Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 3541 ggr
Kattilaforsens
12/3/07, 10:03 PM

Önskas bättre...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många trådar på detta forum handlar om vad vi gillar och är nöjda med hos våra skogisar. Jag skulle vilja starta en tråd där vi diskuterar detaljer som vi inte är nöjda med.

En detalj som jag inte är nöjd med är storleken på min ena paddas öron. Hennes öron sitter bra men de kunde vara ett par storlekar större. Dessutom skulle jag önska betydligt större tofsar.

Annons:
Florinellas
12/3/07, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åh vad bra! Var på väg att leta reda på ögon-tråden för att visa hur de inte ska se ut… Min Anemone har alldeles för rak överlinje på sina ögon, som ger ett litet ledset uttryck. Ögonlocken ser tunga ut. Vet inte om de syns så jättebra på denna bild, men lite syns det iallafall.

Lollo

The-Photo
12/3/07, 10:52 PM
#2

Tänk på att det är insidan som räknas!

Florinellas
12/3/07, 11:02 PM
#3

Det ska jag säga till domaren på nästa utställning =))))))

Kattilaforsens
12/3/07, 11:04 PM
#4

#2 Syftet med denna tråd är att vi ska få se detaljer som ägarna inte riktigt tycker stämmer överens med rasstandarden, d v s skogisar som exempelvis har för små öron, "svajiga" sidolinjer, en söt look snarare än en grym, runda örontoppar etc. Enligt min åsikt lär man sig en hel del på att se hur något inte ska vara, om du förstår vad jag menar.

#3 Skrattande

Signe-Jonna
12/3/07, 11:36 PM
#5

#4 Nu hänger jag inte med riktigt… Var i rasstandarden står det att NFO ska ha en grym look och inte se söta ut? Jag kan inte hitta det i standarden, var står det?

Kronängens
12/3/07, 11:49 PM
#6

#5 Jag hittar bara att den ska ha ett allert uttryck. Det kanske inte en söt katt har? Jag tycker också skogisar ska se lite vilda ut, eftersom det är skogislooken för mig. Men när jag tittade efter står det inte precis något om det….

Annons:
UncutDiamond
12/4/07, 12:08 AM
#7

#4.Jag förstår vad du menar:)) Tror jag .du vill att vi ska se lite kritiskt på våra katter och se deras fel , det är faktiskt väldigt svårt för man älskar ju sina katter hur dom en ser ut, Men det är väldigt nyttigt att se detta som man får nedslag på hos dommarna för då kan man kompetera i en eventuell parning och kan man se detta så förbättrar vi ju rasen och det är ju det vi alla vill. Tycker att detta var en väldigt bra tråd.:) Mer sådana.

/Theresa

Kattilaforsens
12/4/07, 9:57 AM
#8

#5 & 6 Var och en som läser en text gör sin egen subjektiva tolkning av den. Som jag skrev ovan är syftet med denna tråd att vi ska få se detaljer som ägarna inte riktigt tycker stämmer överens med rasstandarden,  d v s med deras subjektiva tolkning av densamma.

#7 Visst är det svårt att kritisera de egna katterna, men det är som du säger även nyttigt och det betyder ju inte att man älskar dem mindre för det. Glad

Sissi
12/4/07, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jaha då ska vi se…jag har en svartsköldpadda som har rätt så kassa öron, för smala i basen samt rundade örontoppar. Kanske också lite flat panna. Annars tycker jag nog att hon är väldigt fin, en riktigt STOR hona på 5,3 kg.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

WesthKiowas
12/4/07, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ha ha, nu ska jag lägga ut en hona som jag har som har mycket fel. Hon har för dominanta ögon(syns inte så väl här), dock väldigt vackra och de har fin form. Hennes öron är för högt ansatta och de svänger i ytterlinjen de kunde även varit bredare i basen. Hennes ögonbågar är för markerade, detta gör att hon ser väldigt knipt ut. Det ser värre ut än det är dock. Hon kunde haft kraftigare haka. Hon har för silkig päls. Ja, det var väl hennes nackdelar.

Sen tycker jag att det är mycket lättare att kritisera egna katter än andras faktiskt. Jag hoppas verkligen att man ser vad man har på golvet hemma, för tappar man förmågan att kritisera egna katter tycker jag att man är illa ute som uppfödare! Hur ska man då kunna komma vidare i sitt avelsarbete?!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=13c08f21-4fa1-40aa-8fc5-270bcac92bfb&Filename=Milli Mirage11.JPG)

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sandra76
12/4/07, 11:55 PM
#11

#10 håller med dig om att man måste se kritiskt på sina katter också även att de är sötaste på jorden också;)

Måste också säga " vilken eyeliner" din Milli har,,hehe från en som är sminktokig;)

WesthKiowas
12/4/07, 11:57 PM
#12

#11 Ja, visst den är fin.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Florinellas
12/5/07, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tänk om min Camomilla hade haft liiiite spetsigare top på örat och en vacker tofs, det hade inte varit dumt!

Annons:
Pulcherimas
12/5/07, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är min svartsköldpadda som har tyngden på sin sida men som jag önskar vore mer högbent. Dessutom skulle det inte skada med lite mer underull!

Vad gäller huvudet vill jag ha spetsigare öron än dessa och ett längre huvud. Ögonen lite för runda…….usch så negativ jag låter! Men jag håller med Westh Kiowas….har inga som helst problem med att se objektivt på mina egna katter. Dem får man ju dessutom uttala sig om som man tycker, hi-hi!

Pulcherimas
12/5/07, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

….och här kommer huvudet!

av Edelmann(N)
12/5/07, 2:53 AM
#16

#13

Vilken härlig bild !!!!!! Kyss

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
12/5/07, 2:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Min Sweet Cevita skulle jag önkat ha lite lengre svans, större och spetsigare öron och lite lengre huvud… hihi Glad

Men för mig är hon den sötaste och busigaste jag vet om Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
12/5/07, 2:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hon har helre inga tofsar :-)

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
12/5/07, 2:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

en till

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LaSadie
12/5/07, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Önskar bara att Mim blir större Skrattande Hon är fortfarande en söt lite klumpeduns.

Annons:
Anna-j
12/5/07, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har varit på två utställningar hittills och det domarna har sagt om min lilla tjej är att hennes öron skulle kunna ha suttit lite längre ner. Det håller jag med om! Annars har hon fått mycket bra bedömningar. Hon är också en STOR hona.. Nyss ett år fyllda och drygt 6 kg!

av Edelmann(N)
12/5/07, 10:16 PM
#22

#21

Ååå vad FIN hon är!!!!

jag tycker utifrån bilden att hon har fin öronplassering.

Hon är ju bara drygt ett år så det kommer nog att gå till sig ska du se Glad Jag har ialf sett det samma förut på många katter över 2.5 - 3 år.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Anna-j
12/5/07, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jo, de trillar förhoppningsvis ner lite så småningom. Här är en till bild på min fina flicka..

av Edelmann(N)
12/6/07, 1:16 AM
#24

#23

wowww… vilken fin bild. Ni är har båda fina öron tycker jag….  hihihihihi !!

Hennes öron kommer definitivt att trilla ner lite.

Ser hon har en bred bas så hon kommer ju naturligt bli bredare i huvudet ;-)

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Silverpumans
12/11/07, 10:56 PM
#25

Förstår poängen med tråden och att ni vill utveckla avelsarbetet - jättebra ju.Glad Men kan man inte göra det på individnivå utan påverkan av andra? Måste vi prata med andra om vad som är fel med våra katter? Känns lite som om man hänger ut dem?Dessutom - är inte dessa små varelser som våra barn? Tänk om vi skulle sitta såhär och prata om våra egna barn? ;-) Bara en tanke jag fick… Övertyga mig gärna om motsatsen Skrattande Jag är villig att ändra mig om jag får rätt argument. Glad

LittleL
12/11/07, 11:11 PM
#26

#25 Förstår dig så väl. Jag älskar KATTER. Stora, små, långhåriga, korthåriga, krullhåriga, smala, tjocka…. Ja, katter helt enkelt.
Men när det gäller detta att ge kritik så är det något annat. Skogkatten (precis som alla andra renrasiga djur) ska följa en viss standard. Och det är viktigt för rasen att man kan se vad som är bra och vad som är dåligt. Risken finns att man blir "hemmablind". För ingen katt är väl finare än min älskling som jag har hemma i soffan?? Eller?
Så att ge kritik på någon annans katt är känsligt, just pga detta. Därför är det bättre att plocka sin egen katt i småbitar och försöka ge en rättvis bild utifrån standarden.

Och när det gäller din jämnförelse med dina barn så är det helt rätt som du säger. Inte pratar vi så här om dom? Men det är just där som det skiljer sig åt. Vi har ingen standard som vi avlar emot när vi bestämmer oss för att skaffa barn. Där styr bara kärleken. Kärleken kan ju givietvis styra i djurriket också men då talar vi inte längre om renrasiga djur utan om blandraser. Hoppas jag lyckats att övertyga dig lite iaf om varför det är viktigt att kritisera sin katt? Skrattande /Sylvia

Kattilaforsens
12/11/07, 11:19 PM
#27

# 26 Tack Sylvia! Jag höll just på att formulera ett liknande svar  men du hann före och jag kan bara instämma i det du skriver.Glad

Annons:
Florinellas
12/11/07, 11:38 PM
#28

#26 & #27 kan bara hålla med =) Det är ju just detta att kunna se på sina katter kritisk som är så viktigt i avelsarbetet, vilket inte betyder att man älskar dem mindre.

Lollo

WesthKiowas
12/12/07, 11:03 AM
#29

Ja, det är ju inget snack om att man älskar katterna mindre bara för att man ser och talar om för andra vad de har för fel. Tycker det är jätteviktigt att visa andra som inte kanske är riktigt så kunniga hur felen ser ut.

Jag tycker att det är märkligt att inte fler har skrivit här, är det okunskap eller är folk så nöjda med sina katters detaljer? Hoppas inte att det är så.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Anna-j
12/12/07, 12:01 PM
#30

#25 Tänker man så skulle det ju vara sjukt elakt att åka på utställning med sina katter och låta någon bedöma dem inför publik!

SillyZones
12/12/07, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Ozone här på bilden har b la för flat panna, vilket gör att hennes öron sitter för tätt på huvudet. (en av hennes bristerFlört)

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Mulan
12/12/07, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#29 Jag tycker att du har skrivit oerhört bra om vikten av att granska sina katter kritiskt och hur man lär av det. Att granska kritiskt har inget att göra med kärleken till katterna, jag älskar alla mina katter djupt, MEN jag tycker att man ska granska kritiskt innan avel eftersom jag annars inte ser ngn skillnad mellan avel på huskatter och raskatter. En raskatt strävar man efter att den ska uppnå en standard, och om man inte hade standarden så kan man ju avla helt godtyckligt.

Min älskling Bruce har en underbar kropp Flört, men kunde haft bättre haka, snyggare sidolinjer och spetsigare öron med rakare linjer samt aningens längre svans. Annars är jag nöjd med honom. Temperamentsmässigt är han den bästa katt jag någonsin träffat.

Han har fått en kull som ser ut att ha plockat det bästa från honom o sin mamma, så jag är jättenöjd med Bruce även som hane.

mvh Malin

Juliette-
12/12/07, 6:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jaha jag skall väl lägga ut en av mina jag med.. Tar min lilla Lea.
Hon har för runda ögon, skulle vilja ha mer haka. Stl vill jag ha mera av hos henne. Sen skulle ju inte toffsar skada.. De är lite av hennes brister

Kattilaforsens
12/12/07, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här är en kille som jag önskat bättre panna på. Han har en ganska flat panna. Har tyvärr ingen bättre bild.

#29 Jag är också förvånad över att inte fler skrivit i denna tråd. För mig är det lättare att kritisera mina egna katter än att kritisera andras.

Annons:
-Tinis-
9/18/11, 12:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Min blåpadda är en stor tjej med kraftig benstomme (matchvikten ligger på 5,8 kg) och hon är högre på bakbenen än på frambenen vilket tilltalar mig. Dock skulle jag önska att hon hade starkare haka, något bredare bas på öronen och aningen grymmare look. Förhoppningsvis kan vissa detaljer fortfarande utvecklas mer då hon i nuläget bara är två år.

LillyB
9/18/11, 3:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tovas svaghet är öronen som är lite felplacerade, saknar toffsar och skulle behövt en bredare bas. Hon har även fått kritik på utställning för att ha lite tätt mellan ögonen. Men hon har så mycket som väger upp det som en fin profil, kraftig haka och hon är rätt så stor med sina 4,2kg nu vid 8 månaders ålder. Öronen kanske blir lite bättre med tiden också? :)
Hon har också en väldigt fin pälskvalité, men hon har inte pälsat ut riktigt än. Och svansen är lång och tjock! Hon har en mycket fin grund helt enkelt, sen återstår det att se hur hon utvecklas! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
9/18/11, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hon har ju också en väldigt vacker utstrålning i ögonen tycker jag, och det är viktigt! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Upp till toppen
Annons: