Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2393 ggr
Josephinesfina
2010-11-07 23:53

Hur hade ni gjort? *rådvill*

Jag har ju två katter hemma: en fertil hane på snart ett år och en ung hona på 5 månader.

Ingen av dem ska kastreras än eftersom jag ska avla på dem båda, och honan är för ung för att kunna ge p-piller än. Dock så känns det som att hon kan bli känsmogen precis när som helst, och jag vågar knappt låta dem vara ensamma längre… :S

Nu till problemet:
Hanen är verkligen "totally in love" och har nosen i honans bak HELA tiden. Så fort hon kliver upp och ska t.ex. bara gå ut i köket så flyger han upp och skuggar henne. Kan tyckas vara problemfritt eftersom det inte är några konflikter, MEN:

Han är helt medtagen av allt svärmande!

Han har knappt tid att gå på lådan för den tiden han är där så ser han ju inte vad Leah gör… Han har t.o.m. slutat krafsa över eftersom han har så bråttom ut! ;)
Sista veckorna så går han verkligen på lådan TVÅ GÅNGER PER DAG bara! Han bajsar en gång, och kissar en gång (en gigantisk kisspöl kan jag lova…).

Det värsta är ju att han gör precis likadant när han äter… :S Han kan hetstugga i sig litet torrfoder medans hon ligger och sover, men så fort hon rör på sig så har han inte ro att äta! Jag har försökt stänga in henne, men då sitter han ju bara utanför hennes dörr och ropar, och jag har försökt stänga in honom med matskålen men då ropar han ju bara för att komma ut. Gah!

Jag ser på hans kontur uppifrån att han smalnat av och vid veterinärbesök i fredags så vägde jag honom: han har gått ner nästan ett kilo!

Jag har min svärmor som kan ta en av katterna, så det är inget problem, men hur hade ni gjort:

Lämnat dit hanen så att han kommer bort från allt (leksaker, bäddar, lukt, e.t.c)?
Lämnat dit honan då han kanske känner sig tryggare hemma och därmed kanske äter bättre?

Till saken hör att han bott där tidigare ett par veckor under sin gipsade tid, och han gick INTE ner i vikt då… *s* Svärmor behandlar honom verkligen som en bebis!

Oron jag har för att lämna bort honan är att hon inte är så gammal, och att hon fortfarande inte riiiiktigt känner sig helt hemmavan här hemma… Mao är jag inte så sugen att lämna bort henne, utan vill gärna ha henne här hemma så vi kan jobba vidare på det sociala.

Världens längsta inlägg, men:
Hur hade ni gjort?

Annons:
ChopSueys
2010-11-08 00:03
#1

Jag är en som ger mina honkatter p-piller och jag har gett honor p-piller även fast de inte löpt sin första gång. Har inte haft några problem med det. Nu har jag gett min 6 mån hona piller i då min hane varit intresserad och jag vill inte ha någon olycka. Men allt beror på vad man anser om piller. Jag tycker inte du ska separera dem alls utan ge din hona piller. De flesta hanar som blir könsmogna går efter honor, hanar och kastrater i förhoppning att få träna lite så det är inte säkert att han slutar följa efter henne bara för att du ger piller heller. Du kan prova dig fram men jag tror de vill vara tillsammans då de ser ut att trivas så bra.

Josephinesfina
2010-11-08 00:17
#2

Bra tips! Ska nog ringa och prata med vet. redan i morgon och höra mig för litet…

När det gäller maten kanske man bara ska vara kylig och låta det ge med sig? Han har ju ganska nyligt blivit könsmogen så det kanske är litet nyhetens behag, och kanske mattas av litet efter ett tag? (i alla fall när hon inte löper)
Han lär väl knappast svälta sig själv till döds… *s*

kerstin2181
2010-11-08 00:26
#3

Jag hade gett båda piller, hanen just för att dämpa hans hormoner, och honan för att skydda henne, har själv varit i situationen 2 gånger här, sista åren

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

LaSadie
2010-11-08 00:59
#4

p-spruta till honom om du inte tänkt att planerna ska ske snart?

Sagolika
2010-11-08 01:09
#5

Du kan även chipkastrera hanen.

Josephinesfina
2010-11-08 02:20
#6

#4 Han ska paras under början av nästa år. Kanske redan så tidigt som i slutet av januari, men i alla fall senast under februari.
Nu har jag inte kollat upp hur det fungerar med olika preventinalternativ, men det känns inte riktigt som ett alternativ då det trots allt inte är så längre tills det är dags…?

Annons:
Humletassens
2010-11-08 10:29
#7

INTE p-spruta, det kan funka hur bra som helst men du kan få otäcka biverkninger. Chipkastrera honom istället, vi har gjort det och det funkar kanon. Skillnaden mot p-sprutan är att detta handlar inte om att trycka i en massa kvinnliga könshormoner utan att man ger ett hormon som gör att han slutar tillverka manligt könshormon. Visst det är säkert dyrare en p-spruta. Jag har sökt efter biverkningar innan  vi bestämde oss för testa på vår hane men inte hittat nått.

Nu kan det vara svårt att få vet att göra det eftersom det är gjort för hund och inte katt. Så det är lite svårt att säga hur länge det sitter i, jag har läst 1 år och 1,5 år men vi hör väl när han börjar sjunga igen o jaga damer :-P.

Mvh

Henrik

Signe-Jonna
2010-11-08 13:23
#8

Jag hade inte givit p-piller till en så pass ung hona. P-piller ska undvikas till djur som fortfarande växer. Då hade jag istället undersökt möjligheterna att dela på dem och/eller provat något hormonpreparat till hanen.

Sissi
2010-11-08 14:12
#9

#5 Chipkastrering rekommenderas inte till hanar som aldrig fått någon kull.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Sissi
2010-11-08 14:28
#10

Glömde ju svara på TS fråga. Skäms

Jag hade inte särat på dem då det kan vara svårt att föra ihop dem igen senare. Jag hade gett henne p-piller och ev även hanen under en period. Jag skulle också undvika att ta med hanen till utställningar under den värsta tiden, hanarna btukar lugna sig efter ett tag och är alltid (eller oftast) som värst i början av sin fertilitet.

/Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

WesthKiowas
2010-11-08 15:28
#11

#9 Anledningen till att de inte rekomenderar chip till hane som inte fått kull är att man inte ska skylla på chipet om hanen inte blir fertil eferåt. En hålla ryggen fri grej frå tillverkarna.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Sissi
2010-11-08 15:45
#12

#11 Glad Jag vet men det är ju alltid bra att veta att hanen verkligen KAN para om man nu vill använda honom i avel framöver.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

WesthKiowas
2010-11-08 15:57
#13

#12 Så sant, så sant. Kan ju underlättaSkrattande

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Annons:
Seerath
2010-11-08 16:09
#14

Finns egentligen inget helt bra alternativ tyvärr. Att dela på dom kan leda till problem när dom ska sammanföras igen. Att ge hormoner till en hane som snart ska para kan göra att han har problem med det. Att ge hormoner till en ung hona är inte heller så roligt direkt. Gäller att välja alternativet du tror kommer ge minst dåliga bieffekter. :/

Josephinesfina
2010-11-08 20:11
#15

Nu har jag bestämt mig. Tror jag… ;)

Messi får helt enkelt flytta till svärmor tills jag kan börja ge honan p-piller. Vi är där minst en gång i veckan (bor nära) så vi får väl arrangera litet möten så de inte glömmer varandra… ;)

Skämt åsido så väljer jag att dela på dem, och skulle det bli problem att sammanföra dem sen så får jag lösa det på något sätt då. Just nu mår ingen av dem riktigt bra av att vara som det är nu (Messi har ju som sagt var knappt tid att äta och gå på lådan, och Leah stackarn kan inte ens leka litet utan att ha 6 kg hane fastkletad i nacken… *s*)

Tack snälla för alla tips!

Upp till toppen
Annons: