Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 975 ggr
Busangardens
9/24/10, 3:06 PM

Gillar utelivet?

En del raser har jag uppfattat älska utelivet mer än andra, en del tycks verkligen kräva att få vara ute, nu undrar jag om detta även gäller NFO.

Trivs den rasen som utekatt och är det en katt som helst vill vara ute i stället för att vara inomhus hela tiden?

Annons:
Signe-Jonna
9/24/10, 3:13 PM
#1

Mina katter är innekatter och det fungerar utmärkt.

Sissi
9/24/10, 5:34 PM
#2

Både och, det är vad du gör det till. Glad
Jag har mina katter inomhus för det mesta men jag har tyvärr vant dem vid att få gå ut i sina 10 m linor på baksidan, så nu tjatar de på att få gå ut så fort jag kommer hem.

En av dem är utekatt då han fick alldeles för stark "smak" för utelivet och protesterar med att kissa inne om han inte kommer ut.

Två av de andra katterna vill bara var ute korta stunder medans resten av dem kan vara ute i flera timmar.

(Har 7 st katter)

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Kronängens
9/24/10, 5:56 PM
#3

Jag upplever att mina katter är nöjda med att vara inne. Här är deras trygga revir. En skogkatt som bor så att den kan vara ute är förstås också väldigt nöjd med det.

Jag tror att alla raskatter avlas på lugnt och mysigt temperament, jämfört med katter ute där tuffaste katten som klarar sig bäst i slagsmål får para, och det gör att raskatterna (säger inte att alla individer men i stort) har lite mindre chans att klara sig bra ute och oftast trivs bra inne. Hoppas det framgår vad jag menar trots lång mening.

Busangardens
9/24/10, 6:01 PM
#4

#3 Jo jag förstår precis men skulle en NFO trivas att bo på en gård och ha ett uteliv men givetvis också få möjlighet att komma in i huset?

Sissi
9/24/10, 6:08 PM
#5

#4 ABSOLUT, det är ju drömmen för en katt. Önskar att min katt som vill vara ute fick bo så.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Kronängens
9/24/10, 6:08 PM
#6

Jag tror jag absolut att en skogkatt skulle tycka om att vara utekatt, men jag förutsätter att den bor inne och går ut när den vill.

Det man bör tänka på bara, är att hålla katten inne till den är kastrerad. Då går han/hon inte lika långt bort och hamnar inte så lätt i slagsmål. Man riskerar inte heller oplanerade kattungar.

Annons:
Busangardens
9/24/10, 6:28 PM
#7

#6 Nej det vet jag. Det är ju också för kattens välmånde den ska vara kastrerad, specielt en hona. Det är också en hona jag funderar på att skaffa någon dag, inte just nu men i framtiden.

Tack för era svar också. Känns bra nu när jag vet att en NFO klarar ett gårdsliv och jag kan tänka mig att den skulle älska att springa i skogsmarker, över åkrar, jaga möss i stallet och komma in och mysa när den själv behagar.

Upp till toppen
Annons: