Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 8805 ggr
caysa83
10/6/10, 1:39 PM

Läcker färg, men vilken??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har nyss köpt min första skogis, en oregistrerad skogis. En underbar liten kille. Men jag har ingen aning om vad färgen han har kallas. Han är köpt hos en privatperson, mamman är mörkt sköldpaddsfärgad, pappan såg jag aldrig. Skulle vara kul om någon vet, jag har aldrig sett en katt med denna färg förrut.

Mvh Caysa

Annons:
LaSadie
10/6/10, 2:27 PM
#1

Ser brun ut i ansiktet (men även lite blå) och pälsen ser ut att vara frostad. Tror han är brunmönstrad av något slag, alltså n 09 2?

caysa83
10/6/10, 3:47 PM
#2

Ja, som sagt så har jag inte den blekaste aning om vad han har för färg. Men jag är tacksam för varje förslag

Mvh Caysa

Kan tillägga att hans kropp var näst intill helvit när han föddes

vino
10/6/10, 4:07 PM
#3

tyvärr så är detju ingen skogisom stamtavla inte finns. men bedrövligt söt!

EddaM
10/6/10, 8:14 PM
#4

Hej Cajsa!

Din lilla är frostad som det kallas, som kattungarna kan bli i mammans mage om hon har haft en infektion av något slag. Nu är ju din lilla ingen skogis men en vändans vacker långhårig Huskatt.

Den vita brurriga färgen kommer att försvinna om ett tag o den riktiga färgen kommer fram. Gissar på att den är brun mönstrad under det vita. Skicka gärna in flera bilder på den lille ju mer den växer =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

caysa83
10/6/10, 9:55 PM
#5

ok, tack för era svar. Får se vad som döljer sig under den vita "hinnan" ;-)

blondifire
10/7/10, 2:10 AM
#6

hoppas du var medveten om att det var en huskatt du köpte?

S*Winsnes Wilda

Annons:
caysa83
10/7/10, 11:56 AM
#7

Jo jag vet att han inte räknas som skogis eftersom han inte har stamtavla. Men båda föräldrarna är skogskatter och då tänker jag på honom som skogis. Jag är mycket väl medveten om att vad det än är för raskatt så räknas den som huskatt så snart stamtavla saknas. Men det är bara i kattvärlden man drar så hårda linjer, en cocker spaniel räknas som cocker spaniel även om den inte har stamtavla, den blir inte en blandras el. "gårdshund"

Han ska inte ställas ut eller användas i avel, så vad speler det för roll att han inte har stamtavla?

Det är ju dessutom hans färg jag undrar över, inte om han är en skogis eller ej, och jag trodde jag kunde få hjälp från detta forum eftersom det verkar finnas så många kompetenta människor här.

Mvh Caysa

EddaM
10/7/10, 12:46 PM
#8

Oj…jo förlåt att jag bryter in här om pratet om att hans föräldrar skulle vara renrasiga…det kan de inte vara då han inte alls har den huvudformen en skogis har. Han liknar mer en sibirisk katt än skogis. Han är för rund i huvudet o nosen är för kort och han har ingen rak profil. Detta är inget mot dig för jag tror att du älskar din lilla kille oavsett ras ? men jag är trött på dessa folk som lurar andra o utnyttjar att folk inte vet så mycket om raser.

Se det positivt ändå…han är inte lik en skogis o alltså kan du ställa ut honom som huskatt på utställningar om du vill när han blivit äldre =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

caysa83
10/7/10, 1:35 PM
#9

Det är ok, det är bra att det finns personer som vet mer än vad jag gör, tack för dina synpunkter :-)

blondifire
10/8/10, 2:31 AM
#10

det var inte illa ment men saken är den att det finns folk som tror dom köpt en raskatt bara för att föräldrarna kanske har stamtavla,därav frågan…

S*Winsnes Wilda

Minakatter
10/10/10, 10:21 PM
#11

#7 Vill bara flika in att en hund utan stamtavla är även den en blandras.

caysa83
10/10/10, 10:30 PM
#12

`Ja Ja…..men det är fortfarande färgen på honom jag undrar över, så vi kan väl släppa allt annat om rasren / blandras.

Kan någon hjälpa mig med färgen på honom?

Mvh Caysa

WesthKiowas
10/10/10, 10:46 PM
#13

Kommer helt klart att bli en brun/vit katt av honom. Är som tidigare sagt så kallad feberfärg som går bort med tiden.

En riktig sötnos har du fått dig i alla fall, skogis eller inte.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Annons:
caysa83
10/11/10, 3:06 PM
#14

Kommer han att ändra färg så pass mycket? Han är ju grå (blå? ) över kroppen och benen, under det vita, han har ju bara lite brunt i ansiktet och lite svagt på öronen. Kommer det grå alltså bli brunt?

Mvh Caysa

LaSadie
10/11/10, 3:17 PM
#15

Ja men tiden kommer det att försvinna.

WesthKiowas
10/12/10, 12:58 AM
#16

Ja, så är det. Han kommer att bli helt brun. Förutom de vita tecknen då förståss.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Therese
9/24/15, 3:11 PM
#17

Jag är nyfiken, hur ser han ut idag?? :)

axa
9/25/15, 11:33 AM
#18

#17 TS har inte varit inloggad sedan 2011..

Therese
9/25/15, 11:40 AM
#19

#18 Jag upptäckte det efter att jag skrev :/

Upp till toppen
Annons: