Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2077 ggr
Mylingens
12/8/07, 10:08 PM

Mutation eller helt omöjligt?

En ambersköldpaddshona paras med en bruntabby-hane som är dilutionsbärare. Rent teoretiskt så kan väl dom inte få en cremefärgad hona? Är det möjligt, eller kan det vara en mutation? Hur vanligt är det i så fall? Är här någon som är väl insatt i sådana här frågor? Tacksam för svar… //Kaisa

Annons:
SillyZones
12/8/07, 10:33 PM
#1

Nej om man ska följa genetikens lagar så kan det inte inträffa. rent spontant skulle jag fråga om de verkligen sett rätt kön, så det inte är en hane?

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Juliette-
12/8/07, 10:35 PM
#2

SÄger som innan om man skall följa genitikens alla regler är de omöjligt

Mylingens
12/8/07, 10:38 PM
#3

Inga tveksamheter, det är en hona. Inga tveksamheter när det gäller hanen heller. Men vad jag har hört så kan mutationer inträffa, det har ju fötts hanar som är paddor även om det är oerhört ovanligt (det har visserligen varit huskatt). Men om det finns en microskopisk chans att det är så, hur går man då tillväga för att få det uträtt? //Kaisa

Mulan
12/8/07, 10:43 PM
#4

Hej!

DNA tester antar jag, på mor o far, för att vara helt hundra… Det är rätt dyrt att DNAtesta dock… http://www.vhlgenetics.com/vhl/index.html är adressen till ett holländskt labb där jag vet att man DNA-testar.

mvh Malin

Juliette-
12/8/07, 11:19 PM
#5

De kan inte vara en padda med väldigt lite blått?

Draken_old
12/8/07, 11:21 PM
#6

På SVA gör dom både faderskaps tester och kromosom tester.

Först testas att alla kattungar i kullen har rätt föräldrar och att alla är efter samma hane.
Så man tar blodrpov och kolla proteiner i blodet på alla kattungar, mamma katt den sk. pappan och alla eventuella hankatter som kan finnas med i bilden.

På Skogisar räcker det oftast med att kolla proteinerna för det är sällan så närbesläktade. En mycket billigare procedur en DNA.
Om man inte får ett säkert resulat kan man gå vidare och DNA testa.

Om testet visar att sig att det är rätt föräldrar går man vidare och kolla kromosmuppsättningen.

Ring SVA och be att få tala med Kumar Juneja.
/KAttis

Annons:
Mylingens
12/8/07, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Tack så mycket för ditt svar. Det verkar att vara en dyr och omständig process. Kattungen det handlar om är endast 2 veckor drygt så det första steget får vara att ta den till en veterinär och få det bekräftat att det verkligen är en hona.

För att det ska kunna bli en cremefärgad hona så måste det ha varit en cremefärgad eller röd pappa till kattungen och någon sådan finns överhuvudtaget inte i närheten, den möjligheten är helt utesluten.

Kattungen det handlar om är den cremfärgade längst ner på bilden med mycket vitt. //Kaisa

Ulabrands
12/8/07, 11:35 PM
#8

Anakin Skywalker var en svartsköldppadsilvertigré/vit NFO hane som har fått en del avkommor efter sig. Så jag tror att det händer nog i flera raser bara det att det inte pratas så mycket om det, just för att det är ovanligt.

/Mona

Mylingens
12/8/07, 11:40 PM
#9

#8 Där ser man! Jag har aldrig hört om någon inom skogisvärlden innan, intressant! Men det är väl som du skriver, det är så ovanligt att det knappast pratas om. //Kaisa

SirMaxwells
12/8/07, 11:54 PM
#10

Tigressans Ulton var ju också padda. Jag vet ett par CRX också så visst föds det sköldpaddshanar

Mylingens
12/8/07, 11:58 PM
#11

#8, 10 Då skulle det alltså inte vara en omöjlighet att kattungen är en hona. För det handlar väl i så fall om en mutation, eller? //Kaisa

lynxeyes
12/9/07, 12:00 AM
#12

S*Zimexis har just nu en blåsköldpadd hane så visst kan det omöjliga hända :)

/ Sophia

Draken_old
12/9/07, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det här är S*Drakborgens Emelie Pyssling.
Hon är efter en sköldpaddsfärgad mamma och en svartvit pappa.
Jag blev rätt konfunderad när det kom en röd hona..
Hade Dagny Dickens hemma och tittade på kattungara vid 3 veckor och sa: Hon är en XO.
Och mycke riktigt var det så. dvs. hon hade bara en könskromosom som hon ärvt av sin mamma. Därav den röda färgen.
/Kattis

Annons:
Ulabrands
12/9/07, 12:08 AM
#14

#10 Vet inte om det blev riktigt säkertställt att Ulton var en riktig padda men han hade några blå fläckar på sig. Jag kommer inte ihåg om han var fertil eller fick några avkommor. Du har kanske bättre koll på det Lisbet. Jag minns faktiskt inte hur det var.

SirMaxwells
12/9/07, 12:18 AM
#15

Jo Ulton fick en "test" kull, Tigressans E kull men i den kullen blev det bara 2 ungar i har jag för mej så det visade inget egentligen, minns inte om Carina gick vidare med det men jag tror inte det.

Ulabrands
12/9/07, 12:29 AM
#16

Jamen i E-kullen var ju Eliza, Eliott och Elvis och de är ju efter Kingreol och Jerica väl. Ska höra om inte de testade med Carinas (S*Gudbrands) Emma, bara något som kom upp i huvudet just nu.

Mona

Ulabrands
12/9/07, 12:35 AM
#17

Nu har jag kollat det ordentligt
Tigressans Ulton var efter S*Gomorrans King Kreole och Tigressan's Lime

Runsviks
12/9/07, 12:37 AM
#18

Carina hade två kulllar med e-barn. Första kullen med Eliza, Eliott och Elvis efter Jerika och King Kreole och så e-kullen efter Ulton och Lime… Carina berättade om Ulton men jag kommer inte ihåg… sorry.

Dolleminas
12/9/07, 12:38 AM
#19

#1 På kursen med Ylva så pratade hon om polygener (naturens egna "spratt") Kan det vara detta hon också menade??

SillyZones
12/9/07, 12:52 AM
#20

#19, Nej polygener är en helt annan sak, det är gener som när det ansamlas styr över t ex pälslängd.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Annons:
Seerath
12/9/07, 1:43 AM
#21

Är ni säkra på att pappan är rätt och att det verkligen är en hona så är det nog så att den bara har en könskromosom.

Mylingens
12/9/07, 9:28 AM
#22

Tack för alla svar, jätteintressant läsning! Då är det alltså inte en omöjlighet, det kan vara så att hon bara har en könskromosom. När det gäller pappan så är där inga betänkligheter, det finns inga fertila röda hanar där hon är parad och kärleksparet har varit för sej själv precis hela tiden, i en låst utebur. //Kaisa

Ulabrands
12/9/07, 10:08 AM
#23

Ja du Kajsa nu har du fått något att bita i Fundersam men vist är det lite kul när det händer något nytt på kattfronten. Det blir ju lite mer att diskutera och fundera över här i fokus och det vill vi ju. För det är väl sådant här det är till för. Kram på dig.

Mona

SirMaxwells
12/9/07, 10:24 AM
#24

"16 Jo Carina (Gudbrands) fick en "test" kull med Ulton med, tillsammans med Emma men där blev inte heller någon kattunge med svart/blått så om det någonsin blev klargjort om Ulton verkligen var padda vet jag inte…

Detta är spännande Kaisa;-) Ni får kolla efter fläckar på trampdynor, tandkött, mellan tårna osv, det kan finnas någon pytteliten fläck blått.

Kram Lisbet

bibbi50
12/9/07, 10:48 AM
#25

Tänk,man lär sig alltid nåt nytt här inneGlad

Jag som trodde att alla sköldpaddsfärgade hanar var sterila.

Tror att jag läst det nånstans.

//Inger

Mylingens
12/9/07, 11:07 AM
#26

#23 Haha Mona! Jadu…nu kan jag tänka mej att de flesta sitter här och tänker och undrar vem det är. Det är ingen hemlighet men jag behöver inte gå ut här och skriva det precis, det kommer väl fram så småningom.

#24 Jag ska säga till ägaren, som för övrigt har bett mej att skriva om det här för att se om vi kan få någon förklaring, att hon får kolla igenom den lilla och se om hon hittar någon blå fläck någonstans. Lite spännande är det allt! //Kaisa

Seerath
12/9/07, 1:24 PM
#27

#25 Det finns två varianter av paddhanar, dom som har kromosomfel är sterila men dom som består av två sammansmälta foster är fertila.

Annons:
fiskerjentas
12/9/07, 1:31 PM
#28

Det står om Ulton

på Tigressans hjemmeside

bibbi50
12/9/07, 1:33 PM
#29

#27

Tack för informationenGlad

Hade inte en aning.

LittleL
12/9/07, 2:35 PM
#30

Ett litet under!!! Gratulera uppfödaren ifrån mig, KaisaSkrattande Ska bli spännande att se vart det slutar…. /Sylvia

Mylingens
12/9/07, 6:57 PM
#31

#30 Hihi…ja det är allt lite spännande! Men först och främst ska en veterinär få titta på den lilla och konstatera att det verkligen är en hona. Själv har jag inte sett den lilla än men minst två olika uppfödare har sagt att det är en hona. Dessutom ska uppfödaren kontakta Sverak imorgon för att få reda på hur hon ska gå vidare med detta för registreringens skull. Fortsättning följer…. //Kaisa

WesthKiowas
4/25/11, 9:53 PM
#32

Nyfiken i en strut… Hur gick det?

Vet att det var extremt länge sen men satt här och läste gamla trådar och blev nyfiken.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Mylingens
4/27/11, 9:17 AM
#33

Oj, detta var ett tag sen! Glad

Uppfödaren har lagt ner sitt katteri och vi har ingen kontakt längre men om jag minns rätt så dog tyvärr den lilla inom ett par veckor. //Kaisa

Dolleminas
4/29/11, 12:09 AM
#34

Kul med gammal tråd, synd bara att det inte finns mer att läsa… sen denna tråd skrevs så fick jag själv en crx kull i höstas när en av hanarna visade som nyfödd att han var cremevit bicolour, men efter 3 veckor visade sin rätta färg och blev blåpadda augoti bicloour… t om veterinären drog på munnen vid besilktningarna och vaccinationerna… och givetvis vid kastreringen =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: