Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 4037 ggr
Sagolika
10/6/10, 2:39 PM

För kännedom

Vill bara meddela att jag aldrig köpt en Norsk skogkatt som jag inte får avla på! Det cirkulerar ett rykte om att jag bara fick köpa loss min första hona (som jag tidigare samägde), på det villkoret att jag inte fick avla på henne. Detta har jag aldrig gått med på, varken muntligt eller skriftligt, så det är en ren lögn! Jag skulle aldrig köpa en katt som jag inte får lov att avla på! (Det är inte kattens uppfödare det gäller). Ska man behöva lägga ut köpekontraktet på sin hemsida för att bevisa det, kanske?

Personerna har vidare ljugit om att denna katt har dåligt temperament (vilket inte stämmer & de känner inte ens katten, vissa har aldrig ens träffat henne). 

Baserat på denna första lögn har sedan dessa uppfödare fortsatt att prata skit, försökt hindra mig från att låna avelshane och från att köpa in nya skogkatter, försökt förstöra min vänskap med en annan uppfödare, skickat hotfulla mail osv. Man tror inte att det är sant att människor kan bete sig på det viset. Vissa av dem är dessutom stora, välkända uppfödare.

Jag förstår verkligen de som tröttnar på att föda upp och ställa ut, med tanke på vilka människor man träffar på och får stå ut med i denna galna "kattvärld".

Men nu är det så att jag inte låter mig skrämmas till att sluta föda upp eller ställa ut pga att dessa människor far med osanning och försöker få sin vilja igenom. Att de motarbetar mig gör mig bara ännu mer bestämd att nå mina mål!

Jag är även väldigt glad över att ha lärt känna en hel del uppfödare som verkligen är oerhört trevliga människor. Dessa känner mig väl och vet att man inte kan lita på det skitsnack och de lögner som dessa uppfödare spridit om mig.

Annons:
carina
10/6/10, 4:37 PM
#1

jag vet hur det  känns jag har varit med samma sak som du  det är bara att du hör av dej  om du vill prata  ha det så bra

Mona22
10/6/10, 6:48 PM
#2

Känner igen mig. Pga massa falska rykten får jag inte köpa en viss ras. Tur att man inte vill ha en sådan just nu.

Blir så arg på folk som tror på rykten och inte kan ta reda på saker själv utan att höra en massa skvallerSkrikandes

Det är inte lätt att vara uppfödare! Lättast hade varit om man aldrig lånade en katt utan hade egna hanar och kunde fortsätta så.

Kämpa på. Samarbeta med de du vill. Alla kan inte tycka om enFlört

vino
10/6/10, 10:23 PM
#3

kattvärlden verkarvara som en bunt tonårstjejer, allapratar illa om alla bakom ryggen på varandra. men ingen har egentligen sagt något?

blondifire
10/7/10, 2:08 AM
#4

Bra att du står på dig men tragiskt att man ska behöva försvara sig. Att det är etablerade välkända uppfödare gör det faktiskt värre då man tycker dom borde veta bättre(eller kanske inte) men tyvärr så verkar det ganska vanligt… Det är väl lite så att kör man sitt race,inte lyssnar på skitsnack och dessutom lyckas med sin vison får man ännu mer skit…

man lär sig vilka man kan prata med o lita på(för det mesta) men råkar man ut för nåt så försvinner förtroendet o det är synd. vi är ju ändå kolleger..

S*Winsnes Wilda

Fonrims
10/7/10, 2:40 AM
#5

Jag känner verkligen igen det där…Rynkar på näsan

Det finns många i kattvärlden som tydligen stör sig på mig. Jag vet bara inte vad jag har gjort för att bli bemött på det sättet. Det allra bästa vore ju om någon kunde tala om det för mig.

Tycker att det är sjukt att man inte ens kan svara på ett "Hej" när man träffas på en utställning tex. Jag säger inte att man måste vara tjenis och bästisar med alla, men det är inte farligt att hälsa! Vi har ju ändå samma sak gemensamt.

vino
10/7/10, 7:02 AM
#6

handen på hjärtat. harni som blivit utsattaför skitsnack aldrigpratat bakom ryggen på någon annan? eller skriviteller sagt något negativt tillnågon annan uppfödare?

Annons:
blondifire
10/7/10, 10:08 AM
#7

#6, nej jag pratar INTE bakom ryggen på nån varken i "kattvärlden" eller annars!! allt jag kan tänkas säga om nån är sånt jag kan vara rakryggad och säga rakt till den det gäller, vilket kanske inte är så poppis men det är så jag vill bli bemött och då bemöter jag andra så! sen vad du menar med att skriva negativt är ju en tolkningsfråga. Det funkar ju inte o bara hålla med och ropa tack o amen,man måste kunna diskutera,ha olika åsikter m.m uppfattas det negativt, ja då är iaf jag "skyldig".

S*Winsnes Wilda

Sagolika
10/7/10, 11:34 AM
#8

För min del är det snarare så att jag rakt och öppet sagt vad jag tycker och tänker och det är det som inte har passat folk.

EddaM
10/7/10, 12:52 PM
#9

Jag är alltid trevlig mot de som e trevliga mot mig! Detta lever jag efter! =) Men fick ju problem från förra året då jag nekade en att köpa kattunge av mig, så hon hittar på saker o sprider skit. Nu är det inte många som lyssnar på henne ändå men visst mår man ju dåligt av det.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

vino
10/7/10, 1:37 PM
#10

#7 detär det jag menar. manhar faktiskt inte bara positiva åsikterom alla, ochdet behöverman inte ha! men sedanfinns det de som inte kan ta det,och då kandet bli än värre. sen går detrunt i cirklar.

men jagbeundrar de som står försin åsikt om dehar belägg för den också.

blondifire
10/8/10, 2:27 AM
#11

#10 det är en jäkla skillnad på att inte ha positiva åsikter till att sprida lögner!

Nina, jag är likadan. tyvärr kan dom som stör sig på det inte uttrycka det på ett rakryggat sätt utan går omvägar till andra o så e skitsnacket igång…

S*Winsnes Wilda

Labolina_73
10/8/10, 2:54 PM
#12

Men jösses Nina,, detta har jag helt missat.. Lika bra är välan det,,,, det är så jäkla mycket skitsnack mellan varven så jag smäller av…

Jag är ju den sorten som ärligt skriver ut vad som händer i mitt katteri, och varför om jag vet,, frågar om jag inte vet vissa saker,, det är inte heller alldeles poppis har jag märkt..

Men inte kommer jag sluta vara ärlig för det.. Jag tror att det bara kommer att bita dom i häcken så småning om som sysslar med skitsnack och falska rykten.

Det kostiga är ju att, jag har heöa tiden trott att man ska samarbeta för att få fram så bra och trevliga katter som möjligt, men hur ska det gå till om man inte vågar yppa tjäften och prata öppet om saker och ting.. Vi strävar ju efter samma mål?? elleR?

Självklart svarar ALLA… Men varför då detta skit.

Jag brukar ju fråga vederbörande, även om jag inte känner personen i fråga men om jag hör något som jag funderar över så.. Jaaa då ringer eller mailar jag för att höra hur det faktiskt ligger till.. Istället för att gå lös på rykten som bara blir värre och värre för varje led som går.

Kram på dej Nina och hoppas att allt löser sej till det bästa..

//Linda

Sagolika
10/8/10, 3:09 PM
#13

#3 Nej, riktigt så illa är det inte vino. Det finns som sagt många supertrevliga, duktiga uppfödare som är hjälpsamma, stöttande och som man känner att man väldigt gärna samarbetar med. Och tur är ju det!

Tack alla ni andra för stöd både här, på Facebook och i mail Glad

Det blir lite för mycket ibland för en, när man får mycket motgångar på en gång. På kort tid har jag blivit besviken på två kattungeköpare, flera uppfödare samt tampats med dålig hälsa, först njursten och nu måste jag eventuellt opereras också för en annan sak, vilket jag inte direkt ser fram emot. Men en sak i sänder.

Annons:
vino
10/8/10, 3:43 PM
#14

#13  såbra! för det jag läser ochhör blir man ju rådlös över. ena stunden lerman åt en utställare för att närden vänt ryggen till, prata strunt.

du har intehaft det lätt, detförstår jag och jag önskardig all lycka ifortsättningen!

Labolina_73
10/8/10, 5:15 PM
#15

Såklart,,,, ser nu att det inte kom fram nåt alls om det i mitt inlägg.. Det finns många underbara och trevliga uppfödare oxå.. GIVETVIS… 

Annars skulle man ju inte stå ut alls,,, om alla vore rötägg,,, men rötägg finns det.. här som överallt… Här blir det bara så märkbart då alla samlas på ett och samma ställe många ggr..

//Linda

Upp till toppen
Annons: