Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1673 ggr
blondifire
2008-04-19 23:09

ang parningsavgift...

jag är ju nybörjare och har en hane,inte utställd än,10 månader gammal och 2 med intressanta honor som är intresserade av honom.vad tar man liksom? känns lite dumt o inte ha en susning därför undra jag: hur skulle ni erfarna baserade på hans uppgifter,agera? han är inte hcmtestad men har testikelstatus u.a

S*Winsnes Wilda

Annons:
Juliette-
2008-04-19 23:22
#1

Hej

Vi tar för våra hanar 300kr i parningsavgift (då jag inte kan garantera omparning så vill jag inte ta mer) och sedan 1000kr per levande kattunge. Våra hanar är HCM testade och har titel (dom bara CH och IC än).. Lycka till!

/Emelie

blondifire
2008-04-19 23:25
#2

tack för svaretGlad

S*Winsnes Wilda

LittleL
2008-04-20 02:15
#3

Jag antar och nästan tar för givet att du tänker HCM-testa honom innan parning. Finns iaf enligt mig ingen anledning att erbjuda en hanes tjänster om han inte är testad. och det finns heller ingan anledning att välja just din hane när det finns så många testade att tillgå. Men det är MIN högst personliga åsikt, även om jag delar den med många andra.

När det gäller det som du egentligen frågade om så blir mitt råd att prata med någon erfaren uppfödare som du litar på. Om du inte själv har någon mentor att fråga, så kanske du har någon annan i din omgivning som kan hjälpa dig till en vettig person att fråga? Och då menar jag inte bara när det gäller priset för parningen och sånt. Utan om hur Leos stamtavla passar honan? Vad tillför hanen? Osv, osv. Det är mycket att tänka på och hankattsägaren har ett lika stort ansvar för rasen som honkattsägaren. Lycka till! /Sylvia

blondifire
2008-04-20 11:54
#4

jodå,hans uppfödare litar jag jättemycket på,vi har diskuterat om hcm,att testa eller inte.den ena honans uppfödare är ingen nybörjare hlr,har jämfört stamtavlor,leo har det hon saknar hos sin hona m.m.

jag tycker givetvis som du skriver att jag har lika stort ansvar som ägare vare sig till honan elr hanen…visst är det mycket annat än avgifter m.m. o tänka på men allt sånt har jag kollat upp o funderat på…

S*Winsnes Wilda

Ixatrixa
2008-04-20 12:27
#5

Jag tar 500:- i parningsavgift och 1000:- per överlevande kattunge men jag lägger ett tak så man betalar aldrig mer än max 5500:- då jag inte tycker det är skäligt att som hankattsägare att ta ut mer än priset på en kattunge. I detta ingår det även en omparning om så skulle krävas.

Tester jag gör är hcm, FIV och FeLv vilket jag också vill att honorna skall vara.

bibbi50
2008-04-20 16:17
#6

jag har hört att flera uppfödare i skåne(eller söderöver) börjat ta 5500 för kullen oavsett hur många kattungar det blir.

Kan ju bli dyrt om det bara blir 1 unge.

Men det verkar inte vara många som tar parningsavgift i vart fall.

Annons:
blondifire
2008-04-20 18:27
#7

det är mer åt det hållet jag lutar i mina åsikter, som #5 skriver förutom själva parningsavgiften.tycker inte det känns ok för min del(än iaf) och ta nåt så.den som äger honan kommer ju hit med henne,han har inga meriter m.m.

sen är det en väldigt vacker hona,ja båda men den mest aktuella nu,,så vi diskuterar att kanske ta en avkomma som bet…

S*Winsnes Wilda

[Pimme]
2008-04-29 15:57
#8

1000:- i parningsavgift å 1000:- per kattunge me ett tak på 6000:- de tog vi senast, asså max lika mycke som en kattunge från oss kostar

[michaelalundgren]
2009-09-10 14:21
#9

Puttar upp denna tråd lite, ni andra med fertila hanar, vad tar ni?

LaSadie
2012-04-09 21:31
#10

Gräver upp en gammal tråd. Kanske någon vill nämna vad de har för priser på sina hanar?

Margona
2012-04-10 08:56
#11

Jag kommer att ta 1000 per kattunge för min Hati den dagen han ska träffa tjejer. det är vad jag också vad jag fått betala för de hanar jag lånat till mina honor.

FruFilur
2012-04-10 13:49
#12

För min del har jag ett kontrakt som har en fasans massa _________-fält där jag kommer överens med honkattägaren vad det ska vara, så jag har inget som är slaget i sten.
Sen kan jag ju ha en uppfattning vad som är rimligt, och kan vi inte komma överens, ja, då blir det ju ingen parning, men min grundtes är att det vid en normalstor kull kattungar ska motsvara en kattunges pris.

Så här ser det ut i mitt kontrakt

Grundavgift

Vid parning hos honan :

  • Ingen språngavgift

    Reseersättning á _____ SEK/mil t. o. r  vid lämning och hämtning

    Antal mil totalt : ________ = _____________ SEK

Vid parning hos hanen :

  • __________ SEK i språng

Avgift per kattunge

Per levande unge vid 4 (fyra) veckors ålder

Första ____ (_________)  st : ___________ SEK per unge

Därefter följande ungar :     ___________ SEK per unge
Alternativt,
vid kullstorlek på ____ (_________) eller fler, kan hankattägaren välja att ta en (1) kattunge som betalning. Besked om detta ges senast vid 5 (fem) veckors ålder. Separat avtal om detta tecknas

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Upp till toppen
Annons: