Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1673 ggr
blondifire
2008-04-19 23:09

ang parningsavgift...

jag är ju nybörjare och har en hane,inte utställd än,10 månader gammal och 2 med intressanta honor som är intresserade av honom.vad tar man liksom? känns lite dumt o inte ha en susning därför undra jag: hur skulle ni erfarna baserade på hans uppgifter,agera? han är inte hcmtestad men har testikelstatus u.a

S*Winsnes Wilda

Annons:
Juliette-
2008-04-19 23:22
#1

Hej

Vi tar för våra hanar 300kr i parningsavgift (då jag inte kan garantera omparning så vill jag inte ta mer) och sedan 1000kr per levande kattunge. Våra hanar är HCM testade och har titel (dom bara CH och IC än).. Lycka till!

/Emelie

blondifire
2008-04-19 23:25
#2

tack för svaretGlad

S*Winsnes Wilda

LittleL
2008-04-20 02:15
#3

Jag antar och nästan tar för givet att du tänker HCM-testa honom innan parning. Finns iaf enligt mig ingen anledning att erbjuda en hanes tjänster om han inte är testad. och det finns heller ingan anledning att välja just din hane när det finns så många testade att tillgå. Men det är MIN högst personliga åsikt, även om jag delar den med många andra.

När det gäller det som du egentligen frågade om så blir mitt råd att prata med någon erfaren uppfödare som du litar på. Om du inte själv har någon mentor att fråga, så kanske du har någon annan i din omgivning som kan hjälpa dig till en vettig person att fråga? Och då menar jag inte bara när det gäller priset för parningen och sånt. Utan om hur Leos stamtavla passar honan? Vad tillför hanen? Osv, osv. Det är mycket att tänka på och hankattsägaren har ett lika stort ansvar för rasen som honkattsägaren. Lycka till! /Sylvia

blondifire
2008-04-20 11:54
#4

jodå,hans uppfödare litar jag jättemycket på,vi har diskuterat om hcm,att testa eller inte.den ena honans uppfödare är ingen nybörjare hlr,har jämfört stamtavlor,leo har det hon saknar hos sin hona m.m.