Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1995 ggr
Diva-Isis
2008-01-02 21:35

Det är så svårt att välja hem!!!

Hur skulle ni ha valt hem till era katter?

1:a ett hem utan barn på landet.

2:a ett hem med 2st lugna barn 4 och 9år gammla i ett radhus, i bostads område.

hmm, det är så svårt, båda är så snälla och trevliga och jag vill att han flyttar till bra stabillt hem. han passar hos båda, men vilken är bättre?

Annons:
ariel
2008-01-02 21:43
#1

Det viktigaste är ju som du skriver att han kommer till ett bra hem,jättesvårt att säja såhär…….

Lyssna till ditt hjärtaFlört***MVH Marina***

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

LittleL
2008-01-02 22:13
#2

Det låter på ditt inlägg som om katten ska bli utekatt?? Om så är fallet så skulle jag åka hem till dom olika hemmen och titta på hur dom bor. Statestiken på katter som dör i trafiken är skrämmande hög. Vilket hem som är bäst går inte att avgöra genom infon som du gett så mitt råd är: Använd hjärtat!! /Sylvia

kerstin2181
2008-01-02 22:16
#3

Dom i radhuset ska väl inte ha katten ute?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Diva-Isis
2008-01-02 22:41
#4

Tack för svaren.

#2 han är tänkt nu att han kanske ska trivas bättre som dels utekatt, de som har radhus säger att de bor i ett bostadsområde långt ifrån trafik. 

#3 de ska ha honom ibland som utekatt, inte hela tiden alltså. 

När de var här och hälsat på så har katten varit mycket intresserad av de med radhus (bara mamman kunde komma).

Men när paret från landet kom så kom båda men katten var knappt intresserad av de.

Jag känner mest att de med radhus kanske är bättre för att barnen kan underhålla honom mycket.

De på landet kommer och vara borta på dagen och är hemma på kvällen, men jobbar hemifrån ibland.

hhmm så svårt, kändes mest som att låta katten välja, han var så mycket med mamman med radhus.

ariel
2008-01-02 22:50
#5

#4 Låter ju som kissen redan valtFlörtLycka Till!!!

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

blondifire
2008-01-02 23:19
#6

håller med,om du har svårt o välja gå på kattens känslor..men informera dom om allar risker med utekatt och hur höga vet.räkn det kan bli.dom ka ju gå ut med han i sele..

ett tips bara..säg att du skulle vilja att barnen kom på besök så du ser hur dom hanterar katten…jag har själv barn men d hänger på uppfostran..

S*Winsnes Wilda

Annons:
Diva-Isis
2008-01-03 13:36
#7

#6 Jag har pratat mycket med alla om just det med ute eller inne katt, kunde inte sova hela natten pga att det var svårt att välja, men nu har vi bestämt oss för paret ute på landet. Känner att valet är rätt av flera annledningar, som att de är också faktiskt närmare till oss.

Familjen med radhus, kunde inte få ihop det att hela familjen kommer på besök.

Paret tänker även försäkra och ha en fortsatt kontakt, vilket är så skönt och tryggt Glad 

Men min bebis flyttar inom några timmar, kommer att sakna honom så mycket Gråter

blondifire
2008-01-04 00:55
#8

låter som ett bra val..önskar er lycka till..

S*Winsnes Wilda

angstorpet
2008-01-04 00:58
#9

Lysna på ditt hjärta!

Kram

Malin S*Ängstorpets

Wirre
2008-01-04 02:58
#10

Jag skulle nog valt landet, av egen erfarenhet, men det är ju jag det. Följ intuitionen det blir nog bäst.

Lycka till i ditt val av hem till din katt!!!

AnnCek
2011-11-23 15:51
#11

Jag är inte uppfödare men har i egenskap av köpare - läs anhörig - till mina två skogflickor ett litet tillägg att göra.

Om jag var uppfödare skulle jag helt enkelt ha som krav att köparen måste lämna referenser. Har de haft katt innan skulle jag kräva referens från den veterinär som då brukade anlitas. Dessutom skulle jag begara in intyg på dåvarande kattförsäkring.
Slutligen skulle jag begära utlåtande från kanske två eller tre nära vänner.

Då har uppfödaren i alla fall gjort vad han eller hon kan för att se till att katten kommer till ett kärvänligt hem. Min Elza kom INTE till ett gott hem innan jag kom samman med henne. Min lilla - inte så liten längre :-) - fungerade som hare åt några kapplöponingshundar så ni kan ju tänka er vilken skräckslagen och mager liten dam jag fick ta hand om. I dag är det den mest underbara lilla klängfian :-)))).

Som sagt, jag talar av rfarenhet om hur fel det kan bli och därför hade jag, om jag var uppfödare, tagit referenser.

Anna Ceko

Nina-R
2011-11-25 09:35
#12

#11 Vist hade man önskat att man kunnat göra som du säger.
Min erfarenhet säger dock att referenser är inte alltid att lita på.
Självklart skriver vänner osv att katten kommer få ett bra hem. För man har ofta likasinnade vänner. Dvs. om köparen är oseriös så är vännerna av samma sort. Ang. referens från veterinär, man kanske aldrig behövt uppsöka veterinär annat än vid vaccination, då har jag svårt att tro att veterinären ens minns katten.

Och hur ska man utvärdera människor som aldrig haft djur innan på detta vis?

Nej, jag kör på magkänsla, sedan måste jag säga att Facebook är ju ett himla smidigt verktyg nu för tiden att få hum om vad för människa det är. Det är också ett superbra sätt att hålla kontakten framöver! :)

/SE*Barababelle's

Wichita
2011-11-25 17:00
#13

# Tror inte du skulle få sålt någon kattunge :P

Jag skulle iaf aldrig kunna med att be min veterinär skriva ett intyg att jag är en bra kattägare, Hmmm hur ska hon kunna veta??

Jag har väl ingen anledning att visa kopia på mina katters försäkringsbrev?

Mina vänner skulle nog tro att jag var galen om jag bad dom vara referens vid kattköp!!

Fast jag tror att den jag köper kisse av kan ringa mina uppfödare som jag köpt katt av tidigare och det får han/hon gärna göra. Jag har båda som vänner på FB och det skulle jag ha med ev ny uppfödare också. Så tar jag alltid kontakt med mina uppfödare om det är något med resp katt jag undrar över. De är mina bästa referenser och mina bästa mentorer <3

Annons:
AnnCek
2011-11-26 16:43
#14

Nej, jag inser nu att det där med referenser nog inte är någon bra ide. Sant att jag aldri skulle få sålt någon kattunge om jag vore uppfödare. Jag gör mig bäst som anhörig. Jag tycker inte om ordet ägare för vem kan väl äga någn annan varelse.

Att familjen inte kunde komma och hälsa på alla var väl en signal så god som någon att de inte var riktigt lämpliga.

Hembesök hos en eventuell köpare tror jag är det allra bästa och så då den där osvikliga magkänslan.

BusBella
2011-11-30 14:48
#15

Jag skulle ha valt dem som kunde ta bäst hand om katten, spelar ingen roll hur dem bor eller hur många barn dem har.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Upp till toppen
Annons: