Annons:
Etikett06-mat-leksaker
Läst 2683 ggr
Josephinesfina
2010-10-19 23:30

Hmmm... Blötmat till fyramånaders?

Var och köpte blötmat till kattskruttarna idag och eftersom den lilla (drygt 4-månader) har varit litet "lösbajsad" så nämnde jag det.

(varför måste "mammor" alltid prata om bajs? Skrattande)

Det jag ställde mig litet tveksam till var att killen jag pratade med (som jobbade på affären) ABSOLUT rekommenderade vuxenmat för känsliga magar (RC Digest Sensitive 9) trots att hon bara är drygt 4 månader? Dock tog jag ett eget beslut och köpte Kitten Instinctive 12 som jag tänkt från början.

Rätt eller fel? Obestämd

Till saken hör att jag tror att hon blivit litet lös i magen då hon snabbt och effektivt rensar 1-åringens matskål också. (Hur nu en 2.5-kilos minitjej kan få bort en 6.5-kilos kille är en ennan fråga…) Nu får 1-åringen äta bredvid mig, vad jag än gör, så jag kan vakta hans matskål.

Annons:
LaSadie
2010-10-20 00:21
#1

Kanske stänga dörren när den stora äter och plocka bort skålen när han är klar för tillfället? Sen plocka fram den igen när han verkar hungrig.

Annars vet jag inte om vad du skulle välja… En yngre katt är mer beroende av en stabil mage och att ändra maten ett litet tag kanske skulle göra gott?

Annars så var jag med min vän med sin lille plutta som är ungefär lika gammal hos vetten för vaccinering och då fick dom med sig Prokolin hem för krångliga magar. (Köpte samma till min donna men det funkade inte riktigt Tungan ute)

blondifire
2010-10-20 00:22
#2

rätt tänkt. varför inte ställa den stores mat dit den lilla inte tar sig ?

S*Winsnes Wilda

Josephinesfina
2010-10-20 00:29
#3

Inga problem med mat-tjuveriet nu när jag uppmärksammat det! Jag ger dem blötmaten när vi andra äter middag, och Messi äter helt enkelt "med oss"… :)

Jag inser nu när jag läser mitt inlägg att jag är litet luddig… ;) Tösens frosseri gäller bara blötmaten, för de äter samma torrfoder (RC 4-12 mån).

Det jag mest undrade över var hans rekommendationer:
Att ge henne RC's vuxenblötmat för känsliga magar istället för RC's blötmat för kattungar/ungkatter?

LaSadie
2010-10-20 00:41
#4

Jag vet inte hur man ska tolka personalens rekomendationer när det gäller mat och så… Inte illa ment mot dom, men det är inte alltid dom har koll Glad Men att stabilisera magen med maten för känsliga magar än att hon ska ha kass mage en längre tid. (Föredrar annars Bozita och Mjau med tanke på deras innehåll än RC's mat)

Josephinesfina
2010-10-20 00:49
#5

RC's blötmat är ju dessutom inte gratis direkt… Obestämd
Däremot så hade jag två rabattkuponger så jag tänkte att jag provar i alla fall!

Jag gör nog så att jag låter det gå ett par dagar, så ser jag vart det verkar gå… Hon är ju inte katastrofdålig i magen, men så att jag ser att det är liiiitet för mjukt för att vara bra. (dessutom luktade det verkligen APA idag… *fnissar*)

Tack för era svar!

Seerath
2010-10-20 00:53
#6

RCs blötmat är ju inte direkt lysande så skulle nog inte rekommendera det i fortsättningen (förutom som godis kanske) men vad jag egentligen tänkte komma fram till är att de som arbetar i djuraffärer inte behöver vara utbildade inom djurfoder så de är inte direkt rätt personer att ge rekommendationer.

Annons:
Josephinesfina
2010-10-20 09:31
#7

Slänger in en till fråga då:
Vad rekommenderar ni för blötmat? Ser att många rekommenderar Mjau?

AgnetaB
2010-10-20 11:51
#8

Ja Mjau har jag också läst så det har jag köpt o provat men han var typ

 förtjust första gången jag gav av det(som alltid). Sedan  har intresset dalat

 så jag fick

 slänga det. Är för mycket i förpackningen till en katt så det hinnar bli

 dåligt  också.Jag tycker påsar är bäst då det ej är så mycket i. Ska även

 prova Bozitas som det också skrivs om men är väl också stora förpackningar.

Mvh

Agneta

LaSadie
2010-10-20 12:42
#9

Mjau hade i främst i början men så testade vi Bozita som går mer hem Glad Mest med smakerna älg och renSkrattande Så dom två rekomenderar jag.

AlexH
2010-10-20 12:43
#10

mina katter går på vuxenfoder från de är 12 veckor, samt mjau mjukmat och BARF.. ser ingen anledning till att ge extra fet torrfoder.. vuxenmaten innehåller nog med energi, tycker i alla fall jag Tungan ute, och då slipper man också detta med att man har för runda kattungar/undjur, som man sedan måste få ned i vikt.. Nu har jag ju annan ras, men det borde gälla samma oavsett ras..

Jag köper endast mjau på konservburk, kyckling och kalkon.. det är mindre gele i dessa än vad det är i tetrorna.. jag lägger över all mat i en plastburk med lock eftersom maten blir dålig om den får stå kvar i konservburken.. den klarar sig flera dagar i kylskåpet i en tät plastburk.

Jag har bara kattunge foder under de 12 första veckorna innan de lämnar mamma katt…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

LaSadie
2010-10-20 13:34
#11

#10 Sen finns det katter som INTE för hela världen vill barfa… har en av tre som vill äta rå mat, de andra fnyser bara åt det och knaprar vidare på sina torrisar :D

Josephinesfina
2010-10-20 13:47
#12

#10 & 11

Precis… Jag har testat BARF:a med Messi, men som du säger Anna så var han heeelt ointresserad! Köttfärs, fisk, kött… You name it!

Han är egentligen inte ens så förtjust i blötmat, utan skulle nog gärna bara knapra… ;)

AlexH
2010-10-20 17:51
#13

:) min 6 årige kastrat hane har fram till i maj i år bara accepterat torrfoder inget annat..

När jag nu la om allt och tog bort all fri mat och endast sätter ned bestämda portioner till dem.. så har till och med "herr torrfoder himself" ändrat sig.. Det tog en tre fyra dagar innan han gav med sig och åt.. han var ju bara van vid torrisar.. samma med min äldsta hona Kyra… liltjejen fick lära sig blötfoder/Barf från början så det var inga problem..

jag ställde ned maten, åt de inte på 5-10 min så tog jag bort maten in i kylskået och sedan när han sa att han var hungrig.. ner med samma mat igen.. till slut lärde han sig att prova all mat.. och nu föredrar han faktiskt blötfodret framför torrisarna.. de får även kyckling ben, kyckling hjärtan och kyckling halsar.. och allt gnags och ätes..

BARF är inte ett måste och jag är väldigt ny på det.. jag köper färdiga rullar - frysta med kalkon och konstistensen är som köttfärs, fast då med ben och allt nermalt i ..

Just nu kör jag Mjau burkmat, för jag har inte haft möjlighet att köpa BARF - butiken ligger en bit bort..

Tricket är att inte erbjuda annan mat än just den du serverar.. om du ställer ner blötmat och samtidigt har torrmaten framme, så väljer de torrmaten som de är vana vid.. jag har aldrig nån mat framme.. för då skulle min kastrat äta oavbrutet.. och han var en sådan som hade noll intresse för mat som fertil…

i slutändan så måste man göra som det passar för sin familj och flock.. just detta sätt passar hos mig, men kanske inte passar alla :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annons:
Humletassens
2010-10-21 17:32
#14

#13 Vart hittar du BARF i fryst rulle???? Eller det är den man köper till hund???

//Henrik

EddaM
2010-10-22 12:12
#15

Jag är glad att jag äntligen har hittat ett blötfoder som alla utan en av mina katter äter som inte skinnar mig =) Mjaus nya sort, lantpaté med oxkött =) I tetra. Så nu får de det o det käkas o smaskas så=)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

AlexH
2010-10-22 13:14
#16

#14 jag köper BARF för Katt på Enskede hund och katt i Stockholm, 350 gr rullar av kyckling.. kostar 12 sek st

har även vilt rullar för 15 sek /st för katt

http://enskedehk.se/barf.html

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Kronängens
2010-10-25 22:02
#17

#14 Om jag får svara på frågan som inte var till mig så… Kattkorv som barfrullen för katt heter kunde man köpa på Huvudröds på Backaplan. Nu har de ju bytt till Arken zoo, men de har säkert kvar ungefär samma sortiment. Mina katter gillar den inte tyvärr.

Har också hört att det egentligen är samma som hundarnas barf och inte duger till enbart barf för katt. Men ger man annat också, måste det väl gå bra att ge den ibland. Vet inte om denna info är korrekt heller…

/Susanna

chewbaccas
2010-10-27 11:53
#18

¤6 Pia, jag jobbar själv i djurbutik och håller INTE med dig om att vi som jobbar i djurbutik inte har utbildning.. Vi gör inte annat än att utbilda oss inom det vi säljer, det sker kontinuerligt. Ofta har vi mer foderutbildning än vad våra veterinärer har då de har enormt lite av det i sin utbildning.. Ofta är det bara några timmar i hela utbildningen.. Så jag kan inte hålla med dig..

Till trådstartaren så hoppas jag att det löser sig med kattungens mage.. Det finns trevligare saker än dåliga magar..

Josephinesfina
2010-10-27 16:14
#19

#18
Tack, hon är bra i magen nu och jag misstänker att boven bara var att hon ett par dagar i rad stulit från hankattens blötfoder. :)

När det gäller personal så menar hon nog inte att INGEN i djuraffärer har koll, utan att de inte alltid har det. Och ibland är det nog så, senast igår var jag in i en butik och valde att INTE rågfråga den unga kille som stod och lastade kattsand (typ 17 år, nyavhoppad från gymnasiet… *fnissar*) Däremot så är jag ganska säker på att det alltid finns flera sakkunniga i foderfrågor, det gäller bara att hitta rätt inne i butiken! :)

Upp till toppen
Annons: