Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2272 ggr
ChopSueys
12/4/10, 5:48 PM

GSD-IV!

Det senaste året har det blivit fler o fler i varje kull som är bärare av GSD-IV efter katter som är bärare av GSD-IV så jag tycker verkligen att NU får det vara nog med att avla på GSD-IV bärare. Så tråkigt när det blir så här för rasen! Det finns tillräckligt med skogisar som inte är bärare som kan användas i avel! J…ag hoppas de som avlar på GSD IV tänker på framtiden!!!!!!!!!!! Och att de tänker till NUUUUU!

Annons:
anakin
12/4/10, 6:57 PM
#1

Håller fullständigt med dig. Hoppas också det blir stopp på att använda bärare i avel.

GSD-IV är något som väl alla uppfödare borde vara med och utplåna,inte föra vidare!?

Jag själv "hickar" till lite varje gång jag ser en kull efter bärare,där ungarna också är bärare. Så himla tråkigt..

Aldrig i livet kommer vi använda en bärare av GSD-IV i vår avel,det finns så många friska katter att välja på.

Anki Sjödin S*Järvaskogen's

haapets
12/5/10, 12:05 AM
#2

Finnes der noen tall på ca hvor stor andel av skogkattbestanden som er drabbet, eller da bærere??

Signe-Jonna
12/5/10, 1:42 AM
#3

Själv sitter jag här hemma med en GSD4-fri tjej som bedömts som lovande av domare och dessutom är blåögd. Ingen som kan tänka sig henne?

AgnetaB
12/5/10, 11:02 AM
#4

Det är så fint med blåa ögon på annan färg än vitt o ej så vanligt antar jag.

Vart kommer de ifrån mor el far?

Signe-Jonna
12/5/10, 1:44 PM
#5

#4 Finns länk till stamtavlan på hemsidan.Glad

Merlyn
12/6/10, 4:33 PM
#6

Finns väl ingen statistik på det här med hur många GSD IV kattungar som fötts det sista jämfört med innan??

Är det inte så att nu för tiden testas fler katter och då uppmärksammas detta mer, innan var det ju okänt……

Ser fram emot statistik.

Själv har jag fritestade katter hemma men ibland får man tänka steget längre som den berömda Susan Little föreläste om på ett Sverak seminarium.

Annons:
LaSadie
12/6/10, 5:46 PM
#7

#6 Som du säger kan det vara svårt att veta hur många kattungar som dött i GSD IV då man inte visste vad det var. Nu när man vet att det finns så testas fler och mer katter rapporteras som negativa eller positiva. Tycker själv att man inte ska använda GSD IV positiva katter i avel.

WesthKiowas
12/6/10, 7:17 PM
#8

Jag tycker att det absolut är till var och en om de vill använda bärare i avel. Så länge de tar ansvar och inte låter avkommorna som är bärare gå vidare i avel. Lite måste vi ju lita på att våra kollegor är seriösa och ansvarstagande.

Detta är ju en lätt sjukdom att begränsa och kontrollera. Förstår dom som sitter med en kalasfin katt men som är bärare att de vill kanske få fram en fri avkomma att gå vidare på. Tycker inte att det är ett dugg konstigt faktiskt.

Jag kanske själv skulle resonera så om jag hade en bärare.

Jag skulle däremot inte gå ut och låna en bärande hane om min katt själv vore fri.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Humletassens
12/6/10, 8:04 PM
#9

#8 Kan hålla med dig i det, och det är ju så enkelt att testa. Man behöver inte vänta tills katten är x antal mån/år.  Så jag kan förstå om nån som har en sjukt bra katt som är bärare tar en kull för få fram en fri avkomma. Ta rman sen bara ansvaret o ser till att resten inte går i avel sen så har man gjort det man ska.

Sen är jag lite förvånad, jag har inte hört om nån som tagit kull här i Sverige på bärande katt, vet ett exempel i Italien. Och där hoppas jag uppfödarn tar sitt ansvar.

WesthKiowas
12/6/10, 9:03 PM
#10

#9 Jodå, det finns flera som tagit kull i Sverige efter bärande katt. Jag tycker nog att det har blivit lite väl hysteriskt om denna sjukdom då den är så himla lätt att kontrollera. Så dom som avlar för att få fram fria avkommor till bra katter blir det nästan lite hetsjakt på. Jag tänker så här att när de väl fått fram en fri avkomma så är ju problemet ur världen och sjukdommen stannar upp i den linjen och blir därmed utrotad även om det tog en extra generation.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Merlyn
12/7/10, 4:14 PM
#11

#10

Håller med dig helt! Du beskriver det jättebra!!!

Upp till toppen
Annons: