beliza

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
10/28/06, 1:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

enn till

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
10/28/06, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Våran Bamse…

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

EddaM
10/28/06, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25: Coolare Bamse får man nog leta efter=))

Min Willow har bra öron, o placering=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Zarkeshas
10/28/06, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ett par av mina favoritöron förekommer tidigare i tråden. ;) Det är bl.a. Lynx, Enigma och Garion.

Det viktigaste för mig är placeringen, dvs brett isär och inte kaninöron som sitter rakt upp på huvudet. Bredden i öronbasen är också ngt som jag väldigt gärna vill ha. Hellre ett par öron som sitter korrekt och är breda i basen men ngt små i storleken, än ett par stoora, smala öron som sitter högt! Idealet är så klart ett par stora, breda öron med korrekt form och placering och med tofsar som grädde på moset. ;)

Min Molly har perfekt öronform, bra bredd och en superfin placering enligt min smak. Hennes öron kunde visserligen varit ½-1 storlek större och haft större tofsar för perfektion, men som helhet är jag mycket nöjd med hennes öron. Öronplaceringen är riktigt, riktigt bra om man räknar in hennes ålder dessutom och det är även ngt som domarna har berömt.

På bilden är hon 4,5 månader.

Annons:
Teres
10/28/06, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#6 Barnbarn

Här kommer 2 bilder på min vanessa

IC S*Awanatha´s Lapiz Lazuli g0322  som jag fycker har väligt fina öron.

Toffarna hennes är efter vackra Morfar Aragorn (#6)

Teres
10/28/06, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

 här kommer en till =)

Teres
10/28/06, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

GIC S*Skvaderkatten´s Frej ns22

Frej tycker jag har en väligt fin form på sina öron. lite större toffsar som min vanessas skulle jag velat ha på han. Men kan ju inte få allt.

Teres
10/28/06, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lägger in en närbild oxå =)

skaujentas
10/28/06, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Hei Alle sammen!

Så gøy at det ble så stor respons! Ja det ser ut som om de fleste er enig med hverandre. Og som Ulrica vet elsker jeg Lynx sine ører:-)) Dog kunne de kanskje ha vært litt spissere og hatt tufser, men gud for noen ører. Og det som er moro er at hans ører har ikke blitt for små selv om han er blitt voksen. Han har fortsatt svære ører. For å ta opp tråden ad ørenes helning fremover så syns jeg det er greit med litt, men mener at de må IKKE helle for mye fremover for da blir de ikke som standarden sier åpne. Om en tenker på en skogkatt i vill tilstand så måtte ørene være høyt satte og åpne og bevegelige slik at de kan snu ørene til alle kanter. det jo slik de lokaliserer lyder på beste mulig måte. Dersom ørene blir for mye lutende fremover eller for bredt satte så kan de ikke det. Og for bredt satte ører gir skogkattene et litt siamaktig preg. Noe som jeg ikke liker.

Om en tenker logisk så er det da også bra for katten og ha mye pels ut av ørene slik at snø, vær og vind ikke blåser rett ned i øregangen og forårsaker ørebetennelse. Jeg elsker det når skogkatter har masse pels ut av ørene noe jeg syns er på vei bort fra skogkatten. Jeg legger ved et bilde av Disa. Hennes ører kunne vært bredere ved basen og større og i tillegg "topper" hun ørene på bildet og bildet er litt uskarpt, men se de flotte tufsene ut av ørene. Hvor har de blitt av på skogkatten?

Julie

WesthKiowas
10/28/06, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Min Mums har ganska fina tofsar inuti sina öron tycker jag. Gillar även hans öron men skulle vilja ha dem spetsigare och med större tofsar.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Teres
10/28/06, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Min Gic S*Skvaderkatten´s Adam  har jätte långa hår inne i öronen. Men där emot så behöver han lite mer storlek på sina öron. Men han har en jätte fin bas och placering på öronen. Men han är min underbaraste iaf. fast han inte har världen största öron Kyss

slänger in en bild och vissar. Fast jag lär säga att håret i öronen är typ 3 längre nu i öronen.

Annons:
Teres
10/28/06, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Lägger in en bild på Adams son

S*Tailwave´s Toledo  5 månader på den här bilden och en vikt på över 4kg.
Han har fått Adams placering och form och bas men mammas storlek.

Midlands
10/28/06, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Gillar också när det är mycket tofsar i öronen.
Bild på min ena hona som har det,skulle önska hennes öron något spetsigare annars är dom helt ok i storlek o placering.

Midlands
10/28/06, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hennes dotter har också snygga öron,behöver dock spetsigare.

Teres
10/28/06, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Adams andra som Myzak

S*Tailwave´s Silver shadow
Han har oxå fin öron tycker jag. Men han håller dom för tillfället lite högre upp en brorsan Toledo. Men dom kommer garanterat falla på plats när han börjar bredda huvudet.

väldigt nöjda med mina 2 barnbarn. Båda är solklart bättre en föräldarna =)

Teres
10/28/06, 8:22 PM
#39

#37 Hon är väldigt vacker tycker jag =)

Mvh

Burken
10/29/06, 1:04 AM
#40

Skickar ett bidrag på "hyfsade" öron S*Långängens Mandel!

Burken
10/29/06, 1:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Här är han 11 veckor Flört!

Annons:
parlan
10/29/06, 1:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Får väl oxå dela med mig ett par öron….Skrattande

Syllan
10/29/06, 1:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Min Angel har också snygga öron. /Sylvia

Syllan
10/29/06, 1:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Och min Märtha har ljuvliga tofsar på sina stora öron. /Sylvia

Froydis
10/29/06, 1:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Heidi da hun kom til oss.. Se på de tufsene som kommer utav henner ører dere!!! sikker på de var 10 cm lange.. men hun hadde da vært vanskjøttet , så hun måtte vel ha dem for ikke å fryse :)

Froydis
10/29/06, 1:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Hennes ører da hun enda var lita, 11 uker gammel.

fiskerjentas
10/29/06, 2:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

(N) Fiskerjentas Ilja Himmeblå har tufser både på toppen og inni ørene.

Jeg syns også formen og bredden er fin. Størrelsen på ørene er ok, men kunne godt vært større

Froydis
10/29/06, 2:50 AM
#48

hun er pen…

Annons:
EddaM
10/29/06, 9:32 AM
#49

#28: Tycker hon är jätte vacker din Vanessa=) Skall bli intressant o se hur hennes ungar kommer att se ut när de kommer någon gång i framtiden=))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

skaujentas
10/29/06, 6:27 PM
#50

Heisan alle sammen!

Er det ingen som har synspunkter på vinkelen. Jeg og Ulrica er enige om at ørene skal/kan lute litt fremover slik at ørenes linjene på baksiden følger nakkens kurve.

Syns oppdrettere at det er greit at ørene er lett rundede eller skal de være helt spisse? Gamle oppdrettere sier at spissen på ørene var tufsene.

Julie

RolfH
10/29/06, 6:33 PM
#51

#50 här ser man öronen i profil på NFO, MCO och SIB

//RolfH

fiskerjentas
10/29/06, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Jeg syns at ørene (vinkelen) spiss.

Men basen må holdes bred. Jeg vil altså heller ha litt runde med bredde en smale spisse ører

På dette bildet kan jeg prøve og forklare det

katt ns har fin vinkel(spisse), men litt smale ører, katt ns 0922 har flott vinkel (spiss) og samtidig flott bredde og størrelse på dem. Katt f0922 har flott bredde og størrelse men litt rundere enn ns0922, katt fs har fin vinkel og bredde men kunne hatt større ører

fjellans
10/29/06, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Så här vi jag ha öronen å mina katter, som den vuxna katten alltså

Ixatrixa
10/29/06, 7:40 PM
#54

Jag är allergisk emot "kaninöron" dvs sådana med smal bas…sedan spelar det ingen roll hur mycket tofsar de har(för det hjälper inte;).

Det är viktigt för mig med en bred bas…håller med om att jag vill ha en lutning framåt som följer bakhuvudet.

Jag vill ha ett spetsigt avslut med tofsar som följer öronens form

Restless
10/29/06, 7:50 PM
#55

#51: tycker den bilden är fruktansvärd… skulle ögonen sitta där? mitt i pannan? öronen är smala och höga. finns ingen trekant överhuvudtaget. vikande haka och sviktande profil. nääää… snälla ni - se den bara som en översiktlig jämförelse - inte som en standard!

Annons:
RolfH
10/29/06, 7:54 PM
#56

#55 Självklart ingen standard på den bilden. Men en jämnförelse på skillnader mellan de tre raserna. Här ser man ju t ex hur öronen på MCO lutar framåt och följer nackens linje.

På skogisen vill jag ha en rejäl skalle och öronen placerade långt fram vilket gör att de inte följer nackens linje.

//RolfH

Ixatrixa
10/29/06, 8:00 PM
#57

#56….blir inte skallen väldigt platt då?

RolfH
10/29/06, 8:03 PM
#58

#57 Nej snarare tvärt om.

//RolfH

SillyZones
10/29/06, 10:13 PM
#59

Jag gillar öronen på min Ozone.

http://www.sillyzones.com/bilder/ozone1300ram.jpg

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

RolfH
10/29/06, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

S*StarsHollow's Cheyenne har också bra öron tycker jag.

//RolfH

UncutDiamond
10/30/06, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Vill bara visa mitt nytillskott som är 4veckor på bilden, Hildur min ÄngelKyss Pappa Lynix och mamma Breeze har jääätte snygga öron båda två så vad kan inte denna lilla dam få? :)

UncutDiamond
10/30/06, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Vill bara visa Miracles öron också =) * Denna dagen var blåååsig *

Annons:
UncutDiamond
10/31/06, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här är Tinda min lilla prinssesa som väntar bebisar nu :))

Awanathas
10/31/06, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

här kommer en avkomma till #6 .. Aragorns barn alltså. :)

Hon har otroligt läckra toffsar, bred bas och superfin placering.
Hon kunde såklart ha haft spetsigare öron, men toffsarna förstärker intrycket! :)

bilden visar kanske inte upp öronen så bra.. ska visa bättre kort.

Hon är även mamma till # 28 :)

Awanathas
10/31/06, 10:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Här kommer en som visar hennes öron något bättre. :)

De sitter verkligen jättehärligt i hennes härliga trekant!!
Att hon sedan har en tokhärlig utstrålning och en söt men kul personlighet gör saken bara ännu bättre!:)

Awanathas
10/31/06, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

hennes förstfödde son..

men kanonfina öron!!
Helt rätt i placeringen, stooora och fina i basen, supersnygg höjd och bra i linjerna.

Jag älskar stora öron, de ska gärna vara så spetsiga som möjligt, bred i basen och långa i höjden! Toffsar i och på!!
Öronen är enormt viktiga, de gör ju en stor del av själva intrycket på katten!! :)

Awanathas
10/31/06, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

här är samma hane fast 2 mån senare.. Läckert inte sant? :)

Det var väldigt många fina katter och deras öron som visats upp här!:)

UncutDiamond
10/31/06, 10:54 PM
#68

#64-67 Underbara katter! Vackra som katten ;)

Mulan
10/31/06, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Hej!

 Jag gillar kanonvackra öron, men för mig är nog öronbasen det absolut viktigaste.. Jag tycker att med en bred, fin öronbas kommer man långt, o självklart vill jag ha fina spetsiga öron på mina katter, men jag måste erkänna att så länge de har bredden på basen så kan jag kompromissa med mycket.

Något som jag har förundrats över är hur snabbt öron har gått från mediumstora till enorma siamöron på utställningar.. Jag vill inte ha FÖR stora öron… Då blir det liksom lite fel.. På kattungar, ja, de ska ha stora öron att växa i, men många har ju även enormt stora öron som vuxna o då blir det inte riktigt harmoniskt för mig. Måste också erkänna att öronen är otroligt viktiga för att få ett vackert intryck av katten, men i mitt avelsarbete så finns det såååååå mycket mer än öron, och så länge det inte blir öron med smal bas o som är högt satta på huvudet så kan jag kompromissa mycket.. Även om jag såklart har ett ideal att sträva efter också..

Mvh Malin

Annons:
UncutDiamond
11/4/06, 2:50 PM
#70

#69 SÅÅÅ FIN

WesthKiowas
11/4/06, 5:18 PM
#71

#69 Där måste jag verkligen hålla med dig! Öronen får inte bli fööör stora för då tappar vi all harmoni. Alt måste ju passa till katten. Jag tar hellre lite mindre öron som sitter rätt och har en snygg form, öronen måste ju få plats på huvudet också och blir de för stora hamnar de ofta lite fel.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

skaujentas
11/7/06, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Jaa dere store ører..hva syns dere om Hildur sin brors ører 5 uker gammel:-)) HE HE

Ja de er ekstreme, men han vokser nok inn i dem, men morsomme er de! Jeg må jo bare le hver gang jeg ser på ham og han kommer løpende med de store ørene flaksende. Venstre ører klarer ikke helt å rette seg opp så det henger litt. Skal hilse fra ham til alle og si at han skal fikse øra snart så den som ler sist ler best……

 Julie

WesthKiowas
11/7/06, 1:01 AM
#73

Jösses! Vilka gigantiska öron! Men jag tror som dig att han växer säkert i dom. De sitter ju som de ska och får ju plats på huvudet trots sin storlek så det blir nog inget bekymmer. Men STORA det var dom verkligen!Skrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

av Edelmann(N)
11/7/06, 2:15 AM
#74

oj såååå store - men han hadde jo mistet en del av pelsen som du skrev i hjemmesiden. Så derfor ser de jo større ut Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

vettan
11/7/06, 11:59 AM
#75

Så många öron och så många åsikter. Mycket intressant. Jag håller med #69 att vi får akta oss att inte vi får för stora öron på våra katter jag tycker inte det är snyggt med siamesöron på skogisar de ska vara på Siameser. Men som sagt det är min personliga åsikt. Harmoni och en snygg öronsättning med bred bas är viktigare än storleken. Öronen ska passa katten och huvudet. Mina katter har väl inte de perfekta öronen men olivette har snygga öron kommer nog att bli bra som vuxen #20 jag har sådana öron på Yatsie de tippar framåt, kan bero på att Enigma är morfarGlad

Anneli_G
11/7/06, 12:29 PM
#76

Heike är sååå söööt… han ser ut som Dobby i Harry Potter… med tanke på öronen då Flört … *snutte gubben*

Annons:
Mindfields
11/7/06, 12:39 PM
#77

Julie, läckra öron på Heike ;) Han växer säkert i dem, men de kommer nog alltid räknas som stora ;)

//Malin

parlan
11/7/06, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Nu när vi var på utställning i Lördags så fick Armani mkt beröm för hans välplacerade stora öron som går i harmoni med hans ansiket.

/Maria

skaujentas
11/7/06, 5:00 PM
#79

Heisan igjen!

Jeg er så enig med #75, Vettan. Jeg vil IKKE ha siamører på skogkatten og det betyr at en må passe seg for at de ikke blir sittende for bredt og heller for mye utover. Og det i kombinasjon med at de blir for lange og flate i profilen uff…..Det står faktisk i standarden at ørene skal være høyt satte, men det btyr jo ikke trangt satte. Og de må helle noe utover dersom de skal klare å følge sidelinjene i trekanten så dette er en balansegangRäcka ut tungan

Det er alltid like spennende å se når en får kull!

Julie

sommar
11/7/06, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Måste ju visa min Nemos öron som jag tycker är fina, dock inte så mycket tofsar :-)

Brita
11/7/06, 7:46 PM
#81

Heike (Harry Dunder) HAN ER MIN!!!!!

Restless
11/7/06, 9:19 PM
#82

#81: Förstår att du är glad över Heike :) Åh, vad jag ser fram emot att se vad det blir av honom! Vilka öron…

Mylingens
11/7/06, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Jag måste bara visa en bild av vår IC S*Silverbells Oleana, eller Moa som vi kallar henne för. På bilden är hon 10 veckor och har jätteöron, helt otroliga. Hon har än idag jättefin storlek och form på dom och de sitter oxå kanon på henne. //Kaisa

Annons:
Mylingens
11/7/06, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

…här som vuxen, bilden från Tönsberg, Norge i år.

Labolina_73
1/15/07, 6:31 PM
#85

#10 har du fler bilder på denna snygging.. älskar öronen.. Skrattande

jaanuska
1/15/07, 6:43 PM
#86

#85 Tack så mycketSkrattande Ja,vi har hemsida www.nfostuds.se Titta under fliken "hanar" EC S*Mighty Claw's Garion. Vi har också mera bilder i våran "fotoarkiv",som jag kan meila dig,om du är intresseradGlad Kristin från S*Runsvik's har tagit den här bilden(#.10)

LottaC
1/15/07, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Denna pojke har för mig rätt placerade öron som 7 månader gammal

Eydimork
1/15/07, 6:52 PM
#88

Stora öron i alla ära, bara de inte ser ut som haröron.

fjellans
1/15/07, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

#88
Du menar så här?????Oskyldig

Runsviks
1/15/07, 8:02 PM
#90

#85 Kul att du gillar Garion, jag har haft nöjet att få fota honom vid två tillfällen och även hans kompisar… kolla in länken nedan.

//Kristin - S*Runsvik's

EC S*Mighty Claw's Garion

Annons:
Zygots
1/15/07, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Här kommer ett exempel på öron som jag tycker är fina.

S*Zygot's Dharma

Zygots
1/15/07, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

och en bild till

Fairyhearts
1/15/07, 10:57 PM
#93

#92 Snygga öron! Kul att få se bilder på hennes öron i två olika åldrar.Skrattande 

/Marie

Loas
1/15/07, 11:09 PM
#94

dom öronen gillade jag starkt! Glad

Zygots
1/16/07, 12:07 AM
#95

Ja, hon var SÅ fin, hon fick behålla sina vackra öron som vuxen, jätteroligt.

erspers
1/16/07, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

vad sägs om vår S* Erspers Augusts öron då månntro?..

erspers
1/16/07, 12:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

ett till..Oskyldig

Annons:
Zygots
1/16/07, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Här kommer ett par öron till, detta är Dharmas son CH S*Zygot's Sham Sharang.

TailorHills
1/16/07, 1:19 AM
#99

#98 Hmmm, tycker jag känner igen den bilden på något vis..
Men jag bara älskar dom örona.Glad

Margona
1/16/07, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Här kommer en bild på S*Frostvikens Amadeus öron som jag tycker är fina.Glad

Margona
1/16/07, 2:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Här en bild  så man ser bättre

Restless
1/16/07, 7:43 AM
#102

Zygots: Dharma har så fina öron men Shams är oslagbara :)

Zygots
1/16/07, 8:49 AM
#103

Tailorhills: ja, med dig som fotograf blev det kanonfina kort på Shams öron.(hoppas allt e bra med er).
Restless: tusen tack! Jag är också väldigt svag för Shams öron, och man har ju tur ibland och katterna får behålla sina vackra öron som vuxna.=)
Sham har parat S*Mar'Michell's Haraki'ri nu och jag kan håller alla tummar och tår jag har för att det har tagit, för det kan nog bli väldigt fina öron på de barnen.

Mulan
1/16/07, 12:19 PM
#104

#103 Sham har jättefina öron.Kyss De är nästintill perfekta för mina ögon. Lycka till med kommande barna!

# allmänt. En sak ang öron som jag har tänkt på mer o mer är att topparna på öronen svänger lite bakåt.. Inte så mkt som på en American curl Flört, men tendensen finns där.. DET tycker jag inte om på skogisar.. Och helst inte när de är kombinerade med smal öronbas… Ngn annan som lagt märke till de "svängda örontopparna"?

mvh Malin

Annons:
Labolina_73
1/30/07, 2:04 PM
#105

#86

Japp det är jag mycket intresserad av.. :-) gör gärna det,, men jag kommer inte in på din sida. :-)

UncutDiamond
1/30/07, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Vill bara visa Hildurs öron som jag tycker är jättefina. Hildur är 16veckor på bilden

Zygots
1/30/07, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Här kommer ett foto på S*Zygot's Waga-Waga 6 veckor gammal på bilden, tagen idag.

Jag gillar Wagas öron och ser fram emot att se vad det blir av dom lite längra fram, Waga och hans syskon finns att se på min hemsida.

//Annika

UncutDiamond
1/30/07, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

#104 Är det såhär du menar med svängda örontoppar? Miracles toffsar svänger lite utåt, men det tycker jag är charmigt Flört

Eydimork
1/30/07, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Snygga öron var det ja! Man blir lite bortskämd när man har dessa öron här hemma :-) Hesslecitys Gamirone. Henne har jag på foder från Zygot's. Underbara öron på en underbar katt!

UncutDiamond
1/30/07, 4:36 PM
#110

#109 Mycket snygga öron!

Zarkeshas
1/30/07, 4:40 PM
#111

#107 Fina öron! :) Hoppas att banan-fén håller sig väck den här gången.. *fniss*

Jag tycker att Molly har snygga öron, inte perfekta, men nära iaf.
Hennes lillebror Hep Cat som blir 6 veckor imorgon har ännu snyggare form på öronen, om man tittar ovanifrån. Då har hans öron en perfekt både yttre och inre linje som svänger helt korrekt och möts i en spets. Vi får väl se hur hans öron kommer att se ut när de vecklas ut och hamnar på rätt plats.. Tyvärr har jag ingen bild på hans öron där man ser just formen ovanifrån.

Molly http://www.zarkeshas.se/Bilder/G-kull/Molly070125.jpg

Annons:
Zarkeshas
1/30/07, 4:43 PM
#112

#109 Ja hon har fina öron helt klart. Ännu finare i verkligheten dessutom. :)

Mulan
1/30/07, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

#106, 107, 109.. Mumsiga öron! Skrattande

# 111 Hebbe lilles öron är helt ljuvliga! Mumselimums!

# 108 Japp! Det är inte så stiligt.. Och han är inte ensam om det.. ;-) Men man kan inte få allt… Oskyldig Själv har jag svängda öronlinjer på ett par av mina honor o det är iiiiiinte stiligt.. Hujedamej.. Men de är sötast i världen ändå, fast jag måste tänka en del på det när jag väljer deras partners..

Skickar med en bild på Candys svängda öron.. Så ni kan se ett par öron som jag inte är så förtjust i.. Men katten i sig älskar jag och hon har några avkommor med betydligt bättre öron som väl är… Och hon har en del andra fina kvalisorter som väl är…

mvh Malin

Mulan
1/30/07, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

..å en bild till på öronen.. ;-)

UncutDiamond
1/30/07, 10:14 PM
#115

#113 Så sant, ingen är perfekt. Men älskar honom högst av allt i världen ändå ;)

Zygots
1/30/07, 10:44 PM
#116

#113, jag tycker nog inte det var "så farligt". Det finns riktiga skräckexempel……..=)…och jag vet att jag i alla fall har bidragit med ett, men som sagt, vad gör man, man får väl jobba vidare och försöka "rätta till" misstagen…Fundersam

forkeeps
9/26/12, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Här kommer Lienne :) Hon har fått träffa en hane som har bredare öronform men som är snäppet mindre i size än hennes.

SE*For Keeps

forkeeps
9/26/12, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Min andra skogis CH S*Sweet Scarlet's Warm Cotton, 1 år, tycker jag också har fina öron. Men behöver hon också lite bredd, så de inte ser så spetsiga ut som de gör på vissa bilder. Eller vad tycker ni?
Tycker att de ger ett harmoniskt uttryck på riktigt, men på vissa bilder ser de nästan för stora ut.

SE*For Keeps

Annons:
forkeeps
9/26/12, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Hon är långt ifrån färdigväxt på alla punkter, men om hon ändå ska tas i avel…. Då gör jag väl rätt som letar efter en hane med mindre öron till henne?

SE*For Keeps

Kronängens
9/26/12, 9:40 PM
#120

Jag hade snarare lagt vikt vid att hanen har riktigt bra bredd i basen på sina öron. Det tycker jag är viktigare än storleken. Glad

forkeeps
9/28/12, 7:20 PM
#121

Absolut! :)

SE*For Keeps

Upp till toppen
Annons: