Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 3094 ggr
Labolina_73
2010-10-27 13:06

undrar lite ang priser?? :-)

Hejsan..

Jag undrar om någon här vet något ungefärligt pris på att rabiesvaccinera (en spruta) och att skaffa pass..?

Det behövs bara en spruta för att man sedan ska kunna leverera katten efter 21 dagar som jag har förstått det.

Om man ska sälja utomlands eller även när man ska på en utställning.

Men vad kostar detta?? Obestämd

MVH Linda

Annons:
finamini
2010-10-27 14:26
#1

Rabiesvaccinering inkl eu-pass går på ca 2000-2500 i vart fall för hund.

Det finns ett-års och 3-årsvaccin. 3-årsvaccinet ges med 2 sprutor med 30 dagars mellanrum. Sen får man vänta minst 120 dagar innan man gör titertest. En långdragen procerdur, så det gäller att man vaccinera i alla fall 7 månader innan man ska på utställning första gången utanför Norden.

Vet inte vad som gäller export utomlands. Eftersom vi är ett rabiesfritt land så borde det inte vara krav på vaccinering, men kolla på jordbruksverkets hemsida.

//Anna

Annanas80
2010-10-27 14:51
#2

Det varierar nog bland olika veterinärer ring och fråga runt i närheten där du bor. Jag har inte rabiesvaccinerat + pass på 4 år men då tog min veterinär 650kr för pass och 1 spruta.

Nenya
2010-10-27 14:51
#3

Jag betalade 400 kr för passet och 300 kr för rabiessprutan sist jag rabiesvaccinerade. 

Ska man exportera katt så gäller rabiesspruta när katten är minst 3 månader och sen en väntetid på 21 dagar efter sprutan innan införseln i det nya länder får ske i de flesta länder. Vissa har ytterligare/andra krav, så det måste man kolla upp för det landet det gäller.

Ska katten sen in i Sverige igen så gäller annat - men det är inte det du frågar efter som jag förstår det?

Labolina_73
2010-10-27 17:54
#4

Hejsan,, tack för era svar…

Jag har ringt runt lite nu och det varierar ganska ordentligt,,

Det bästa priset jag fick fram från dom jag ringde var 840:-för 1 rabiesvaccinations spruta och pass och besiktening som jag kom på att jag ju måste göra ett ju..

Så totalt 840:-

Men priserna var mellan 840:- -1519:-

MVH Linda

Sissi
2010-10-27 18:54
#5

Sen ska du ha transfer också, kostar 150:-

Lägg på ca 2000:- på ditt ord. pris för katten så brukar det jämna ut sig.

När jag sålde katt till Schweiz så ville hon också att jag skulle göra FIV/FELV test på kattungen.

/Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

finamini
2010-10-27 21:40
#6

Den dyraste biten verkar vara titertestet. Tror att det kostor ca 800 kr. Det har ingen tagit med i tidigare inlägg, sä slutpriset blir nog ca 2000

Annons:
Labolina_73
2010-10-27 23:55
#7

Jo men om man bara behöver ta en spruta och sedan kan katten flytta efter 21 dgr så behövs ju inget titertest,,

Jag tycker det låter mycket med att lägga på 2000:-.. :-/ eller?

//Linda

erspers
2010-10-28 00:56
#8

Vi sålde 2 kattungar till Tyskland från vår andra kull 2006 o Eu-pass o rabies-vaccinationen gick inte på mer än max 300:- per katt..plus transfer kanske..kommer inte ihåg hur det var med det..men vår veterinär är billig jämfört med andra i storstan..men det var ju bar a en spruta plus pass..blir naturligtvis mer med titer-test osv..lönar sig nog att åka till Ockelbo o vaccinera era katter  kanske ? Skrattande ..ska fråga henne nästa gång jag träffar henne hur mycket hon tar nu för tiden

//Stefan

rockringen
2010-10-28 01:20
#9

Hej Linda

Svaren blir lite varierande eftersom du inte skriver "Om man ska sälja utomlands eller även när man ska på en utställning".

Jordbruksverket skriver alltid att de rekommenderar två rabiesvaccinationer, men det är ingen regel och jag har alltid bara get en spruta. En kattunge får flytta 3 veckor efter den fått rabiessprutan (som inte får ges före kattungen fyllt 3 månader). De flesta länder i Europa kräver inget titertest för införsel, så därför kan kattungen komma in i det landet.

Om du ska på utställning utomlands, då ska ju kattungen tillbaka till Sverige, så då gäller Sveriges införselregler och då räcker det inte med en rabiesspruta efter 3 månaders ålder, utan då måste kattungen vara titertestad 120 dagar efter vaccinationen och naturligtvis uppnå nivån i titrar.

Sen tillkommer annat förstås som avmaskningar, pass o dylikt, men jag tänkte bara förklara varför vissa skriver titertest och andra inte.

Påslaget varierar åtminstone för mig, det kommer alltid en massa extra kostnader som man inte har räknat med, man ska kanske skjutsa och hämta köpare vid flyg eller tåg, man kanske måste ta ledigt osv, jag försöker räkna ut vilka extra utgifter jag kommer att få, sen lägger jag till extra för att inte riskera att gå back.

Hälsningar

Barbro

AgnetaB
2010-10-28 12:28
#10

Om man ska ta in kattunge till Sverige o att den ska ha utvecklat antikroppar

 vid 120dagar så är det

 svårare för unga djur att göra det o då får man vänta ytterligare…

Ska ev ta in kattunge ifrån Tyskland o då kanske "kattungen" ej är en

kattunge längre.

Mvh

Agneta

Upp till toppen
Annons: