Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3612 ggr
finamini
2009-07-08 17:05

Polarisgrad vid parning

Jag har en fundering angående polarisgrad vid parning.

Hur många kollar den när ni väljer hane?

Har hört att den bör ligga under 12% men då jag kikat runt lite så är det ganska många som har över 25%.

Anna

Annons:
Hyrrokkin
2009-07-08 17:13
#1

Vad är polarisgrad? Foten i munnen

LaSadie
2009-07-08 17:16
#2

Hur ofta Pan Polaris uppkommer i stamtavlan typ. Om man kollar på pawpeds så finns det en text/länk eller vad man nu ska säga, som det står polaris på som visar procentantalet =)

WesthKiowas
2009-07-08 18:26
#3

Polarisgraden är inget som jag övehuvudtaget bryr mig om, det är bara gammalt och förlegat att bry sig om den anser jag. Vi har ju nästan allt att tacka Polaris för så jag är bara glad att han ligger i mina stamtavlor. Kollar man på kattter med "äldre" stamtavlor så är det ju nästan självklart att Polarisgraden är högre. Men så långt bak i stamtavlorna som han ligger numera så gör det varken till eller från, allt har blivit så utspätt.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sissi
2009-07-08 18:37
#4

#3 Ungefär som jag också tänkte!
Har faktiskt aldrig tittat eller brytt mig om den, känns som om det var hundra år sedan. Flört

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Hyrrokkin
2009-07-08 22:41
#5

Aha, då förstår jag. Men det känns ju udda att man bryr sig så mycket om just Pans Polaris att han får en egen "grad". Gäller inte det alla katter att man inte vill att dem ska förekomma för ofta, precis som vanligt med inavelsgraden? Varför just Pans Polaris, har jag missat något speciellt med honom, någon sjukdomshistoria eller nåt? Det är väl det enda isf som gör att jag kollar upp enskillda individer speciellt för att minska anlag som dubbleras, annars är det väl den vanliga procentberäkningen som gäller.

LaSadie
2009-07-08 22:59
#6

Mest för att han finns i typ alla stamtavlor =) Men kollar bara den graden för "skoj skull" mer… Kollar mer på den femte generationen och totala mer en polaris.

Annons:
Jonna75
2009-07-09 13:40
#7

Jag är ju ganska grön när det gäller detta ännu, men blev ju självklart nyfiken och kollade upp det Glad. Han finns så långt bak som 8 led bakom Inez. Ser att han har en hel del avkommor efter sig (130).

Synd att bilden inte fanns kvar, nu blev man nyfiken på hur han såg ut, måste googla lite Flört.

Finns det några fler hanar som gått i matadoravel?

Själv håller jag ju mest på med hunduppfödning och där är det noga att kolla just matadorerna, men är ju för att vi har ganska liten avelsbas. Skogisen har ju inte direkt det.

Jag är väldigt intresserad av sånt här så är det någon som gärna delar med sig av sina kunskaper så får ni gärna pm a mig.

Kattilaforsens
2009-07-09 13:43
#8

#7 Om du går in på Skogkattslingans hemsida och klickar på Norsk Skogkatt och sedan på Gamla godingar så hittar du en bild på Pans Polaris.

Jonna75
2009-07-09 13:46
#9

#8 Tack så mkt! Men jag blev så nyfiken så googlade direkt efter jag skickade inlägget, skulle ha gjort det innan jag postade det istället Skäms. Han var ju jättefin!

Mulan
2009-07-09 14:07
#10

Jette Eva Madsen har skrivit lite om Polaris, det var mer diskussioner om honom för några år sedan. Han är väl en av de katter som förekommer väldigt frekvent i stamtavlorna på skogis, det är svårt att hitta stamtavlor utan Polaris.

Länk till Jette Evas hemsida: http://www.skovkat.dk/jetteweb/overview.htm

Nedanstående är saxat från Pawpeds:

"October 5, 1984 the beautiful male GIP & EC Pans Polaris, DM was born in Norway. Polaris was active as a stud for many years, and he got many offsprings. His offsprings were often wonderful Norwegian Forest Cats, with excellent type and character. Because of that, many breeders wanted to use Polaris and his offsprings for breeding. The problem was that a few generations later it was very difficult to find any pedigree that did NOT include Polaris. In the Norwegian Forest Cat pedigrees of today Polaris usually occurs several times. And since all of it doesn't show in the first four generations, particularly new breeders are not aware of the potential problem.

The Polaris analysis calculates how many percent of the pedigree of a cat that can be traced back to Pans Polaris."

Det finns väl en del hanar som används flitigt även idag, eller ff a att deras barn o barnbarn förekommer i många stamtavlor. Personligen tycker jag att det går mode i vissa linjer och det är väl antagligen för att de är vinstrika o populära. Jag skulle önska en bättre bredd i avelsbasen, även om skogisen är i bra läge jämfört med många andra raser.

mvh Malin

Margona
2009-07-09 16:09
#11

De flesta katter verkar ha Polaris i sin stamtavla och när jag tittar på mina katters stamtavlor nu så kan jag bara hitta en katt och det i Smeagols stamtavla som inte har det. Kattens namn är S*Segersjös Goliat och det är Smeagols morfar.

WesthKiowas
2009-07-09 16:33
#12

#11 Ja, det brukar vara så att man har Polaris och som i ditt fall även Truls.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Margona
2009-07-09 16:50
#13

#12 Men lite intresant att kolla hur många katter som inte har Polaris i sin stamtavla. Nu när jag söker på Segersjös Goliat så ser jag att på ägarens hemsida så står det att det är en av få hanar utan Polaris. Sidan är inte uppdaterad på länge och frågan är om han fortfarande ens lever.

Annons:
Draken_old
2009-07-09 18:51
#14

Det är väldigt svårt idag at hitta katter utan polaris i stamtavlan.
Min första katt (N) Torvmyra's Wendy (import från Norge) hade inte Polaris i stamtavlan.
Och min hane Yllins Kyllins pappa, FIN*Kujakekarin Oni-Manni (11 år när han parade min hona) hade också 0% Polaris.
/Kattis

Margona
2009-07-09 18:54
#15

#14 Ja det verkar svårt att hitta, Goliat är ju om han ens lever, 16 år gammal.

aborgatos
2009-07-09 18:55
#16

Intressant läsning. Nu har jag via flera av mina mentorer hört att även polarisgraden är viktig. Och just att man ska sträva efter att ha så låg polarisgrad som möjligt. helst under 12 %.

Samt att man ska sträva efter att ligga under 3% på 10 generationer.

Kan vara svårt att uppnå kanske,men då får man i och för sig även en ganska unik stamtavla på avkomman på köpet. Och det vill vi ju haFlört

eller hur ?

//Inger

Sissi
2009-07-09 19:07
#17

#16 Självklart vill man ha en så unik stamtavla som möjligt.
Ett bra mål att ha i sin avel men ibland kan det ta några år för att nå dit, särskilt om man har en hona med en "icke så ovanlig" stamtavla.

De flesta stamtavlorna idag ligger väl runt 3-5 % på 10 generationer.

Det vore drömmen att få en stamtavla där inavelsgraden ligger på under 3 %, men om vi alla hjälps åt och tänker oss för så kan vi vara där om några år. Flört

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

aborgatos
2009-07-09 19:25
#18

#16

Ja då är min hona unik i så fall.Polaris 10,85% samt inavelsgrad 1,8 på 10 generationer.

Kanske därför jag vill vara extra petig vid nästa eventuella kull.

Vill ju inte förstöra stamtavlanFlört

//Inger

Draken_old
2009-07-09 19:41
#19

Har inte kikat så mycket på de här förut. Man är ju gammal och van att göra allt manuellt…. Dvs plugga stamtavlor så man har koll på vilka katter som är vanligt förekommande och vilka linjer som är mer ovanliga. Och eftersom min första katt hade en redan då gammal stamtavla och utan Polaris så har jag försökt att fortsätta så.

#18 Då kan vi ta i hand Flört
Bla har Pipen 4,30% Polaris och 1,85 i inavelsgrad på 10 gen.

Margona
2009-07-09 20:03
#20

Smeagol har också ganska låg Polaris 9.9  och inalvelsgrad på 10 gen 2.26 på 10 gen och bara 2.5 på totala.

Amadeus har 10.2 på Polaris och en inavelsgrad på 2.27 på 10 generationer och en total på 2.88

Sunshine har 11.2 på Polaris och en inavelsgrad på 2.24 på 10 generationer och på totala 3.01

Annons:
Supinesophie
2011-11-18 15:36
#21

Vad lustigt! Hade ingen aning om detta.. Undrar hur uppfödarna tänkte på den tiden som använde denna Polaris till så många honor?

jojanpike
2011-11-19 19:48
#22

Hittar ingenting om polaris i min honas stamtavla :-)

www.smaraldus.eu

LaSadie
2011-11-20 00:48
#23

#22 Det borde/finns i alla stamtavlor på pawpeds

LaSadie
2011-11-20 00:49
#24

#22 Polaris = 13,4% är det på din katt

Sissi
2011-11-21 08:24
#25

Min hane CH S*Glömstaskogens Yessie Yes har Polaris = 9,55%

Han är son till (#14) Yllin Kyllin. Glad

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

jojanpike
2011-11-21 22:41
#26

#24 Aha okej. Hittar inte riktigt på pawpeds.. :-)

www.smaraldus.eu

Upp till toppen
Annons: