Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 5556 ggr
klubba
2010-08-30 01:11

varför så tråkiga/konstiga namn?

hej.

varför döper ni era katter till så tråkiga/intetsägande/konstiga namn?

Annons:
blondifire
2010-08-30 01:20
#1

För att det är ett fritt land kanske?

S*Winsnes Wilda

LaSadie
2010-08-30 01:22
#2

Man har olika tycke och smak.

Sen är det fritt fram att döpa om katten hemma. Vad som står i stamtavlan är inte det som man mååååste använda hemma.

ChristineL
2010-08-30 01:23
#3

Det finns väl lika många "roliga" namn som "tråkiga", vem bestämmer vad som är vad?

klubba
2010-08-30 01:51
#4

ja,det kanske bara är jag som vill ha lite "FRÄNA" namn på katterna???

Catnap
2010-08-30 02:51
#5

#4 Vad är ett exempel på ett fränt namn och ett tråkigt/konstigt? Jag vill att mina djur ska ha namn jag gillar, men sedan så faller det såklart inte alla i smaken. Man väljer väl alltid namn man gillar på något vis.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

klubba
2010-08-30 02:59
#6

#5 ja ett tråkigt namn i mina ögon är herre jösses….

jag menar varför döper man en katt till det?

ett "fränt " namn kan vara Exha eller Exyon eller Vinitra eller

Hayoz (egenpåhittade namn)

Annons:
Labolina_73
2010-08-30 03:12
#7

#6 där vet jag vissa då som tycker att jag passar in på ett par av mina kullar.. :-)

//Linda

Fridaybrew
2010-08-30 07:31
#8

Härligt! Du börjar tråden med "varför döper ni era katter till så tråkiga/intetsägande/konstiga namn?"

Sen i #6 så langar du fram förslag som är just intetsägande samt konstiga.

Så idag har du tur du behöver inte denna tråden för att svara på din fråga du behöver bara fråga dig själv =)

/Fridaybrew

[michaelalundgren]
2010-08-30 09:33
#9

#6 Själv tycker jag "Herre jösses" är klockrent :D

Sissi
2010-08-30 11:10
#10

Håller med #6 och övriga, vi har nog helt enkelt olika smak.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

klubba
2010-08-30 13:52
#11

#9 varför är herre jösses lockrent? för mig är det ett utrop man gör typ "herre jöses va kallt det är" det o nåt är väl intetsägande..

Nenya
2010-08-30 14:42
#12

#11 - varför är dina namnförslag klockrena?

Tycke och smak (vilket är det man oftast döper sina djur efter) är ofta väldigt svårt att förklara, det är något man tycker.

Om man tittar på uppfödares hemsidor hittar man en enorm variation på teman man valt att namnge katter efter, och man får ju anta att varje uppfödare tyckt att just de namnen h*n valt att namnge sina kattungar, eller katter, efter är just klockrent i den uppfödarens ögon..

Så för dig och säkert flera med dig är "herre jösses" intetsägande och "Exha" fränt, medan för många andra är det precis tvärt om.. ;)

Catnap
2010-08-30 15:27
#13

Jag gillade också "Herre jösses" faktiskt.

Jag fantiserar ofta om vad mina kullar kommer att heta den dagen jag blir uppfödare av hundar (om jag någonsin blir det). Där blir de inga "häftiga" namn utan namn från roller i filmer och serier. Temat kommer att vara TV för alla kullar då jag är en riktig TV-holic Cool

Mina katter har hetat Elliot, Leffe och Nani (hon fick behålla stamtavlenamnet) och hundarna heter Walter och Ture. Väldigt ohäftiga namn, men jag gillar dem mycket. Jag väljer alltid namn som jag gillar och det är ett plus om inte alla djur heter likadanty men jag gillar bättre männsikornaqmn än egen påhittade av någon anledning. Smaken är som baken Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Annons:
klubba
2010-08-30 15:31
#14

#13 ja det va ju inga roliga namn..

Catnap
2010-08-30 15:36
#15

#13 Hahaha

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

klubba
2010-08-30 15:42
#16

till TS,vad har du för "tema" på denna kullen? varför heter de som de heter? vad hade du för tanke bakom? namnen låter ungefär som att kullen INTE var planerad….

Catnap
2010-08-30 15:48
#17

Till TS, ska du inte besvara frågan som #16 ställer till dig? Tungan ute

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

klubba
2010-08-30 15:49
#18

#17 skrev i fel tråd….

Fridaybrew
2010-08-30 15:58
#19

#18 Du kan gott o väl säga vad dina katter heter för att visa vad som uppfyller dina strikta namnkrav *lol*.

/Fridaybrew

klubba
2010-08-30 16:05
#20

#19 nej jag har inga strika namnkrav,men jag tycker om beskrivande namn..

min katt heter Gardens First Piper

kan du gissa varför?

jo för han är född i trädgården i hundkoja(Gardens)

Han är förstfödd(First)

han pratar mycket och han kan inte jama utan piper (piper)

Annons:
Sissi
2010-08-30 16:09
#21

Låter inget vidare att födas ute i trädgården. Obestämd Men det var ett ganska fyndigt namn dock.

Jag döper alla mina kattungar efter olika sorters godis och då det finns en väldans massa olika godissorter och namn så blir det nog både roliga och mindre roliga namn.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Fridaybrew
2010-08-30 16:17
#22

Låter som du gillar indiannamn ala Kalle Anka, Typ Stampande Tassen, Svansrullaren, Morrutanklös, Rivstart

Jag tycker alla ska få döpa sina katter till de vad dom vill helt enkelt. Det jag finner mest intressant är att för mig är dina kattnamn intetsägande, tråkiga och konstiga. Det är en fråga om tycke och smak helt enkelt.

/Fridaybrew

klubba
2010-08-30 16:18
#23

#21 varför just godis..har en gamal kompis som döper sina hundar efter godis..Dumle,bounty osv…nej det är inget jag tycker är snyggt…

Sissi
2010-08-30 16:19
#24

#23 För att jag älskar godis!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

klubba
2010-08-30 16:20
#25

#24 och OM jag skulle ha uppfödning skulle jag döpa till häftiga namn..

[michaelalundgren]
2010-08-30 16:21
#26

#23 Och hennes katter passar i godisnamn! En stolt ägare av en godiskatt :)

[michaelalundgren]
2010-08-30 16:22
#27

#25 Men det du tycker är häftigt, kanske någon annan inte gör.

Annons:
Catnap
2010-08-30 16:24
Fridaybrew
2010-08-30 16:24
#29

Kul med tema, gillar godis också =) Den som slutligen köper katten får ju döpa om katten om de så vill =)

/Fridaybrew

klubba
2010-08-30 16:29
#30

#28 jag hoppas du vet att det inte är förenat med reglerna att antyda att någon är ett troll..

det är konstigt,såfort man inte har samma åsikt så är man ett troll..MYCKET lustigt,alla har vi väl olika åsikter eller?

Fridaybrew
2010-08-30 16:33
#31

Alla har vi olika åsikter och ändå startar du tråden som du gör ……..halllååååååååå

/Fridaybrew

Sissi
2010-08-30 16:52
#32

Min tuggummikull tycker jag nog fick de roligaste namnen av de kullar jag haft.

Big Red - Rödtigré vit, hane
Hubba Bubba - _Bruntigré, hane
_Juicy Fruit - Cremespotted, hona
Shake - Svart, hane

#30 Vore trevligt om du aktiverade din sajt och presenterade dig, så kanske misstankarna huruvida du är ett "Internet troll" eller inte elimineras.

Personligen så tycker jag inte att namnet på katten är så viktigt när man köper en katt, då man för det mesta kallar den för något helt annat. Personlighet/temprament, utseende och stamtavla är det som har betydelse av någon vikt då man köper en raskatt.

/Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[michaelalundgren]
2010-08-30 16:59
#33

#30 Absolut att alla har olika åsikter, men att verkligen hacka på ngn ang ett namnval, som vi ALLA har olika åsikter om, är väl onödigt!

Ja absolut Sverige är ett fritt land, och man har (tyvärr) rätt att yttra sig bäst man vill. Det är gällande alla!

Men när man har sagt sitt då, kan man bara inte lägga ner, utan måste man fortsätta?

Och precis som #32 skriver, aktivera din personliga sajt, skriv en tråd om vem du är, så kanske misstankar om troll försvinner!

Seerath
2010-08-30 16:59
#34

Alla har olika smaker när det gäller namn och som tur var är det upp till var och en vad man väljer. När det gäller katter med stamtavla så är det ju inget som säger att nya ägaren måste kalla katten vid stamtavlenamnet.

Finns många som tycker att jag ger konstiga namn till mina kattungar men det är mitt val och jag gör som jag vill. Skrattande

Annons:
Fonrims
2010-08-30 17:39
#35

Jag är en av dem som tycker att Herre Jösses är ett fränt namn :)

Dock kan man ju diskutera mina katters smeknamn, som verkligen har en historia bakom sig - vilket jag tror många katter har.

  • Gurkan/Grisen/Grusen/Grabben - eftersom att han är en pussgurka och har varit sån sen han flyttade hit, han har alltid med sig ett kilo sand när han varit på lådan och ingen kan grisa (sova) som han

  • Musen (DunderMusen) - som kommer ifrån Minnie Mouse (fast hon är inte döpt efter Mimmi Pigg)

  • Kakan/Pipen/Bebisen - för att han heter Pepparkaka, piper istället för jamar och sen för att han är yngst, dock inte minst i storlek

  • Wea/Welhuns - är bara en förkortning på Sacajawea… men hennes namn finns i oändliga former beroende på hur hon beter sig

Min första (och hittills enda) kull var glass-tema:
Calippo, Caribic, Confetti och Candy

Tråkiga namn? Kanske, men trots deras namn var och är alla älskade. Min första skogis hette Lights Out  men kallades Spynke, (efter Sphynx) för han tappade all päls när han diade.

Namn är jätteroliga och vad man än tycker så har ju alla rätt. Man kan ju inte säga "nää, du har fel!" om ett namn man tycker om eller inte tycker om. Smaken är ju som baken. Och det är väl tur det?!

WesthKiowas
2010-08-30 21:20
#36

Jag tyckte ditt namn på din katt var tråkigt och inte ett dugg fränt.

Nu är jag ärlig! Det bevisar bara att folk har olika smak och eventuellt också att du har för mycket fritid som inte hittar något annat att klaga på än harmlösa namn….

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Juliette-
2010-08-31 08:23
#37

Hahaha mina kullar har då gräsliga namn enligt dig, inte en kattungar har fått "ett namn" utan alla är en krydda, en dans, en blomma, en ros osv. Inte skulle jag döpa dom till något som inte betyder nått inte?? Så opersonligt tycker jag?

Jag har en tanke bakom alla mina namn och dom är väl valda. Sen om du tycker Jive, schottis, saffran, basilika, angel face, läcker i lack eller azalea är fint skiter väl jag blanka f*n i Tungan ute

Förstår inte varför du bryr sig.. jag skulle ju inte vilja ha en katt som heter hundkoja heller. Då har jag mycket häldre 10 Herre jösses det finns i alla fall enligt mig ett stort hjärta bakom det namnet inte bara objektivt namn om hur den föddes.

Vad ska jag döpa mina till då som inte har en katt som föder ute.. Soffan, Sängen, Kl 12. Vilka kanonnamn Obestämd

WesthKiowas
2010-08-31 10:11
#38

#37 Hahaha! Jag skrattar läppen av mig! Skrattande

Soffan, Sängen, Kl 12.

Klockrent ju!  Tusen tack för dagens skratt!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

SillyZones
2010-08-31 10:28
#39

#37 HahahahahaSkrattande

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

nabbam
2010-08-31 10:43
#40

En kul tråd att läsa. Tyckte jag först.. men får man bete sig hursomhelst medlemmar emellan på denna sajt? Blir lite förvånad när det verkar ok att kalla någon för troll och att vara allmänt otrevliga utan att något sägs om detta från sajtvärd/medarbetare.

För övrigt så är det kul att diskutera namn, men jag kan inte förstå att en del blir snipna och verkligen tar åt sig för att någon tycker si och så. Några trevliga och neutrala svar fanns det här iaf!

*håller mig till andra sajter i fortsättningen…*

Sissi
2010-08-31 10:44
#41

#37 Nu var du rolig Emelie!!! Skrattande

Har också några extremt puckade godisnamn som jag aldrig kommer att använda mig av, t ex Ahlgrens bilar och kexchoklad, låter ju helt flängt.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Annons:
[michaelalundgren]
2010-08-31 12:19
#42

#40 Som du kan läsa i #36 egna tråd (som nu är låst), så har jag som Medarbetare varit inne och tyckt till och sagt till. Då det förekommit påhopp!

nabbam
2010-08-31 13:22
#43

#42  Ja, nu var jag inne och läste efter lite letande efter den tråd du menade. Och visst var det påhopp hit och dit.

Men det är samma sak här.. efter att ha läst på katter iFokus ett tag så är jag van vid att folk ifrågasätter hela tiden, varför har du en huskatt, varför avlar du på den osv, och då verkar det vara tilllåtet av uppfödare att vara vass i tungan, men sen när någon annan har någon åsikt, så är det väl bara att ignorera om man inte kan ta det. Lätt som en plätt!

Och en sak som klubba hade rätt i vad gäller den andra tråden, det är att man "läser sig" lite till hur uppfödare är efter inläggen. Tappar de humöret snabbt? Är de duktiga på att förklara och hålla god ton?

Nu är jag absolut inte den som bestämmer reglerna, det är bara hur jag ser på dem som dyker in så här..

Men rent ut dum ska man absolut inte vara, men jag tycker det är kul att någon vågar fråga ibland, varför det är si och så. Vare sig man är huskattägare eller raskattägare. För det är väl åsikter man vädrar på ett forum? Flört (och få nu inte till det att jag står på den enes eller andres sida, jag är faktiskt helt objektiv till det hela, läser helheten)

Labolina_73
2010-08-31 13:47
#44

ett namn som fastnade i mitt huvudpå en utställning,, har för mej att det var en dovon rex som bar namnet…,,,

 I´m hot you´r not… asbra jö… :-)

//linda

nabbam
2010-08-31 14:01
#45

#44  Ja, det var faktiskt fräsigt!

[michaelalundgren]
2010-08-31 14:31
#46

#43 Självklart ska man få ha olika åsikter. Ett forum går ju ändå ut på att få svar på olika frågar, och då kanske framförallt olika svar.

Och jag ska inte heller säga vem som har rätt och fel i frågan här, men man kan ju formulera frågor på ett sådant sätt att det inte blir ett påhopp mot någon..!

Jag kan visa ett exempel på hur Jag kanske hade gjort, och det finns inget som säger att det är rätt!

Hur tänker ni när ni namnger era katter/kattungar?
Då jag ser väldigt olika varianter på namn på kattungar, så slog mig tanken på hur ni gör när ni väljer namn till era kattungar?

Alla har ju olika teman eller följer alfabet osv…

Ett namn som fick mig att fundera på hur eller kanske varför man sätter de namn man gjort är Herre Jösses.

Så berätta gärna vad som får er att döpa era katter/kattungar till det ni gör.

(OBS! Nu valde jag Herre Jösses som förslag enbart för att det är lite därav denna tråd är skapad!)

Då får man kanske svar på sin fråga, utan att jag tycker att jag gjorde ngt "elakare" påhopp mot ngn. Annars kan man ju ta det i ett PM till personen i fråga, om det berör en person.

Och som man säger.. Smaken är som baken. Delad!
Vi har en katt vid namn Gudrun, uppfödare frågade om dom fick döpa henne till det, ja självklart sa vi, hon skulle ju ändå få ett nytt namn när hon flyttade till oss. För Gudrun kan man ju ändå inte ha en katt som heter?! Fick hon någon nytt namn? Nej, hon är våran Gudrun. Och tror inte hon hade passat i ett annat namn..!

nabbam
2010-08-31 14:42
#47

#46  Och även formulera svar så att det inte blir elakt eller ett påhopp..Flört

Fridaybrew
2010-08-31 15:01
#48

#46 har helt rätt =)

Tråden startades på ett provocerande sätt med negativa vibbar. Då har man själv satt ribban vart nivån ligger.

Sen att är det ett väldigt daltande med påhopprop. Visst är det märkligt att plötsligt så iFokus nedlusat med inlägg från samma person, och kör sitt race. Sen får man kalla det vad man vill men på andra forum kallar man det för vad det är …..

Svaren blir som frågorna är ställda #47 i detta fallet har samtliga svar varit i linje med TS orginalinlägg =)

/Fridaybrew

Annons:
nabbam
2010-08-31 15:05
#49

.. och då lägger sig alla på samma nivå.. Flört

[michaelalundgren]
2010-08-31 16:30
#50

#49 Fast det hamnar ju där automatiskt, när man ändå på ngt sätt försökt med att säga att smaken är olika osv..

Tråkigt nog!

Om TS var/är ett troll eller inte, låter jag förbli osagt. Om det inte är så, hoppas jag att ts stannar kvar, men kanske tänker lite på hur man formulerar vissa saker (det gäller alla!) för att det inte ska tolkas fel, och ge fel stämning. Samt att man kanske läser det man skrivit högt för sig själv innan man publicerar.

Catnap
2010-08-31 16:35
#51

#40 Jag tycker inte att jag har varit ett dugg otrevlig, förutom att jag antydde att Klubba är ett troll. Men med tanke på inläggen så tycker jag faktikst inte att det var särskillt otrevligt heller om jag ska vara ärlig. Någon som inte har aktiverat sin medlems sajt och går in och skriver, enligt mig, märkligt formulerade inlägg väcker klart den misstänken hos mig.

Jag var trevlig i ALLA mina första inlägg och försökte förklara hur jag väljer mina namn och får då ett kort svar tillbaka "ja det va ju inga roliga namn.." Verkar knappast som att TS är nyfiken i sin fråga utan bara ute efter att påpeka alla namn TS inte gillar. Märkligt sätt at starta en tråd. Tycker inte att TS har varit trevlig alls däremot. Tycker till och med att det skapar dålig stämning i den andra tråden där hon ifrågasätter vissa namn val. Sedan håller jag helt med Michaela att man kan välja att formulera sig på ett annat sätt så att tonen blir bättre.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Fridaybrew
2010-08-31 16:44
#52

#51 vidare att Ts här är anledningen till att en annan valde att låsa sin tråd talar sitt tydliga språk. Ser ingen anledning till att dalta med de som inte kan kommunicera på ett accepterat sätt.

/Fridaybrew

SillyZones
2010-08-31 18:18
#53

Nu tycker jag att det är dags att lugna ner sig :-) Om alla går i gång så fruktansvärt på allt som känns provocerande så blir det bara tjafs och tråkigheter. Jag tycker att det var en provocerande och tråkig trådstart, och om man undrar över folks namnval på sina katter kan man fråga på ett betydligt trevligare sätt. Att sedan ha respekt för varandras olika smak och åsikter är något som tyder på personlig mognad. Det skulle aldrig falla mig in att kritisera någon för deras namnval på sina kullar, men vad jag tycker i mitt stilla sinne kan ju vara en annan sak. Nej visa mer respekt för varandra så blir det betydligt trevligare på detta forum.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

nabbam
2010-08-31 18:20
#54

#50  Nja, det behöver inte hamna där automatiskt. Men hur som happ, alla svarar som de vill, men det som är bäst och effektivast enligt mig, det är att svara lugnt och sansat. Eller inte alls.

#52 Nej, och jag ser ingen anledning till att bemöta de - enligt andra - fåniga eller otrevliga frågor likadant. Då är man ju inte ett dugg bättre. Men nu ska jag sluta trakassera er om mina åsikter..Glad

Ha en bra kväll!

Upp till toppen
Annons: