Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 4888 ggr
Ixatrixa
2010-01-24 14:22

Chipkastrering?

Jag har läst på så dåligt om detta men jag funderar på om det fungerar på både honor och hanar eller är det bara hanar man gör det på?

När man läser om det på fass så kan man bara utläsa att det görs på hanhundar nämligen.

Känns som en lite korkad fråga men hjälp mig gärna;)

I min kattfamilj är nämligen flickorna mera duktiga på att markera under löp därför min fråga.

Är det någon skogisuppfödare som provat detta med framgång är också min fråga?

Annons:
Seerath
2010-01-24 14:51
#1

Jag har läst att det ska fungera även på honor så har haft lite funderingar på att prova på Pretty som inte går att ha på p-piller.
Men hade gärna också velat höra från någon som vet mer.

Sissi
2010-01-24 15:10
#2

Det fungerar både på hanar och honor!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mulan
2010-01-24 17:10
#3

Kolla med Istindras eller Miss Mikkus, vet att de har provat ett tag.

Mvh Malin

Wirre
2010-01-24 20:59
#4

Vet ett flertal uppfödare som använder sig av detta både på honor o hanar. Men vet att Istindra's skrivit lite om det på sin hemsida.

www.istindra.se

MissMikkus
2010-01-25 13:12
#5

Jag en hane och 2 honor som har kastreringschip insatt (Suprelorinbehandling) 

Hanen fick chipet i somras och honorna nu i December. Varför jag väljer att sätta in det på honorna, är för att undvika risken för juvertumörer och kroniska livmoderinflammationer, som är risken med p-pillerbehandling. Mina katter har ju inte haft det så länge ännu, men hittills är jag nöjd.

Man får ha i åtanke att katten får en ökning av de egna hormonerna ca en vecka efter man satt in chipet. Honan kommer då in i ett löp och hanen kan bli mera haning under en period.

Chipkastrering är godkänt och prövat under lång tid på hundar. Till katter är det ännu inte godkänt, men många använder det på katter och hittills känner jag inte till några komplikationer.

För att få mera kunskap om hur katter reagerar på chipkasterering jobbar vi (avelsrådet) nu med att få till en "studie".  Vi hoppas på att så många som möjligt som använder sig av chipkastrering skall medverka. Studien innebär att ägarna föjler vad som händer med katten under tiden den har verksam substans i kroppen och även efteråt vad gäller återkomst av fertilitet osv. Vi håller just nu på att sammanställa ett frågeformulär, som man skall använda sig av. Förhoppningsvis kan vi starta upp undersökningen om några veckor. Mer info om detta kommer förmodligen i Skogisen.

Ni som redan har satt in chip är välkomna att höra av er, så sänder vi över frågeformuläret till er, så snart det är färdigt.

LittleL
2010-02-06 15:10
#6

Jag har läst på en hel del om Suprelorin och tycker att det låter toppen på alla sätt. Man läser om dom som satt in chip och katten blir som en kastrat, sedan blir katterna fertila igen och får kattungar. Allt frid och fröjd med andra ord. Men min fundering…

Hur funkar det för katterna i hemmet? En kastrering kan ju ställa till det rejält i ordningen/kattgruppen? Hur blir det med katterna som först blir "kastrater" och sen blir fertila igen? Borde ju bli ett orosmoment i gruppen? Någon som har använt chip och där det sen slutat verka, som vill dela med sig av sina erfarenheter?

/Sylvia

Annons:
WesthKiowas
2010-02-06 18:54
#7

Jag kan bara svara för att min hane Arch blev väldigt dum mot Czack som har chip nu, han passade på att ta över kan man säga. Jag kan inte ha dem tillsammans längre. Hur det blir när Czack blir fertil igen kan man bara spekulera i. Men jag ska sätta chip på Arch så fort som möjligt eftersom han är för hanig i min smak :) Vi får väl se om ordningen återställs.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

AmoreMaza
2012-12-06 14:03
#8

Hej! Vart kan man chipkastrera i sthlm ?

Torplyktans
2012-12-06 16:17
#9

Har senast på utställningen pratad med en tjej som har chipkastread sin hane med en chip som verka kortare tid än "vanligt" dem fick beställa den extra höll i ca 6 månder tro jag hon sa för hennes hankatt.

Är det någon mer som vet om olika chip med olika "styrka" och har ev provat dessa?

Jag fundera på om jag ska chipa båda mina hon katter efter nästa kull.

Ibland tycker jag att det låter nästan för bra för att vara sant, är lite oroligt att testa det på mina honkatter. hoppas det inte bli något negativt som man först upptäcker efter år…

Vad tro ni som har provat, är ni också lite nervös / oroligt. Men P-piller är ju kanske värre?

www.torplyktan.se

LaSadie
2012-12-06 18:33
#10

Jag har chippat vår Dakota i september förra året. Hon har inte löpt än, men upplever att hon ibland är i för-löp men inget mer. Är orolig att hon har blivit steril, men tydligen kan det hålla längre på honor ibland. Annars upplever jag inte att hon är kastrerad så att säga, men hon blev lugnare och accepterar sin barn vilket hon inte gjorde innan. Har inte gått upp i vikt. Är övervägande positiv, förutom det att hon inte löpt än. Håller tummarna att hon gör det snart.

EvaSe
2012-12-07 17:53
#11

Min hona Juni funkade det halvbra på. Hon visar löptendenser varannan till var tredje vecka genom att låta mer än vanligt. Hon uppvakter hanen och vill ha, men han är inte intresserad. De har dock parat utan att hon blivit dräktig vilket gör att jag tror att chippet verkar fysiskt men inte psykiskt. Nån annan som märkt det beteendet?

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Upp till toppen
Annons: