Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 6750 ggr
[michaelalundgren]
8/31/10, 2:32 PM

Hur tänker Ni när ni väljer namn på katt/kattunge?

Då jag ser väldigt olika varianter på namn på kattungar, så slog mig tanken på hur ni gör när ni väljer namn till era kattungar?

Alla har ju olika teman eller följer alfabet osv…

Så berätta gärna vad som får er att döpa era katter/kattungar till det ni gör.

Annons:
AsKetts
8/31/10, 4:33 PM
#1

Vi kör alfabetet och sedan får alla i familjen döpa en SkrattandeFlört

Det blir inga orginella eller flashiga mm mm namn……

Men vi är nöjda och sedan får ju kattunge köparen kalla sin kattunge vad dom vill när dom kommer hem med den SkrattandeGlad

//Jessica

Sissi
8/31/10, 4:41 PM
#2

Jag använder mig av olika "godis" teman och om det någon gång i framtiden tar slut på godisnamn (eller fantasin) så går jag över till något annat smaskigt ätbart.

Dessa namn är väldigt populära hos barn, de brukar fnissa lite då jag talar om vad de heter. Skrattande

Har hittils haft 3 kullar:

  • Chokladkullen
  • Tuggummikullen
  • Tablettaskkullen

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

EddaM
8/31/10, 6:43 PM
#3

Jag väljer teman o sedan klurar jag lite =)

1:a kullen: Skådespelare med s utbytt mot z

2:a kullen: Kungliga namn plus en drake med s utbytt mot z

3:dje kullen: Islänska namn

4:de kullen: Black eyed peas låtar =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

LaSadie
8/31/10, 7:25 PM
#4

Vi kör på USA tema. Precis efter vi kom hem efter vart i USA en månad så hittade vi en hane och på den vägen är det. Dessutom så har sambon sin släkt i USA så på nått sätt känns det passande. Dessutom tycker vi själva att det är namn som vi skulle kunna "leva med"

blondifire
8/31/10, 9:53 PM
#5

jag har valt att ha teman på mina kullar. det för att inte begränsa mig med alfebetet och att få en slags enhet i kullen. Teman väljer jag från min egen person och min livsstil. Kärlekskullen blev Tristan och Isolde, älskar historia och sagor.

Blessed kullen för dom var en välsignelse(8 st, 6 levande) och jag är kristen samt att min vän som var med under förlossning utbrast med jämna mellanrum att detta är ett mirakel!

Kull nr 3 som vi väntar vilken dag som helst..ja där har jag ett tema men vis av erfarenheten väntar jag tills dom tittar fram. vissa teman passar o andra inte men det är ok….har en bok där jag samlat teman/namn jag fastnat för.

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
8/31/10, 10:04 PM
#6

Hallåj,, kul tråd.. :-)

Jag kör oxå på teman,, tycker det känns roligare än att hålla sej till en bokstav.

Hittils har jag haft:

Egyptenkullen (Egypten var landet jag reste till med sonen)
Schampokullen (Bara blidde så)
Roskullen (Ville ha Mary Rose, hittade det på förlista fartyg och rosor)
Instrumentkullen (Blåsintrument)
Cremekullen (Alla bebisar var creme ju)
Miwokkullen (En indianstam)
Pizzakullen (Hampus valde temat)

Sedan har jag letat reda på lite skojjiga namn som jag tycker passar,, jag menar TRUMMA är ju inte så kul som intrumentnamn precis.. ;-)

//Linda

Annons:
[michaelalundgren]
8/31/10, 11:16 PM
#7

Vi har kört på alfabetet med ngt undantag :) Och i början med enbart inriktning på grekiska gudamytologin.

A-G enligt alfabetet, med D kullen med "efternamn" på druvor. Och E-kullen slutade på af Affe.

Sen fick vi våran Mumin-kull, då vi åkte till Finland och parade med en vit hane :)

H-J, enligt alfabet. J-kullen fick dubbelnamn.

Sedan fick vi våran YY-kull.. Det kom av att föräldrarna heter Yrja Yrväder och Yllin Kyllin. Så alla kattungarna fick namn och "efternamn" på Y.

Nästa kull blir kanske K ;)

ChristineL
8/31/10, 11:18 PM
#8

Jag föder ju inte upp, men mina två husisar var redan döta till Snokie och Baby Blue, dock ändrade jag till Smokey för jag tyckte det lät bättre, Baby Blue blir ju bara Baby. Winsnes Wilda Spirit flyttar snart hem till oss och han kommer nog få heta Spirit också för det verkar passa honom, full av liv :)

Juliette-
9/1/10, 12:20 AM
#9

Här blir det tema, och det är vad för infall som kommer när jag står med resultatet (antal kattungar/kön osv).. älskar att låta fantasin flöda.

Hitlis har vi haft.

Blommorna
Kryddorna
Tuffingarna
Fruktsalladen
Jönssonligan
Rosorna
Danserna.

flugufrelsarinn
9/1/10, 2:10 PM
#10

Mina katter heter Spin Engine's Kasatonov, Elsa och Skruttan och Miran men kallas Smisken, Snippan och ehm just bara Skruttan och Miran..

Men när jag nån gång i framtiden, snartSkrattande, skaffar fler Norska Skogkatter som ska vara fertila och som jag tar kull på ska jag nog använda mig av roliga personliga teman som ligger i mitt intresseområde.. typ efter konst, litteratur, musik och tevespelsteman. Eller bara larviga och roliga teman, men jag tänker att det är kul om namnet inte bara är nåt som står på stamtavlan utan faktiskt kan passa som kattnamn också, men där går ju åsikterna ofta isär vad som är ett fint namn och det är ju fritt fram för köparen att kalla sin katt för precis vad den vill.. Stamnamnet är väl bara där för att hålla ordning på kullarna, egentligen kunde det lika gärna vara ett nummer men hur kul är det liksom..? Kull 13, katt nr 7 eller nåt..

Rosenlind
9/1/10, 4:01 PM
#11

Våran norska skogkatt heter Änglaskogens Bobbie. Vi kallar honom för Bobbie / Bobbisen eller BobbiBUSEN med betoning på busen. Vi har märkt att han lyssnar bättre när det är s i namnet och han är en liten busig enGlad

Nenya
9/1/10, 4:52 PM
#12

Jag kör på teman, hittills från böcker/filmer/TV-serier (ofta fantasy/sci fi):

1:a - Alviska namn från LOTR
2:a - Vampyrer från Anne Rice vampyrkrönika
3:e - Karaktärer ur filmen Sleepy Hollow
4:e - Skurkar från serien Batman
5:e - Drakryttare från Inheritence-böckerna
6:e - Karaktärer från Sci-Fi-serien Farscape
7:e - Karaktärer från serien Lenore
8:e - Karaktärer ur His Dark Materials-böckerna
9:e - Karaktärer ur Alice i Underlandet-böckerna
10:e - De tre vise männen ur Bibeln

LittleL
9/2/10, 12:42 AM
#13

Jag älskar att hitta på namn till kattungar, har en pärm där jag samlar alla namn som jag gillar. Dock får jag alltid beslutsångest när dom väl är födda och jag måste välja ett namn/tema. Dom som känner mig brukar säga att jag målat in mig i ett hörn för jag följer BÅDE alfabetet och tema. Alltså har varje kattunge ett namn som börjar på respektive bokstav och kullen har ett gemensamt tema.

A-kull = Opel
B-kull = Film
C-kull = Dansband
D-kull = 60-talslåtar
E-kull = Månar
F-kull = Öl
G-kull = Däck
H-kull = Pilgrim
I-kull = Trädgårdsväxter
J-kull = Rolling Stones

Min nästa kull har jag i mitt tycke ett superhäftigt tema men som alltid så måste ju antalet kattungar också bli rätt;) Men som sagt…det är i mitt tycke;) Vi kan ju inte alla gilla samma namn för då skulle det bli väldigt tråkigt. Personligen tycker jag att namnet ska låta "flashigt", kanske en kvarleva från min uppväxt i häst- och hundvärlden. Sen kan den nya ägaren själv välja om den vill kalla katten för Pelle eller Östen;)

/Sylvia

Annons:
WesthKiowas
9/2/10, 7:15 AM
#14

Hi hi, Sylvia! Då är vi två som målar in oss i hörnen ;) Jag gör precis likadant.

Men visst är det underbart kul att spåna vilka namn/teman man ska hitta på! det är ju halva nöjet med en ny kull :)

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Jotta
9/2/10, 11:19 AM
#15

Jag kör också alfabetet och det här decenniet har jag dessutom lagt till tema på kullarna.

L-kullen: Single malt whiskey. Inför denna namnsättning var vi på whiskeyprovning och begärde in alla whiskey-sorter som började på L. :-)
M-kullen: Franska starka drycker
N-kullen: Endast en unge, då blir det knappast ett tema. Men hon hon blev utplockad viai kejsarsnitt och mamman nöp henne hela tiden i nackskinnet för att hålla henne vaken/levande, så hon kallades Nypon och fick heta Nyponros.
O-kullen: Stenar, vilket passar bra till stamnamnet som också är en sten
P-kullen: Flygplansmodeller eftersom pappa heter Jet-Seth.

//Jotta

Humletassens
9/2/10, 3:44 PM
#16

Vi kör teman, sista kullen så firade vi bilmärket Alfa Romeo som fyller 100 år i år. Sen har vi haft  Musicalen Cats, Nordisk Mytologi, Superhjältar, HiFi produkter (Stereo) och IT rellaterade saker.

Vi bestämde rätt tidigt att hålla oss borta från alfabetet för efter tittat runt på olika sidor där man just körde alfa betet så insåg vi ganska snabbt att det kunde bli problem :-P.

//Henrik

rockringen
9/4/10, 1:10 AM
#17

Startade 1994 med en kull och de fick namn som kändes sammankopplade med mitt stamnamn S*Rockringen's. Det blev artisterna Johnny Rotten, Curt Cobain, Iggy Pop och Cher. 

Kull två kom året efter (1995)och då föddes Cajsa-Stina, Pandora, Dolores och Cyndi Lauper.

Tredje kullen 1996 döptes till Madonna, Neneh Cherry och Bob Hund

När fjärde kullen kom 1997 började jag förstå att jag förmodligen skulle fortsätta med uppfödning och eftersom jag var sjuk den dagen det delades ut minne, så insåg jag att jag måste ha lite ordning och reda. Jag bestämde att jag döper alla i kullen efter artister, så ska kullsyskonen börja på samma bokstav, på så sätt är alla avkommor på samma bokstav syskon och kan rädda mig att minnas i framtiden Oskyldig

Så de kattungar från S*Rockringen's som har ett artistnamn är födda mellan 1994 och 2003 (samma begynnelsebokstav=kullsyskon)

De kattungar från S*Rockringen's som har ett låtnamn är födda mellan 2003 och 2010 (samma begynnelsebokstav=kullsyskon)

Nu har jag kommit till M-kullen, vilket innebär att jag har ca 13 kullar kvar att ta innan alfabetet är slut och jag måste börja om. Men eftersom jag bara tar 1-2 kullar per år, så kommer det åtminstone att räcka i 8-9 år till Cool

Ingen har klagat på mina namn, trots att jag fött upp en Tugga Terrier och en Jellyfish och jag älskar namn som "sticker ut", Däremot har jag haft de som försökt köpa avkommorna endast för deras namn, vilket jag självklart inte gått med på…

Typ en dam ringde från USA och skulle köpa Lou Reed. Jag talade om att han var bokad. Hon sa att det var ödet och att hon måste köpa honom oavsett pris. hon tjatade tills jag vänligt fick lägga på luren i örat på henne. Innan jag la på fick jag höra att Lou Reeds limousin hade kört upp brevid henne när hon satt på en parkbänd "nerknarkad" och utslagen. Han hade räddat hennes liv och hjälpt henne till ett nytt liv. När hon sen ville köpa en norsk skogkatt, så hittade hon min avkomma och hon kunde inte förstå att hon inte fick bjuda över i pris. Är det typiskt amerikanskt eller ObestämdFlört Det roliga var att Lou Reed var bokad till USA, men det sa jag aldrig till henne, det fick hon väl upptäcka själv…

Story of my life Flört

Kram

Barbro och Rockringarna

klemmedsson
9/6/10, 1:27 PM
#18

Jag vet inte om det är jag som har dålig fantasi, men det är barnen som kommer med namnförslag och oftast då i tema.

Astrid Lindgren kullen

Godiskullen.

Nu har vi fått en ny kull i sön 100905 på 6st och där har vi inte riktigt enats, men har här fått många förslag att fundera på.

Annelie Klemmedsson

www.bamsholmen.se

Catnap
9/6/10, 4:19 PM
#19

Vad kul att läsa hur ni tänker när ni väljer namn.

Jag föder ju inte upp men jag tycker att det är lite extra kul med teman på andras kullar. Ibland så känner man inte igen namnen utan måste forska lite vad de betyder och det tycker jag är kul. Jag tycker dessutom att många av er har så bra fantasi när de väljer namn och teman och det imponerar på mig då min fantasi inte är den livligaste Skrattande

Min första egna katt som vuxen var en huskatt som fick namnet Elliot Lee Francis. Elliot efter scrubs karaktären. Hon ahr en speciell gångstil som påminde om min katts. Lee efter Bruce lee eftersom han som kattunge ofta gjorde karate liknande sparkar i luften. Francis efter sångaren Black Francis i bandet Pixies och det var för att han jamade så gnälligt. Sedan tyckte jag att den namnföljden lät elegant och han var en mycket elegant kisse Glad

Min norska skogkatt hette bara Nani i stamtavlan, inget stamnamn. Jag försökte komma på ett nytt namn då jag tyckte namnet var fult, men att byta namn visade sig ännu svårare. Hon var helt enkelt en Nani (numera älskar jag det namnet och får jag en dotter så är det namnet givet som andranamn)

#17 Det låter väldigt amerikanskt att tro att allt kan köpas för pengar. Hur ett namn kan påverka köpet så mycket har jag ingen förståelse för

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

rockringen
9/7/10, 1:01 AM
#20

19 Inte jag heller… Lite amerikanskt är det, men jag har allt haft sydeuropeer också som försökt bjuda över i pris och även de som bett sina barn ringa och grina i telefon… Det finns folk till allt Rynkar på näsan

Barbro

Annons:
Sissi
9/7/10, 11:30 AM
#21

#20 Låta ett barn ringa och grina!!! Förvånad Man slutar aldrig att förvånas. Obestämd

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Mona22
9/7/10, 12:17 PM
#22

Jag är bara inne på min andra kull nu och jag har gjort så att första bebisen hetat på A , andra på B. Efterssom mitt stamnamn är flygrelaterat kommer bebisarna heta något med flyg.

Sagolika
9/11/10, 9:40 PM
#23

Till min första kull valde jag i  samråd med köparna att döpa katterna till förnamn som vi gillade: Tiffany, Tindra & Smilla samt med andranamnet/"efternamnet" Skogsälva på flickorna och Leo & Darville Vildfagre fick pojkarna heta.

Till kull två ville jag åter igen ha ett gemensamt andranamn och det blev Marrón (som på spanska betyder brun) eftersom de alla var bruntabby utan vitt och med förnamnen: Diva, Nova, Nero, Hero, Nino och Valentino (för att det var snygga namn som passade dem).

Kull tre fick heta Dunder & Balder Vidstige (för att det passade dem och jag gillar Sagan om ringen och tyckte namnet var fint på en skogis).

Kull 4: Magnifique-kullen. Ett kaxigt andranamn på min hittills snyggaste kull. Chagall efter konstnären, Bijou (smycke på franska), Aurélie & Orianne, för att det var vackra, franska namn.

För mig är det deras gemensamma andranamn som gör att jag håller koll på vilka som är syskon.

Har en pärm med olika vackra eller coola namn som jag gillar. Får se vad det blir framöver. Sen valde jag S*Sagolika utan s på slutet, för att det ska syfta tillbaka på att katten ÄR sagolik ;)

S*Sagolika Bijou Magnifique är således ett tämligen skrytsamt namn, men det bjuder jag på och det är rätt passande då hon är en fin flicka :)

Upp till toppen
Annons: