01. Allmänt Skogkattprat

Gillar utelivet?

2010-09-24 15:06 #0 av: Busangardens

En del raser har jag uppfattat älska utelivet mer än andra, en del tycks verkligen kräva att få vara ute, nu undrar jag om detta även gäller NFO.

Trivs den rasen som utekatt och är det en katt som helst vill vara ute i stället för att vara inomhus hela tiden?

Anmäl
2010-09-24 15:13 #1 av: Signe-Jonna

Mina katter är innekatter och det fungerar utmärkt.

Anmäl
2010-09-24 17:34 #2 av: Sissi

Både och, det är vad du gör det till. Glad
Jag har mina katter inomhus för det mesta men jag har tyvärr vant dem vid att få gå ut i sina 10 m linor på baksidan, så nu tjatar de på att få gå ut så fort jag kommer hem.

En av dem är utekatt då han fick alldeles för stark "smak" för utelivet och protesterar med att kissa inne om han inte kommer ut.

Två av de andra katterna vill bara var ute korta stunder medans resten av dem kan vara ute i flera timmar.

(Har 7 st katter)

Anmäl
2010-09-24 17:56 #3 av: Kronängens

Jag upplever att mina katter är nöjda med att vara inne. Här är deras trygga revir. En skogkatt som bor så att den kan vara ute är förstås också väldigt nöjd med det.

Jag tror att alla raskatter avlas på lugnt och mysigt temperament, jämfört med katter ute där tuffaste katten som klarar sig bäst i slagsmål får para, och det gör att raskatterna (säger inte att alla individer men i stort) har lite mindre chans att klara sig bra ute och oftast trivs bra inne. Hoppas det framgår vad jag menar trots lång mening.

Anmäl
2010-09-24 18:01 #4 av: Busangardens

#3 Jo jag förstår precis men skulle en NFO trivas att bo på en gård och ha ett uteliv men givetvis också få möjlighet att komma in i huset?

Anmäl
2010-09-24 18:08 #5 av: Sissi

#4 ABSOLUT, det är ju drömmen för en katt. Önskar att min katt som vill vara ute fick bo så.

Anmäl
2010-09-24 18:08 #6 av: Kronängens

Jag tror jag absolut att en skogkatt skulle tycka om att vara utekatt, men jag förutsätter att den bor inne och går ut när den vill.

Det man bör tänka på bara, är att hålla katten inne till den är kastrerad. Då går han/hon inte lika långt bort och hamnar inte så lätt i slagsmål. Man riskerar inte heller oplanerade kattungar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.