Annons:
Etikett12-omplaceringar
Läst 5632 ggr
Cheeserica
2010-10-31 20:59

Äldre katt för omplacering?

Hej på er! Jag är ju egentligen ragollmänniska men smyger här inne på forumet fram till den dagen då jag skaffar min egen drömskogkatt. :) Nu tänkte jag dock göra lite trådskapspremiär här för jag tänkte att det borde finnas fler äldre skogkatter än ragdolls i det här landet och kanske finns det någon trotjänare som söker ett nytt hem?

Jag är på jakt efter en äldre lugn katt för omplacering till min kära mormor som behöver lite sällskap om dagarna. Min mormor är 92 år gammal så hon är inte ung längre, men hon är väldigt pigg och fräsch fortfarande. Självklart har vi "backup" den dagen mormor eventuellt inte kan ha kvar katten längre, antingen hemma hos mig eller mina föräldrar eller så letar vi annat lämpligt hem, men det vore så synd om min mormor inte skulle få njuta av en katt bara för att hon är gammal. Hon bor i en stor lägenhet med inglasad balkong och har haft katt förut, och hon är mycket kattkär!

Det behöver inte vara en skogkatt utan det går bra med vilken ras som helst (även huskatt) så länge katten är lugn och kelig, och inte kräver utevistelse eller kissar inne eller dylikt. Äldre i det här fallet avser en katt som gärna är över 10 år, jag tycker det borde finnas sådana katter till omplacering någonstans och jag kan tänka mig att en sådan katt kan vara lite svårare att hitta hem till rent generellt så det skulle ju vara bra från flera håll.

Vet ni någon som har en sådan katt så vore vi tacksamma! Glad

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Annons:
AgnetaB
2010-11-01 12:03
#1

Du kanske ska annonsera på katter.ifokus för där finns det kanske mer som

 passar.En rekomendation är ju att ej välja en långhårskatt då de kräver

 skötsel pga pälsen o kanske ej så lätt alla gånger om man är 92år. Bara en

 tanke.

flugufrelsarinn
2010-11-01 13:44
#2

Prova med katthemmet också. Där brukar det ju finnas lite äldre kissar som verkligen behöver någonstans att bo..

Annars brukar det finnas annonser på blocket där folk vill bli av med sin gamla katt ibland. Jag har alltid tyckt lite synd om dom kissarna och tänkt att vem vill väl ha en gammal kisse, dom flesta vill väl ha en liten kattunge från början, men det är ju såklart att det finns folk som det passar bättre att ta hand om en äldre katt också.

Är din mormor pigg och kry och orkar mata kissen och byta på lådan så så klarar hon nog att kamma kissen då och då också om den skulle råka vara långhårig, det nog inga problem.

EddaM
2010-11-02 22:01
#3

Jag vet två kastrat hanar på 4år som söker nya hem. Den ena är från mitt katteri och ur min första kull. Han heter S*Luddhuvet´z Banderaz och är vackert cremesilver tabby med vitt. Han kan få för sig att ligga högt ibland men är ganska lugn o gillar att gosa. Han pratar mycket med. Hans kompis är svartsilver tabby med vitt och då han har diskbråck så håller han sig lågt och hoppar inte alls mycket eller leker mycket alls utan ligger mest att sover och slappar. Hans diskbråk vill de inte operera o han lider inte av det mer än att han inte hoppar högt då.

Så verkar dessa en nån av dem intressant så hör av dig

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

vino
2010-11-03 10:47
#4

#3  hurvet man att katten som har diskbråck intelider? Är bara allmäntvetgirig.

När vi tvåbenta hardet så känns detminsann, men kattenbör väl också känna av det? Låter somett tråkigt liv för den missensom knappt kanleka, utan mestsover och slappar.

Ärdet själva diskbråcketsom hindrar hopp ochlek, eller ärdet smärtan som hindrar?

EddaM
2010-11-03 10:54
#5

Leker gör han men han hoppar inte högt, upp på en stol hoppar han men tex köksbord är för höga. Och hans matte har kollat upp honom ordentligt o hon lyssnar ju på vad veterinärerna säger, skulle inte du det? Han kanske måste tas bort en dag men så länge som han inte mår dåligt så skall han väl få leva? Hur skall man kunna veta hur ont han har? Han kan ju inte direkt prata. Men hon känner honom o ser väl på katten hur han mår.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

vino
2010-11-03 11:32
#6

#5  Då dufrågar mig, jagpersonligen skulle rådfråga flera veterinärer.

Ja, självklart ska hanfå leva om han inte har smärtor, harinte sagt något annat? Om en vet kollar så börju denne märka omsmärta finns, som med deflesta andra krämpor.

Jag dömerinte alls, utan är väldigtintresserad av hur ett diskbråck påvkerkaren katt. Personligen harjag svårt att tro att detinte smärtar. Men jag är ju ingen vet! Flört

Annons:
EddaM
2010-11-03 11:56
#7

Vad jag  vet har hon varit hos flera veterinärer samt på strömsholm och kollat honom. Och hon har berättat att han gärna ligger lite roligt som ju katter gör o böjer sig åt omöjliga håll. Då ser inte jag att han kan ha för ont. Vet inte själv så mycket om diskbråck på katter men jag vet att hon är en duktig matte o hon gör det som veterinärerna säger.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

vino
2010-11-03 12:21
#8

har aldrig ifrågasattägaren på någotvis. återigen så sa jagatt jag varnyfiken på hur detfungerar för en katt som har diskbråck. Inget konstigt med det tyckerjag.

pudlington
2011-12-01 11:54
#9
carrrrrooooo
2012-01-22 13:50
#10

#3 vart finns dessa två katter? Jag letar efter en skogis :)

EddaM
2012-01-23 09:27
#11

De har redan hittat sina hem =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

Upp till toppen
Annons: