Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 19272 ggr
Merlyn
2006-12-13 11:33

BILDER PÅ RINGORM

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni vet så finns det mycket skriftlig information om RO men när jag blev drabbad så upptäckte jag att det finns INGA bilder att få tag i som visar hur RO ser ut.

Sedan vill jag också tillägga att det finns MASSOR av skrönor och osanningar om RO som florerar och jag vill noga påtala att RO varken DÖDAR eller SKADAR katten.

RO från katt sprids till BÅDE människor och hundar men man behöver inte få det för att katten har fått det, inte heller hundarna behöver få det men de kan ju vara smittbärare iallafall därför föreslår jag att man badar sina hundar i FUNGORAL shampo som man kan köpa på apoteket och som dödar svamp, jag badar även mina katter i detta shampo.

Oftast sätter sig RO på de svagaste individerna såsom kattungar för de har lägre immunförsvar än en vuxen katt, min Darla har fått det och hon har ju diat en kull och hjälpt till med Lottes kull så jag antar att det är därför hon fått det, honorna kan ju bli lite "slitna" av att ha kull.

Jag poängterar att inte alla katter blir drabbade!!!

Jag kommer nedan publicera bilder på hur ringorm kan se ut och jag kommer senare att publicera bilder på samma katter när det är utläkt. Ringorm vanställer inte katterna på något sätt även om man kan tro det.

Ni är välkomna att ställa frågor om RO till mig och jag skall försöka svara så gott jag kan.

Annons:
Merlyn
2006-12-13 11:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som ni ser så har RO ätit upp pälsen längs öronkanten och lämnar krustor i sin väg, när krustorna är borta och RO utläkt så växer pälsen snabbt tillbaka och det kommer INTE synas att katten varit drabbad.

Seerath
2006-12-13 11:37
#2

Det såg dock inte så bekvämt ut för stackars liten.

Hur lång tid tar det innan det läker?

Merlyn
2006-12-13 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här ser ni RO i armhålan på en kattunge, det skall mycket till för att upptäcka det och eftersom mina katter får behandling så är det på snabb tillbakagång.

Merlyn
2006-12-13 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär ser RO ut på människa, skall tillägga att varken jag eller Sandra drabbats Skrattande

Merlyn
2006-12-13 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Man behandlar katterna med ITRAFUNGOL, en oral flytande medicin med verksamt ämne; ITRAKONAZOL 10 mg/ml.

Man ger katterna detta i tre veckor totalt och man har en veckas uppehåll efter varje vecka, samtidigt så ska man städa sitt hem med VIRKON som finns att köpa på apoteket, 10 påsar för 180:-

Här är en krusta på ett öra:

Merlyn
2006-12-13 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här har jag skrapat bort krustan.

Annons:
Merlyn
2006-12-13 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag kan tillägga att utav alla mina kissar hemma är det 3 som visar symtom men ALLA blir behandlade givetvis.

Här är en nytagen bild på Lotte, hon har INTE blivit drabbad.

Restless
2006-12-13 11:53
#8

Tusen tack Merlyn! Jätteintressant och nyttigt för oss alla!

WesthKiowas
2006-12-13 11:53
#9

Jättebra att du visar bilder eftersom det inte alls finns några att se på nätet. Tack för att du delar med dig av din kunskap.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mindfields
2006-12-13 12:00
#10

Tack Merlyn!  :)
//Malin

Maria_a
2006-12-13 12:04
#11

Tycker du gör ett det helt otroligt…. tusen tack för att du delar med dig. Och lycka till med kampen i detta.

Mvh Maria S*Anbemas

Merlyn
2006-12-13 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag gör så gott jag kan Skrattande

Det känns bra om detta kan lugna alla oroliga därute i landet!!!

Här är en bild på Fingal som ni sett på några av bilderna, han sätter päls, växer och busar som vanligt fastän han är drabbad, visst var det en dyrköpt och ångestfylld erfarenhet men jag tröstar mig med att jag tagit mitt ansvar och att mina katter faktisk är på bättringsvägen och snart är detta borta.

Det finns så mkt. bra medel nuförtiden så detta behöver inte vara livets undergång, även om det kändes så i början.

Vill även passa på att ge en ELOGE till MIAMARIA som också vågade gå ut med detta och stå rakryggad, tack vare detta så kan vi öka medvetenheten hos folk och förhoppningsvis stoppa RO innan det gör alltför stor skada.

Frostvikarna
2006-12-13 12:20
#13

tack snälla Merlyn för denna information. Intressant att få veta hur det verkligen ser ut! Trevlig lucia önskar jag er!

Annons:
exemerikas
2006-12-13 12:22
#14

Jättebra initiativ Merlyn!  Som sagt - så finns inga bilder av detta på nätet. Förvånande dock att detta med RO fortfarande är så okänt och betraktat som något farligt av mångaFundersam RO florerar ibland på dagis och i skolorna precis som löss och det är inget ovanligt att barn plötsligt får det. Vanligt oxå att barn som umgås med djur kan få det.

 Det enda jobbiga med det är den långa medicineringen (katterna är ju inte så goda vänner med matte just nu) och den ganska omfattande städningen. Å andra sidan - när kunde man skryta med sist att man har kliniskt/kemiskt rent till julSkrattandeSkrattande

 /Marika

Zarkeshas
2006-12-13 12:29
#15

Jättebra Merlyn! :) Tack för all info du bidrar med!

Merlyn
2006-12-13 12:29
#16

Hihihi…nä, det är nog den enda FÖRDELEN med RO, det blir rent hus!!!

Jag vill passa på att tacka dig Marika för att du tagit detta så bra, du hämtade ju Edmond när han oturligt blivit smittad, några ungar flyttade ju lite tidigare vilket var tur för mig och dem…..

Jag kan passa på att fylla i att jag ALDRIG skulle lämna iväg kattungar om jag visste att de var drabbade av någonting, detta tog mig helt på sängen och jag kontaktade givetvis berörda parter snarast.

lynxeyes
2006-12-13 12:35
#17

Jättebra med bilder!!!

Kan även tillägga att det finns andra typer av svampsjukdommar i huden som kan drabba både hund och katt, och som kräver samma typ av behandling. Som kan liknas vid ringorm, men ändå inte är det. Jag drabbades av detta när jag fick hem min första katt och både hund och katt fick stå under behandling i ett halvår. Dock inte med samma preparat som Merlyn beskrivit. Det konstaterades när jag valde att skicka in ett skrapprov på de krustor som fanns i kattens hud. Men idag är både han och hunden (som aldrig drabbades men behandlades ändå) friska och fria från ev komplikationer så det är ju helt klart behandlingsbart även om det tar lite tid!!! Vill oxå säga att jag tycker det är otroligt starkt av Merlyn o Maria att de vågat gå ut och prata öppet om det och att de, delar med sig av den information de fått och de erfarenheter de skaffat sig på kuppen!!! Stor eloge till er och många uppmuntrande kramar!!

// Sophia

Burken
2006-12-13 12:36
#18

Måste säga att Ni är värda en stor eloge Merlyn och Sandra, det florerar säkert MYCKET skit som bara sopas under mattan!
Var själv drabbad av ringorm i mitten på 80-talet, då hade vi anmälningsplikt till Sverak om smittsam sjukdom, och jag kan nog lugnt påstå att man behandlades som pestsmittad på den tiden. Tack och lov har både medicinering och sanering gått framåt, så snaaaart är Ni tillbax på arenan igen, Ni är sååå välkomna!

Merlyn
2006-12-13 12:39
#19

Jag tackar för alla uppmuntrande ord!!

Sagolika
2006-12-13 12:40
#20

Jättebra att få se bilder på detta, Merlyn.

Skönt att det snart kommer att vara över och ni får ett riktigt välstädat hem till jul Flört

Även om jag till fullo förstår att det är jobbigt, så tycker jag att folk är onödigt hysteriska i fråga om detta och det är verkligen till stor hjälp att du hjälper till att upplysa om vad det faktiskt innebär.

Ha en trevlig Lucia.

Kram Nina

Annons:
Majamaloss
2006-12-13 12:44
#21

Tack för att ni delar med er! // Maja

Gyldenloeve
2006-12-13 12:45
#22

# 5 Rigtig flot initiativ! Vil dog lige sige, at RO også kan se anderledes ud på katte, da det kommer an på hvilken type katten har fået….

M. h. t. Virkon S som det hedder her i DK, vil jeg bare lige sige, at vi i forvejen  bruger det til at vaske kattebakker af etc. Og at det kan købes i gule beholdere, som er lidt nemmere (og billigere:-) at bruge end poserne. Jeg købte en gul plastik beholder med 5 kg i, sammen med en veninde (gennem min dyrlæge) og den kostede "kun" 1500 kr. De poser som man kan købe her i DK indeholder kun 50 gram hver, men koster til gengæld ca. 35 kr stykket!

mvh Carli

parlan
2006-12-13 13:03
#23

Tack för att du dela med dig av informationen och bilderna runt om kring ringorm… Tillsammans är vi starka och med information och ökad kunskap såblir det lättare att tackla "problemet" framöver medvetenheten ökar…

TACK!

All bravur till dig och miamariaSkrattande

//Maria

majema
2006-12-13 14:00
#24

Ja ett stort tack till er som delar med er av bilder och erfarenheter. Det är guld värt tycker jag.
/Marie

BEATA
2006-12-13 18:36
#25

Jag läser i Boken  "Kattens sjukdomar" att det står om att ringorm läker ut av sej själv på 60-100 dagar utan behandling, men är man uppfödare och säljer katter ska man behandla. Det kan ju vara bra att veta. Hoppas vi kan hjälpa varandra med allt på det här forumet..men då måste vi alla vara lika ärliga och modiga.                 BeritGladGlad

Syllan
2006-12-13 19:24
#26

Jag kan bara hålla med alla före mig. En stor Luciakram till er alla som är drabbade. Riktigt intressant och lärorikt att äntligen få se hur det ser ut på bild. /Sylvia

vettan
2006-12-13 19:41
#27

Tack för all info! Jag vet att förr var det lång karens men så är det inte nu då???? Verkar vara svårupptäckt oxå.

Annons:
LosGatos
2006-12-13 19:51
#28

Tack Merlyn för att du delar med dig av din erfarenhet och lägger ut bilder!

Kram
Katarina

Runsviks
2006-12-13 20:44
#29

TAck Merlyn för att du delar med dig… för många av oss har aldrig sett ringorm.  hoppas allt ordnars sig för dig och att du får en lugn jul med dina katter.
//Kristin

UllisN
2006-12-13 22:19
#30

Tack Merlyn som delar med dig av bilderna och erfarenheterna
Ha en skön jul med de dina//Ulrika

Lena
2007-07-20 11:13
#31

Mycket bra och informativ tråd! Nyttig läsning för alla oss kattägare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Pimme]
2007-08-15 16:34
#32

Håller med vicken bra tråd

ingela-anthon
2007-08-15 17:30
#33

Håller också med vilken bra tråd och tack Merlyn för att du delar med dig.

mvh, Ingela

Upp till toppen
Annons: