Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2333 ggr
Sagolika
2007-08-14 13:28

Min katt högg mig i ansiktet igen! långt

Min huskatt Sorken köpte jag loss för 14 år sedan från ett dåligt hem. Han hade det inte bra hos uppfödaren. Han fick bl.a. usel mat (matrester & lite av den billigaste kattmat de kunde hitta) och inte tillräckligt med mat heller utan fick slåss med de vuxna katterna om maten. Bristen på mat har han aldrig kommit över och därför blev han som vuxen mer lik katten Gustav vad gäller rondören. Våra bantningsförsök gjorde honom förtvivlad. Än idag kan han vakna upp från djup sömn och "gråtande & gnällande" bege sig till matskålen.

Han skulle egentligen heta Baloo (då jag redan hade en Bagheera), men liknade en liten söt, ynklig Sorkunge, så därför kom han att kallas Sorken (fast kärleksfullt, det var inte menat som något nedsättande).

Han är en rolig och underhållande katt. Kan slå kullerbyttor på våra fötter, har ett knirpande skumt & lustigt ljud för sig med munnen och ligger i de skojigaste ställningar jag har sett Skrattande

Han är mycket kärleksfull mot sina människor MEN om man exempelvis klappar honom och han inte vill mer, gäller det att kvickt som ögat dra sig undan eftersom han bits! Han hugger så det blöder. Det beror troligtvis på hans uppväxt. Något har kanske hänt där som gjort det. Han är undersökt hos veterinär för att utesluta att han gör så pga smärta. Hade han hamnat hos någon som inte förstått sig på honom (kanske någon som skaffade sin första katt) hade han nog riskerat att avlivas. Men hos oss har han varit en älskad familjemedlem i 14 år.

Han bor hos pappa ute på landet, men nu har jag haft honom hemma hos mig och pysslat om honom eftersom han blivit biten av en förvildad katt. Han har läkt ihop fint & stygnen ska tas bort idag. Imorgon åker han tillbaka till pappa igen. (Mina skogisar Tiffy & Diego har INTE fått träffa honom). Nu har jag haft honom hemma i närmare 2 veckor och han har varit jättesnäll hela tiden. Nån enstaka gång har han bitit efter min hand, men inte träffat. Han spinner och gosar och vill ligga hos mig i sängen. Det får han gärna. Problemet är bara att han inte nöjer sig med att ligga vid fötterna eller bredvid huvudkudden. Nej han vill ligga face to face med ca 1 cm avstånd till mitt ansikte. Jag gillar inte det riktigt, eftersom han har huggit oss i ansiktet förr. Pappas teori är att det är en form av kärleksbett, men att han missbedömer och tar i för hårt! I alla fall, så högg han mig i ansiktet imorse då jag låg och sov. Jag brukar vara mkt. försiktig, men kanske har jag rört mig då jag sov. Jag vaknar av att han hugger mig rakt i näsan och att blodet rinner & droppar. Jag blev rädd eftersom jag sov då det hände och jag var orolig för hur illa det hade tagit. Som tur är så ser det inte så illa ut. Jag har pga av spruträdsla inget stelkrampsskydd och vill heller inte så gärna ha ärr i ansiktet.

Han har huggit pappa på samma sätt i både näsa och haka och mig i underläppen. Det har gått bra ändå utan stelkrampsskyddet, men såklart måste man rengöra noga och vara uppmärksam på hur såret ser ut.

Jag är lite besviken på att han bitit mig nu igen, trots att det gått så bra här hela tiden. Idag ska jag plocka stygn på honom också. Får väl sätta munkorg på om han är för jobbig.

Jag som ska på middag imorgon! Vill inte ha revor på näsan just då!

Har ni andra erfarenhet av kattbett & katter som Sorken?

Annons:
Malin1
2007-08-14 13:34
#1

vännen! åk och ta en stelkrampsspruta, omgående!
förstår din rädsla för sprutor - har samma sak..
men måste det göras, så gör det!

dessutom skulle jag aldrig ha en katt i mitt sovrum när jag sover, som beter sig sådär!!
det kan bli livshotande..
det låter som en betéendestörning .. det är inte normalt att hugga efter folk, kärleksbett .. visst men då hugger de inte.. utan naffsar lite lätt…..

att hugga så man blöder är knappast ett kärleksbett..
blev han slagen som mycket liten?? :(
låter som han har svårt att lita på människor och även blivit riktigt illa behandlad som liten , som du beskrev.. :(

Jag vet vad jag skulle göra med en sådan katt…
Men det är upp till er.
Vad händer om han biter din pappa i halsen när han sover?
Det kan ju gå så illa att han råkar bita där pulsådern går (eller vad den nu heter)… det kan bli livshotande ju!

Näää usch va hemskt:(

Kraaamar

Sagolika
2007-08-14 13:38
#2

Ska till doktorn nu. Vågar dock ej lova att jag tar nån sputaFlört

Skriver mer sen!

 Kram Nina

Sagolika
2007-08-14 14:24
#3

Nähäpp, doktorn hade redan slutat för dagen! Såret ser inte så farligt ut, så jag tror det kan vänta till imorgon med doktorn. Då han högg mig i läppen gick jag inte till doktorn alls och det gick bra ändå. I och med att min husläkare inte är där idag, så hade jag nog fått gå till lasarettet annars och där är ju väntetider på åtskilliga timmar! Jag har rätt mycket att göra idag, så jag har svårt att få ihop det tidsmässigt.

Jag vet inte om han blev slagen som liten. Kan bara säga att jag inte tyckte hemmet var bra. Jag ville rädda honom därifrån. Hos oss har han alltid blivit väl behandlad. Han kan se så otroligt kärleksfullt på oss. Det bara strömmar ut kärlek från hans ögon, men ibland kan han se lite lurig och elak ut.

Hade han huggit och varit stygg hela tiden, så hade vi nog inte kunnat ha honom kvar, men iom att det bara inträffar vid enstaka tillfällen och han är så go och rar mellan de händelserna, så har vi inte kunnat göra oss av med honom. Han har sovit hos oss i sängen alltid, så det går nog inte att neka honom nu när han är så gammal. Han hade blivit djupt olycklig då. Nu när han varit dålig så har han sökt tröst hos mig och då han inte bet mig eller visade tecken på att göra det, så trodde jag det var lugnt. Jag vet inte vad som fick honom att hugga just idag.

Jag tror pappa har stelkrampsskydd. Det är ju hos honom Sorken sover mest. Han får försöka se till att han sover nere vid fötterna eller i mammas säng när hon är i stan. Kan verkligen en huskatt bita av halspulsådern? Har föreställt mig att det krävs mer kraft typ som ett stort lejon eller åtminstone en stor hund, men det kanske inte är så? Han har aldrig siktat mot strupen i alla fall, utan det är näsan, hakan eller läppen alternativt handen det har tagit i.

Sen är han ju ganska svartsjuk på andra djur och han har ibland bitit våra andra katter och vår hund, men då har det ej börjat blöda.

När han var hos veterinären nu sist så blev han sövd, såret rengjort och sytt. Vi passade även på att vaccinera honom och ta bort tandsten. Han har fått antibiotika och jag har avmaskat honom. Så nu har han blivit rejält ompysslad. Bagheera är ju 18 år, så Sorken har nog åtminstone några år kvar i livet. Jag kan förstå att du tycker att vi ska ta bort honom, Malin men eftersom han bor mest hos pappa (som avgudar honom) och han inte träffar några barn + att vi alltid varnar gäster för att klappa honom, så tror jag nog pappa väljer att ha honom kvar tiden ut, så att säga. Jag vill inte ta bort Sorken mot pappas vilja. Han har bott där så länge att han ser honom som sin. Tack för din omtanke Malin!

Kram Nina

Signe-Jonna
2007-08-14 15:56
#4

Jag tycker nog som nämnts ovan att man inte bör sova i samma rum som denna katt.

ingela-anthon
2007-08-14 16:13
#5

Vad tråkigt Nina och jag är så ledsen för din skull.

Och jag hoppas det går bra med bettet men jag tycker allt du skall försöka ta dig till en doktor idag. Sådana här fall burkar läkare se allvarligt på så du får företräde. Bättre att kolla idag istället för att vänta till imorgon då såret kan vara rejält infekterat, du kan ju få blodförgiftning eller stelkramp. Har du dessutom inget stelkramskydd är du nog i riskzonen på allvar. Bara för det gått bra en gång är ingen garanti för att det går lika bra nästa gång. Sådana här skador är absolut inget att leka med - och särskilt inte i ansiktet!

Jag blir riktgt upprörd, orolig och förtvivlad.Gråter

Vad gör du om du blir riktigt sjuk? Det finns dom som blivit inlagda på sjukhus i flera dagar för djurbett, dock ingen huskatt utan ett rovdjur, men katten är ju ett rovdjur eller hur?

Nej, var rädd om dig och katterna nu och gå till läkare genast.

Kramar i massor!!

Ingela

SillyZones
2007-08-14 17:40
#6

Är det ett "punktionssår" alltså när hörntanden på katten gått ner i djupet bör du söka läkare omgående. En väninna till mig fick öppna upp hela handen efter ett sådant bett och rensa upp. Ett liknande scenario i ansiktet vill man slippa, tro mig!!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Annons:
MissMikkus
2007-08-14 21:16
#7

Är du grundvaccinerad som barn med uppföljningsspruta vid ca 10 års ålder, så har du förmodligen ett fullgott skydd mot stelkramp i upp mot 30 år. Man brukar dock fylla på ytterligare om man har en stor, djup skada som man tex får vid hundbett och även ibland när man blivit biten av katt. Kattbetten går på djupet och hålen som blir sluter sig snabbt och bakterierna ligger därför kvar i såret. Vad du kan göra själv är att lägga på alsolspritsförband på såret. Byt alsolspritsförbandet 2 ggr dagligen, så det hela tiden känns blött. Detta "drar" ut ev infektion. Om sårinfektion uppstår, så blir området rött, svullet och varmt. Det brukar också dunka i området.

Påfyllning av stelkrampsvaccin är att rekommendera vid kattbett. Och absolut om du inte har grudvaccineringen. Stelkramp är fortfarande en dödlig sjukdom och vad är väl ett litet stick (och  ev en liten reaktion av vaccinet) jämfört att bli sjuk i stelkramp… då lär du få många sprutor och stick. Så kom igen nu och gå snällt till doktorn som så många säger här.

Mizzi
2007-08-14 21:45
#8

Jag blev biten av min syrras katt en gång, jag fick inflamation och feber så jag fick åka och ta stelkrampsspruta och ära penicillin i 10 dagar.

Dom har mycke otäcka bakterier i munnen tyvärr.

Sagolika
2007-08-14 22:04
#9

Är tyvärr inte grundvaccinerad för jag vägrade som 10-åring med Generad

Var inte orolig Ingela. Det är ingen fara med mig. Såret ser inte så farligt ut.

Jag har själv tagit bort stygnen på Sorken nu utan problem. Nu är han helt färdigbehandlad och kan åka till pappa imorgon igen. Inatt ska jag sova i mammas lägenhet hos Tiffy & Diego. De bits inte. Glad Har ingen dator där, så jag hör av mig imorgon igen.

Jag SMS:ar Malin om jag skulle bli riktigt dålig, det lovar jag och japp, jag ska gå till doktorn senast imorgon. Jag lovar. Det är väl bäst att ta den där sprutan också då (får väl ta lugnande innan helt enkelt).

Tack för er omtanke och ha det så bra.

Kram Nina

Sagolika
2007-08-15 15:48
#10

Jag var inne på Distriktsläkarmottagningen igår kväll och de tyckte inte att det var någon fara med såret. De ville heller inte ge mig någon stelkrampsspruta utan tyckte att det kunde vänta (jag som var beredd!). Idag ser det bättre ut än igår. Det gör lite ont, men jag tror inte det är någon fara. Får fortsätta hålla koll på det. Jag ska höra med min husläkare angående stelkrampsspruta, för det är väl lika bra att ta en sånändå snart, så jag är skyddad om det skulle hända nåt liknande igen.

Idag fyller stygga katten Sorken 14 år! Skrattande Han ska få något gott av matte och sen åker han med mamma och pappa till landet idag.

Pulcherimas
2007-08-15 23:03
#11

Aven om jag håller med om det som skrivits om stelkramp, måste jag få säga att det värmer att få läsa om katten Sorken. Han hamnade sannerligen i ett gott katthem!!! Förstår att du inte vill bråka och byta vanor för honom då han blivit så pass gammal, även om det kan vara osäkert att ha honom i närheten av ansiktet. Hoppas näsan läker bra! Skrattande

                                          /Monica

MissMikkus
2007-08-15 23:07
#12

Det var ju skönt att höra att det inte var nån fara med såret. Men kontakta din husläkare och få ditt stelkrampsskydd. Det är bättre att ha det innan olyckan är framme. Då slipper du bekymret att behöva sitta på en mottagning och vänta och bli orolig.

Sagolika
2007-08-16 19:47
#13

#11 Tack Monica! Jo, han har det rätt bra, vår älskade lille drummel! Skrattande Han fick Gourmet-mat och nu är han tillbaka i stugan igen på landet hos pappa. Så han är nöjd och belåten! Mina föräldrar fick dock hota honom lite med några sprayduschar vatten, eftersom han var stygg mot de andra två katterna. Han förnekar sig inte, den lille skurken. Jag gillar verkligen inte när han är stygg mot andra djur! Men nu funkar de rätt bra ihop igen och lugnet är återställt.

Min näsa ser ut att läka bra. Jag ska gå till doktorn snart. Både för stelkrampssprutan och för att ena hunden jag gått ut med troligen dragit sönder något i min axel Ledsen Typiskt! Att man ska ha sån otur! Klandrar dock inget av djuren, men jag hoppas att jag snart ska ha läkt ihop igen.

Annons:
kerstin2181
2007-08-16 19:57
#14

#13, jag har jobbat med hemlösa katter i 4 år, skygga, arga, blyga rädda mm mm, jag har tagit 100 tals till veterinären, och första åren, så tog jag dom med bara händerna, så huggen och riven är man för livet, men jag har klarat mig bra, tack vare spriten, min veterinär är iskall, hon häller spriten i såret, man skriker en stund, men rent blir detSkrattande hoppas du har samma turFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

ingela-anthon
2007-08-16 23:12
#15

Hej Nina!

Skönt att höra att din näsa läker fint. Otur bara med din axel.

Var rädd om dig!

Kram, Ingela

Sagolika
2007-08-17 02:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Min katt Sorken

Sagolika
2007-08-17 02:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sorkens gap med många farliga tänder Flört

MissMikkus
2007-08-17 12:30
#18

Söt sork med läskiga gaddar Flört

Sagolika
2007-08-17 13:10
#19

#18 Tack! Ja, söt men stygg Sork (ibland i alla fall)!

Sagolika
2015-11-03 22:26
#20

Hittade den här gamla tråden. Mitt sår läkte fint och jag fick ett nästan osynligt ärr. Katten Sorken levde tills han blev 17,5 år gammal och Bagheera blev hela 20 år. Nu har jag bara skogisar kvar. Det blir inga fler huskatter pga min allergi.

Annons:
Therese
2015-11-03 22:47
#21

Vilken tur att näsan mår bra 😊 Han verkar verkligen ha haft det tippen hos er! Beundransvärd ålder på de båda!

AgnetaB
2015-11-06 09:28
#22

Sorken hade tur han hamnade hos er kan jag säga :)

SFalkbring
2015-11-06 09:36
#23

Vilken intressant historia att läsa! Håller med tidigare att Sorken verkar haft tur att hamnat hos er.

Och skönt att det inte blev mycket ärr eller andra efterverkningar :)

Upp till toppen
Annons: