Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 12724 ggr
lightseeker
7/28/10, 1:02 PM

har köpt en blandraskattunge

…som, enligt vad kunniga säger till mig, bär tecken på att vara blandad med norsk skogskatt.

Hur kan jag vara säker på att det är så? frågar jag er, som norsk skogskatts-ägare, då.

Annons:
Signe-Jonna
7/28/10, 1:21 PM
#1

Det kan man omöjligt veta. Många kallar alla huskatter som är långhåriga för Norsk skogkatt, men det är de ju inte.

Juliette-
7/28/10, 4:04 PM
#2

Säker kan du aldrig bli

Sagolika
7/28/10, 4:32 PM
#3

Om ena eller båda föräldrarna är Norsk skogkatt och har en stamtavla som bevisar det, så kan du vara säker på att katten har Norsk skogkatt i sig, annars inte. Det är många som påstår att katterna i raskorsningarna är Norska skogkatter, men de är sällan rasrena. Alla katter utan stamtavla räknas som huskatter.

EddaM
7/28/10, 4:51 PM
#4

Sedan skall man inte glömma att det finns långhåriga huskatter som inte har nån ras alls inblandat. Utan de finns naturligt. Men din lilla är säkert helt underbar med eller utan skogis inblandning =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

David
7/28/10, 5:13 PM
#5

När en ras är populär (som Norsk Skogkatt) så används det gärna i annonser om långhåriga huskatter, exempelvis 50% skogkatt osv. Till 95% kan jag nästan lova att den som satt ut annonsen inte har en aning om varför huskatten är långhårig. Ett "bra" sätt att kanske få ut några kronor extra för katten, eller få den såld snabbare.

Jag tycker att man märker med tiden att den ras som är populärast för tillfället ofta förekommer som 50%… Just nu är det rätt många 50% ragdoll också. För tio år sedan tror jag det var rätt många 50% perser osv.

Men egentligen strunt samma, du har en fin långhårig huskatt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

lightseeker
7/29/10, 1:58 PM
#6

ingen svarade på frågan, utan missförstod.

Ägarna sa sig sälja en vanlig huskatt/bondkatt.

Efteråt har jag haft funderingar på varför den betedde sig så "annorlunda".

Har tex. aldrig sett en bondkatt klara av konststycket att klättra på en cementvägg, med knappa möjligheter till något fäste.

Kattkännare, själva norsk skogskatt-ägare, visade mig då en bok där det stod att ovannämnda katt har en extra led på klon, vilket underlättar klättrandet, till skillnad mot ordinära katter.

Stora tofsar på öronen, och mellan klorna, samt mycket yvigare päls än vad syskonen hade.

(har tämligen svårt att hålla sig rent "baktill" när hon har gjort nr 2, vilket gör att jag misstänker att dom kanske skall "klippas" baktill, när dom är semi-långhåriga. Stämmer detta?)

Jag har inte tyckt att en bondkatt "inte" duger, tvärtom trodde jag mig köpa just detta.

Min fråga till er är, om dessa "tecken" stämmer in, med den kunskapen just ni har, av er "favorit"ras.

Jag själv har alltid huserat med bonkatter och är/varit nöjd med det.

Oooops, där damp hon ner från stereon, på tangenterna, igen.

Hoppas att jag har varit tydligare, denna gången.

Tacksam för er kunskap:)

Annons:
Sagolika
7/29/10, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hm, någon extra led har jag inte hört talas om att de ska ha. Men det stämmer att norska skogkatter ofta är skickliga klättrare. Tipsa gärna om vad boken hette där det stod.

Det går bra att ansa bort lite päls runt rumpan, åtminstone om hon inte ska ställas ut.

Stora tofsar på öronen, tofsar mellan trampdynorna (snöskor) och yvigare päls (krage och svans speciellt) kan känneteckna såväl Norsk skogkatt som långhårig huskatt (dvs. kan uppstå hos huskatt ändå utan inblandning av skogkatt). Sen har ju även skogkatten en mer trekantig huvudform än vad en huskatt vanligen har, rak profil och snedare ögon (inte så runda som på huskatt)

Kan du inte visa en bild (eller ett par) på din katt för oss? Glad

Visar en av mina skogkatter här.

EddaM
7/29/10, 2:16 PM
#8

Tyvärr så har du fått höra på skrönor. Norska Skogkatter har inge extra led utan har precis likadana som alla andra katter =) Att katt lyckas med det konststycket är nog inte så vanligt men har du en extra pigg liten som älskar att klättra o testa på det så kan det ju.=) Så jag har ingen aning om vad det kan vara för bok.

Tofsar på öronen har inte ens alla skogisar även om de gärna skall ha det. Men alla semilånghår har mer eller mindre tofsar, även perser men där är det inte önskvärt. Och snöskor kallas pälsen mellan tårna o även det har alla semilånghår samt perser.

Så med denna faktan utan att ha sett en bild på din katt så skulle jag tro att den är en semilånghårig huskatt. Min egna huskatt föddes semilånghårig i en kull där tre syskon var korthåriga. Det är ett anlag som båda föräldrarna måste bära på. Och som sagt, det finns gott om långhåriga huskatter utan inblandning av ras.

Men jag vill gärna se en bild på din lilla pälskling med =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Sagolika
7/29/10, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hur mycket tofsar de har och hur "extrema" de är i sin typ varierar såklart även hos de rasrena skogkatterna.

Här är en annan av mina skogkatter.

Påminner din katt om skogkatter du själv sett på bilder? Vore som sagt kul att se henne :)

lightseeker
7/29/10, 2:27 PM
#10

får se om vi kan fixa foton efter semestern.

Är på väg till båten nu, men är åter om 17 dagar.

Då har förmodligen de långa hårstråna växt till sig ännu mera, just nu har hon "mer" av den tjocka "underpälsen", men de längre har börjat skjuta fart.

Underbara katter är just vad ni har, SÅÅÅ vackra.

Seerath
7/29/10, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ett starkt kännetecken på skogisen är t ex att dom har rak profil och trekantigt huvud. Sen är det såklart många fler saker som ska stämma in.

lightseeker
8/27/10, 11:40 AM
#12

Boken heter Katter och är skriven av Albert Pintera.

Där finns en jättefin bild-illustration av hur skogskattens klor skiljer sig från vanliga katters, ifall någon är intresserad.

LaSadie
8/27/10, 6:59 PM
#13

Märker ingen speciell skillnad mellan huskattens och skogisarnas klor mer än att de har kraftigare klor. Men så är dom mycket större med Tungan ute

Annons:
klubba
8/27/10, 7:16 PM
#14

#11 åh en så snygg färg!!

lightseeker
8/28/10, 1:15 PM
#15

om du läser kapitlet i boken, så visar dom tydligt att skogisen har en extra led, mer än huskatten

LaSadie
8/28/10, 1:20 PM
#16

Jag har inte köpt en bok bara för att se just det kapitlet Tungan ute

Kronängens
8/29/10, 8:53 PM
#17

#15 Jag har inte läst den boken, men det är inte någon skillnad på skogkatters och andra katters tassar eller klor. Om det finns en bild på en konstig eller annorlunda klo i boken så är den katten antagligen missbildad, och författaren okunnig.

lightseeker
8/30/10, 6:52 PM
#18

#7 sagolika var intresserad av vilken bok det var, nu har jag tagit reda på det och därav svarat på frågan.

Om ni andra vill ifrågasätta författarens kompetens, så tycker jag att det är med denne som ni bör ta upp frågan om kunskapen (helst, eftersom denne "person", i sådana fall sprider villfarelser omkring sig) och inte med mig som bara är novis.

"kattungen" var idag ute på sitt livs första promenad (längre) i området, med sin sele.

Blev då stoppad av en dam som komplimerade mig för en söt kattunge (vilken ägare tycker inte om att höra det) men var också noga med att tala om för mig (obs. jag hade inte med ett ord sagt någonting om ev. raser) att "hon direkt kunde känna igen en norsk skogskatt, eftersom hennes dotter är uppfödare av sådana, och om jag var medveten om att det var just det som jag hade?

Jag var noga med att påpeka att mamman är bondkatt och att syskonen var lika korthåriga och grårandiga som mamman.

Det är bara min kattunge som var svart och vit, samt hade: skägg, byxor, tofsar i öronen och mellan tassarna.

Hon påpekade att hos de helt renrasiga så är tofsarna på tassarna större, men att hon direkt kunde se att det var det som pappan var.

En ren tillfällighet, men jag har i alla fall fått respons från någon som kände rasen väl, väldigt trevligt!

Men trots allt så är hon väldigt speciell, skall alltid klias på magen, morgon och kväll, där imellan får man inte ta i henne.

Väldigt lekfull, som alla kattungar, men jamar inte, småpratar hellre.
Individuell och härlig som alla kattungar.

Jam! på er.

Catnap
8/30/10, 7:14 PM
#19

Har du inga bilder på kattungen? Gärna profilbild på ansiktet ocksåGlad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

lightseeker
8/30/10, 7:33 PM
#20

neej, är ju data-nörd, med tryck på ordet "nörd", fattar inget, kan noll.

Men dotern kan, så jag skall be henne lägga ut, men det är tight med stress nu 2 veckor framåt, sedan kommer ev. foton:)

Annons:
Catnap
8/30/10, 7:53 PM
#21

Okej Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Upp till toppen
Annons: