Annons:
Etikett05-pälsvård
Läst 1899 ggr
RonjaB
11/1/10, 5:21 PM

Börja om från början, tips och ideer tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vart jag ska börja men ska göra mitt bästa, tog över för ca 1 år sedan en skogskatt (dock ej helt renrasig tror jag, finns inga papper på han). Enligt förra ägaren så sa hon att hon brukade lämna in han på badning ca var 6e månad. Provade att bada han själv vilket gick galant, så jag har hunnit bada han två gånger nu men det blir inte bra. Han är jätte fin i ca en vecka efter badet men sedan känns han bara stripig i pälsen och får massa tovor. Jag har bara schponerat en gång och samma med balsam men skjölt jätte länge. Såg att det inte fungerade då tovorna bara växte o växte. Det slutade med att jag rakade hela katten förutom ansikte och ben! Under tiden jag höll på så märker jag hur skitig pälsen har varit längst in. Han fick även bada direkt efter rakningen för att få bort allt, då jag schaponerade honom tre gånger för att verkligen få bort allt! Scampot o balsam som jag använder är: Espree Energee Cat Schampoo och Espree Honey and Oat Conditioner. Problemet efter bad är att man inte får torka han med fön utan låta han självtorka men detta är något jag ska träna honom på. Borstar som jag har använt är en vanlig karda och en Furminator, men funderar på vad jag ska använda nu när han är rakad? Läste även någonstans att rått ägg ska vara bra så det tänkte jag ge han en gång i veckan.

Funderar på att börja bada honom var 6-8 vecka och föna honom efter. Så nu vill jag ha era tips o idder på hur jag ska få en fin päls på honom!

Han är svart, med vitt i ansikte, mage, bröst och tassar, försöker slänga med en bild!

Annons:
blondifire
11/1/10, 6:16 PM
#1

eftersom katten inte är renrasig blir det svårt o råda dig. skogispälsen tovar sig inte så lätt men blandas 2 raser så blir pälsen annorlunda ..

S*Winsnes Wilda

Seerath
11/1/10, 6:48 PM
#2

Nu är det lite svårt att säga vad han har för pälstyp på avstånd, speciellt om han inte är rasren så vet inte hur bra vi kan råda.

Jag badar inte mina katter om dom inte ska ställas ut så vet inte säkert om det är det bästa. Men en bra början är att se till att det inte finns minsta lilla tova innan badet, dom blir bara större av bad. Sen så schamponera flera gånger om för att få det riktigt rent och så balsamet sist då.

Vad äter han? tänkte om det kan vara maten som gör att pälsen är i dåligt skick.

Camizen
11/1/10, 8:01 PM
#3

Om pälsen påminner om en skogis-päls….så måste du schamponera flera gånger, annars blir pälsen inte ren. Om pälsen är mycket smutsig, så skulle jag schamponera med en blandning med YES och vatten 1 del yes + 5-6 delar vatten. Schamponera katten minst 3 ggr, och skölj supernoga sista gången. Var försiktig med balsamet och se till att du späder ut det med vatten…. beroende på märke…Men som sagt om pälsen liknar skogisen så bör du späda den minst med 20ggr vatten.  Tovorna beror säkert på att du inte fått bort smutsen längst in.

Försök att föna katten torr, åtmintone där han brukar får tovor. En bra kam och borste är också viktigt. Rekommenderar mirakelkammen, som når ända ner i botten på pälsen. Därefter skulle jag använda mig av torrschampo/ puder på "problemområden"

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: