Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3840 ggr
TheUnknown
2010-12-09 18:47

Frågor kring avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Min flicka Cindi är 100% Norsk skogskatt, 4,5 kg (sist jag vägde henne) och född 16 mars 2010, alltså strax nio månader.

Vad behöver man veta innan man avlar på sin katt?

När löper katter första gången ungefär? "Vilket" löp är mest lämpligt att para katten på första gången? Och vilken dag är de som mest mottagliga för ungar? Hur länge är de dräktiga? Ändrar katten personlighet efter ungarna kommit? Blir hon mindre busig/kelig/social osv? Vart kan man hitta 100% skogishanar? Vad är ett "normalt" pris för att sälja kattungar som är 100% renrasiga? Vad ska hanens matte ha? osv? Hjälp mig snälla :)

Och en sista, förmodligen jäkligt korkad fråga, hur vet man om sin katt har stamtavla?

Mvh Anna Hallgren och Cindi ^^

Annons:
TheUnknown
2010-12-09 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Cindi ca. 13 veckor :)

TheUnknown
2010-12-09 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Cindi

AgnetaB
2010-12-09 18:54
#3

Ang stamtavlan, borde du ej fått den med när du köpte katten?

Har hon ej något stamnamn framför Cindi?

TheUnknown
2010-12-09 18:57
#4

Men en stamtavla… (förlåt, känner mig otroligt korkad nu men jag är så dålig på detta då detta är min första raskatt). Men är det ett papper där föräldrarnas namn står eller? Och i så fall… nej, jag fick bara ett kvitto. Men jag har för mig kvinnan jag köpte henne av snackade om stamtavla men jag minns inte riktigt.

Hon hade inget namn alls, inte ens ett smeknamn när jag köpte henne så jag antar att hon inte har det. :/

Seerath
2010-12-09 19:04
#5

Du borde nog prata med säljaren om stamtavlan, för är inte din katt registrerad så kan inte du i din tur registrera kattungar efter henne och alltså inte få ut stamtavlor.

AgnetaB
2010-12-09 19:10
#6

Inte så lätt , inget att känna sig dum för. Måste ju fråga för att lära sig :)

Ja där står kattens namn, födelsedatum, färg o föräldrarnas namn mm. El min

 katt är så gammal så vet ej riktigt hur det ser ut idag så kanske bättre

 någon annan svarar men typ så.

Du fick alltså ett kvitto på köpesumman?

Hur kom du i kontakt med uppfödaren? Fick du se både mamman o pappan?

Annons:
TheUnknown
2010-12-09 19:44
#7

#5 Men vad är stamtavlan bra för förutom att man vet vilka släktingar de har så man inte parar katten med sin egen släkt? Kan jag inte registrera min katt nu i efterhand om hon är oregistrerad?

#6 Jo men jag vet. Men inne på en annan sida här på iFokus vet jag att man typ får sååå jävla mycket skit om man frågar om något. Därför jag itne varit så aktiv på denna sida på ett bra tag. :( de är helt enkelt ELAKA på den sidan.

Jag hittade köparen på Blocket. Japp, jag fick se både mamma o pappan samt alla de andra livliga 5 syskonen ^^ Pappan och mamman va jätte stora o pappan vägde hela sju kilo :P ja ajg fick ett kvitto på köpesumman. vadådå? :)

AgnetaB
2010-12-09 20:03
#8

Det är ju jätteviktigt att man vet vilka släktingarna är så det ej blir inavel.

Registrera kan nog bara uppfödaren göra.

Jo jag vet att det kan gå lite hett till men alla är ju så trötta på den aveln där folk blir lurade el tar kattungar hit o dit när det nu finns massor med svältande o frusna katter ändå. Jag vet att folk knappt törs fråga o det är ju verkligen synd.

Personligen så tycker jag ej Blocket är ett seriöst ställe att köpa/sälja djur på.  Om  du ville haft en raskatt med stamtavla skulle du kanske ha  satt ut en köpes annons här el kontaktat Sverak o hört om uppfödare till den rasen du var intresserad av.

Var ju iaf bra att du fick kvitto för det brukar väl man ej få om de tänkt lura en.

Får jag fråga vad du betalade?  Har ju lite med det att göra också om det är en raskatt.

TheUnknown
2010-12-09 20:19
#9

#8 Jo självklart. Men jag menade mer om stamtavlan fyller någon mer funktion?

Tror du uppfödaren kan registrera en katt hon inte har kvar längre? Hm, kanske ska ta och slå en pling till henne i morgon :)

Hur menar du att folk blir lurade när de handlar om avel? Om man avlar på sin katt och sedan, honans matte, säger att de inte blev några eller?

Jag hade ingen aning om vart jag skulle vända mig faktiskt. Sen var jag inte säker på om jag ville ha en norsk skogskatt eller en main coon. Men nu är jag överlycklig för min tös. Helt underbar :)

Ja visst får du fråga vad jag betalade, men gå inte i taket. Jag betalade bara 2000 kronor men det var för att hon precis hade haft en kull innan som var planerad och denna hade inte varit planerad (vet inte hur hon tänkte m,en hon hade haft en okastrerad hane o en osteriliserad hona under samma tak… men jag har föär mig att hon hade gett honan ppiller men att det inte hade gått så bra ändå.. denna kullen blev till bara någon/några veckor efter hon sålt den första har jag för mig) så ville hon bli av med katterna för att de höll på att renovera och så när jag fick Cindi. Något i den stilen.. Jag minns inte riktigt.

LaSadie
2010-12-09 20:31
#10

#9 Stamtavlan bevisar att katten är vad den är. Att man har lagt mer tid i planering än att sätta ihop en hane och hona och hoppas på det bästa.
Hon kan registrera i efterhand, hela kullen för en kostand av 600 per katt (efter 1/1-2011). Uppfödaren kan inte bara regga din katt utan hela kullen.
Lurad menas att du tror att du köpte en NFO men kan lika gärna vara en huskatt. Många annonser står det typ "Äkta skogkatt, men utan stamtavla". En katt utan stamtavla är en huskatt. Huskatter finns det gott om….

Fridaybrew
2010-12-09 20:59
#11

Utan stamtavla så är det inte rekomenderat att avla oavsett procenten, tycker jag.

/Fridaybrew

LaSadie
2010-12-09 21:14
#12

Men till dina andra frågor
*När löper katten: Det beror helt på, vissa kan börja redan vid fem månader.
*När man ska para: Tycker man ska se mer till kattens mognad mer än hur många gånger de löpt. Vissa katter blir könsmogna tidigare och blir klara tidigare medan NFO's växer långsamt. Men det jag läst så är det rekomenderat att para innan katten är 2-3 år.
*Hur länge de är dräktiga: Mellan 61-70 dagar.
*Personlighetsändring: Pja, Mim blev mer gosigare efter kattungar och mer vuxen.
*Hitta hane: Man hittar hanar på hemsidor och på tex skogkattslingans hemsida. Men de som lånar ut hanar gör det endast till honor med stamtavla, iofs finns det de som gör det iaf.
*Kostnader: Mellan 4500-6000 kronor. Då ska de bland annat vara registrerade och ha stamtavla, chippade, vaccinerade och besiktade (inte äldre än 7 dagar). Vad hanens ägare ska ha varierar men gissar att mellan 1000-1500 kronor per kattunge är normalt.
*Innan parning ska du testa främst för HCM och GSD IV. Samt att din hona inte har defekt som tex. navelbråck, som det är avelsförbud på.

Fridaybrew
2010-12-09 21:17
#13

Härligt att du är nöjd med din katt tös, dock är förklaringarna kring katten hos försäljaren typisk för ej seriös avel dvs ej renrasig. Detsamma är priset för lågt för det täcker inte kostnaderna för seriös avel …inte i närheten ens.

/Fridaybrew

Annons:
AgnetaB
2010-12-09 21:41
#14

Om man är medlem i Sverak som alla raskattsuppfödare är så måste man

 följa vissa regler o något har ju hänt så uppfödaren kanske ej får registrera

 kullen, för annars borde hon väl gjort det. Honan kanske har varit ute o blivit

 parad med någon hane där. Då kanske du vet att alla katter som ej har

 stamtavla(alltså en raskatt) kallas för huskatt o sådan avel får ej

 Sverakmedlemmar  bedriva.

Priset säger ju en del då de oftast kostar 5000-6500kr kanske för en renrasig Norsk skogkatt.

Kanske bäst fråga uppfödaren igen vad som hänt mm. Svårt komma ihåg allt ibland när man får mycket med information.

Mona22
2010-12-09 22:10
#15

Har du ingen stamtavla på katten kan du tyvärr inte veta om den är 100% skogkatt.  Att säga att hon sålde billigare för hon hade kull innan låter i mina öron inte seriöst. Obestämd.

Kronängens
2010-12-09 22:35
#16

Det är tråkigt att du blivit lurad att tro att du köpt en raskatt när du i själva verket köpt en huskatt. Naturligtvis är din fina katt lika mycket värd ändå.

Om du är intresserad av avel på norsk skogkatt tycker jag att du skall titta på bilder på uppfödares hemsidor och kanske besöka en utställning och sätta dig hos en domare som dömer norsk skogkatt för att lära dig hur rasen skall se ut. Jag tycker att det är viktigt att man avlar på rastypiska katter om man håller på med raskattavel och för att kunna göra det behöver man lära sig hur rasen ska se ut. Du bör också tala om för uppfödaren du köper katt av att du vill avla, så att han eller hon kan se till att du får en kattunge som lämpar sig för det. Om du köper katt av en seriös och duktig uppfödare kommer du också att få mycket hjälp av denne med allt från att hitta en lämplig hane till alla frågor kring löp, parning, registrering av kattungar osv.

TheUnknown
2010-12-09 23:53
#17

#10 okej. då har jag en huskatt :P Vad är en NFO katt?

#12 Tack. Många bra svar, dock förstod jag inte alla. Kan det stämma då att min är 100% renrasig om hon kostade 2000? Hon var ju varken chippad, registrerad eller vaccinerad. HCM och GSD IV… Vad är det och testar man sådant hos veterinären? Och att katten inte är "defekt", testar man det i en vanlig hälsokontroll hos veterinären eller?

#13 okej. Inte ens om de va så att de hade brottom att få iväg katterna pga alla omständigheter som jag skrev om innan samt att hon ej va reggad, chippad o vaccinerad?

#14 Ja, jag får ta och ringa henne. Jag är nyfiken och vill gärna skänka världen så fina och underbara katter som min egen katt är. Hon är verkligen speciell. Många som inte gillar katter och varit här har ändå fallit för henne :)

#15 kanske inte. jag vet ju inte hurvida de stämmer heller att hon hade haft en kull innan. men mamman va ganska mager när vi dkom dit pga kullen innan sade hon. Mmen ja, jag vet inte riktigt. Jag vet också att de fick en kattunge som hade något problem med ena höften men den katten skulle de behålla själva istället för att avliva henne. För hon klarade sig jätte bra ändå men de hade fått rekomendentationer av veterinären när de va där första gången att ta bort henne men de valde att behålla henne gången efter de va där. Tror min katt blev avmaskad då.

#16 jo, egentligen bryr jag mig inte så mycket om hon nu inte skulle vara renrasig. hon är värd allt ändå. men om det nu är så att hon tex inte är 100% så är det ju väldigt tråkigt då jag va så stolt över att hon var det och ville såååå gärna hitta en pojke som också var 100% men ja, ett samtal så löser sig kanske några av mina frågetecken. UTställning har jag faktiskt redan haft i tankarna, jag var mest sugen på det för skojs skull mest. Men när de handlar om avel (och veta de typiska dragen för min ras) så är de ju ingen dum idé heller. :) Dock kan jag ingenting om utställningar då jag aldrig varit på någon tidigare… Jag sade till uppfödaren att när katten blir äldre så skulle jag gärna vilja ta i alla fall en kull på henne och då sade uppfödaren att ja de kan du verkligen göra.

Men… Vad är de typiska dragen på norska skogskatter? Hemsidor? Jag kan inga…

LaSadie
2010-12-10 00:21
#18

NFO är fortkortning på Norweigen Forest Cat, alltså Norsk Skogkatt. Nja, det är inte troligt att din hona är 100% men visst kanske hon är det men det är ofta ett trick som körs för att göra katterna mer attraktiva på marknaden. Eller så är båda föräldrarna renrasiga, men ägaren reggar inte kattungarna som är den minsta kostnaden inom uppfödning. Kan vara för att en av föräldrarna har avelsförbud eller så är det bara för att sälja kattungar. Tyvärr.
Alla kattungar som säljs bör vara chippade, veccinerade och besiktade, men det är det få som gör. Alla raskatter blir chippade, vaccinerade och genomgår besiktning innan försäljning.
HCM är hjärtsjukdom och GSD IV är en genetisk sjukdom inom NFO där dubbel uppsättning ger en dödsdom.

Okej… nu kommer ett sådant rabiat inlägg som du kanske tänker på… Nej nej nej nej. Ta inte kattungar på din katt. "Alla" tänker ungefär så, "min hona är så fin, hon borde få kattungar". Ja, din hona kanske är fin, men det finns alldeles för många hemlösa huskatter som söker hem. Sätt inte ut fler kattungar till en redan mättad marknad. Om du vill ha kattungar, ta hand om en hemlös dräktig katthona eller köp en raskatt. Kastrera din hona, köp en renrasig. Din hona kan du ställa ut i huskattsklassen om du är intresserad av utställning :) EddaM här har en väldigt fin huskattshona som är väldigt framgångsrik :)

http://www.tigerogas.se/ sen är det bara att gå genom alla, bokstav efter bokstav :)

TheUnknown
2010-12-10 13:35
#19

Hm.. Innan jag skulle komma på tanken att kastrera henne ska jag ändå ringa uppfödaren. Håll tummarna för att jag får tag i henne :P Vill veta mer om min katt.

Att ta en dräktig hona har jag redan funderingar på när jag får min lägenhet som är på g nu. Har redan tagit kontakt med 9liv ang detta. :) Eller ja, dräktig hona, kastrerad hona, kastrerad hane. Spelar ingen roll :) Hjälpa till vill jag i alla fall.

Vad var det jag skulle kolla på sidan? Fattade inte :P

LaSadie
2010-12-10 13:39
#20

Länkar till skogkattsuppfödare om du vill kolla på bilder på skogisar och även lära dig mer om rasen och uppfödning.

Annons:
TheUnknown
2010-12-11 15:21
#21

#20 tack så mycket :) Jag kikaderunt massor i förrgår på massa bilder, bland annat på den sidan, och hittade "hur katten ska se ut vid en utställning". Jag tyckte allt stämde in på min hona som skogis.

Har även ringt uppfödaren men utan resultat, skickade istället ett mejl. Hoppas på svar snart :)

AgnetaB
2010-12-11 18:22
#22

#21Hoppas du får tag i henne o att allt ordnar sig.

TheUnknown
2010-12-11 21:22
#23

#22 det hoppas verkligen jag med. hade massa frågor till henne som jag verkligen vill ha svar på. Framförallt efter att jag hade kollat på bilder på norska skogskatter, färger, placering på öron, håret, ja allt det där, för det känns verkligen som om hon är 100%, allt stämde in på henne. tråkigt då om hon inte skulle ha en stamtavla. men om det nu visar sig att hon inte har det men ändå är 100% och man skulle hitta en hane som också är det, vad kan man ta för kattungarna? jag gav ju 2000 för min. är det för dyrt för en 100% utan stamtavla? misstolka mig ej.

Seerath
2010-12-12 10:45
#24

#23 För en oregistrerad som endast är avmaskad är det extremt dyrt. Hade hon varit dubbelvaccinerad, chippad och veterinärbesiktad hade det väl varit lite mer ok pris.

Fridaybrew
2010-12-12 11:34
#25

För att du har skrivit det flera ggr så tänker jag bara påpeka att Norska SkogSkatter är felaktig benämning för en renrasig katt. S:et i mitten existerar inte i en renraskatt för det heter Norsk Skogkatt, nämner det för sett att felet begåtts flera ggr även efter du har gjort mer efterforskningar. 

Nämner det också för det är ett av knepen för oseriösa avlare att bli av med katter är att "piratkopiera" stamnamnet på sätt och vis. Samt att det är bra att känna till detta skillnaden =)

/Fridaybrew

Kajs
2010-12-12 15:18
#26

Sitter och läser inläggen och funderar. Är det så här det går till när sk oseriös avel uppstår? För det första så är det inte "avel" att para sin "söta hona" som man har köpt (alldeles för dyrt) av en "uppfödare". Avel är att skaffa sig grundlig information om en ras, köpa ett renrasigt  REGISTRERAT djur och därefter noggrant planera en parning. Uppfödare är du när du förutom ovanstående dessutom går med i en klubb och skaffar stamnamn.

Att i dagens samhälle skylla på att "man inte vet" är helt obegripligt…………..? Förutom Internet där det bara är att söka sig fram finns det Bibliotek (fortfarande) med en massa litteratur och dessutom klubbar som inte vill hellre än att informera och vidarebefodra kunskap. INGEN är född med kunskap men ALLA har förmåga att skaffa kunskap MEN det kräver viss ansträngning.

Har man inte fattat detta så ska man nog inte "avla" på varken sig det ena eller andra. Överlåt det i stället på andra som har lärt sig vad uppfödning handlar om nämligen att föra goda linjer vidare och inte bara vill att ens gulliga djur ska få ungar som man i slutändan inte kan behålla utan som man säljer/ger bort och som sedan i värsta fall hamnar hos någon annan som vill "avla" på sitt söta djur.

För vad händer? Jo, alla uppfödare som har ängnat många år till att få fram friska, sunda linjer ger upp och lägger ner sina katterier. Kvar blir männsikor som glatt parar vad som helst (dom är ju så gulliga)  och många års arbete med att få bort t ex defekter och sjukdommar är spolierade. Folk köper i god tro att de får renrasiga djur men i själva verket kanske det finns flera olika raser inblandade och därmed också flera ev anlag för sjukdommar och defekter. VEM vill då ta tag i avelsarbete igen och försöka få rätsida på detta. Ok, nu överdriver jag men det kanske behövs för att få en reaktion………….?

Signe-Jonna
2010-12-12 16:44
#27

Du bör inte avla på din katt eftersom det är en huskatt. Någon större chans att få stamtavla på henne kan inte jag se att det finns. Dessutom ska en katt som avlas på vara vaccinerad, chipad och ha intyg på att den aldrig haft navelbråck. Men din är ju tydligen bara avmaskad. Man bör också ha katten försäkrad osv… Om du är seriöst intresserad av avel på Norsk skogkatt finns det många uppfödare du kan vända dig till och där köpa en riktig raskatt.

Annons:
TheUnknown
2010-12-13 23:03
#28

#24 Hm okej.. :/ Aja. Hon är en underbar kisse i vilket fall och var värt varenda öre i mina ögon. Tur det ^^

#25 okej. Jag har inte riktigt tänkt på hur namnet stavades. MEn då vet jag.

#26 JA, en reaktion om att du nu va otroligt otrevlig och nedtryckande vilket jag INTE tycker är okej! Detta är en sida på internet och jag ber om svar från folk och vissa är otrevliga. Det är så fruktansvärt onödigt, jag förstår vad du menar och kan hålla med till en viss gräns. Jag vet inte hur man "avlar" men jag söker i alla fall förståelse!

#27 jag hade inte tänkt avla på henne innan jag vaccinerat, kollat upp allt viktigt hos vetten osv innan ändå så..

Men okej… Här slutar jag denna tråd då folk var så förbannat negativa… som på alla andra sidor här. Tråkigt. Men ja…. tack för de få svaren jag fick på mina frågor …….

Nina-R
2011-02-01 11:50
#29

Jag tror aldrig trådskaparen insåg att utan stamlatva så är den ingen renras? Så, om du nu mot all förmodan läser detta.

Utan stamtavla = ingen renrasig katt, var uppf. än säger. Är den inte registrerad så räknas den som huskatt/bondkatt.
Parar du med en renrasig hane så får du inget annat än huskattungar. Du kan inte sälja dom som renrasiga, för det är dom inte. Stamtavlan och registrering är ju ett bevis på att katten är ren.
Så om du tar kattungar och annonserar ut dem som rasrena så lurar du folk lika mkt som du själv tyvärr blivit lurad. 

Tycker det är så tråkigt när folk blir lurade att köpa en "äkta raskatt" Rynkar på näsan

/SE*Barababelle's

AgnetaB
2011-02-01 12:54
#30

#29 du har ju så rätt.

När jag började här så märkte man att folk blev "rabiata" när någon frågade om avel  på sin katt för den var så söt . Nu förstår jag varför då det åtekommande är sådana frågor o människor verkar väldigt lättlurade.

Låter det för billigt så backa av då o fråga folk o ta reda på information innan skadan är skedd. Eller ännu bättre ta reda på ALLT innan du börjar leta i annonsen med gulliga bilder.  Varför inte fråga här INNAN hur du ska gå tillväga istället för efteråt.

Spar pengar ytterligare en tid så kan du köpa en renrasig katt o avla på ett seriöst vis. Man kan ju även vara fodervärd åt någon bra uppfödare som kan hjälpa en med hur allt ska gå till väga när det är din tur att leta bra hane o få kattungar mm.

Mona22
2011-02-01 13:04
#31

#30 Precis . En rasren kattunge brukar inte kosta mindre än 5000 om det inte är något fel på den då det är svindyrt att föda upp raskatter med allt vad det innebär. En uppfödare vill väl inte gå allt för mycket minus även om man gör det endå.

Signe-Jonna
2011-02-01 16:03
#32

#31 Det viktiga är att kontrollera att alla papper finns och att alla vaccinationer m.m. är utförda. Att det skulle vara fel på alla rasrena kattungar som sålts för mindre än 5000:- stämmer ju inte! Flört Min första britt t.ex. kostade 4500:- och det var billigt redan då, men något fel på henne var det inte.

Mona22
2011-02-01 17:35
#33

#32 Brukar inte skrev jag ;)

Nina-R
2011-02-01 20:27
#34

Även jag har köpt för en mkt förmånligt pris Skrattande

Frågan är bara hur man ska kunna informera folk. Fast samtidigt så tycker jag att man bör läsa på innan man skaffar ett djur. Vill man ha en tex skogis ja då läser man om dom och då bör man ju inse skillnaden på en rasren och en huskatt.

Impulsköp tror jag är största orsaken till att det blir så fel.

/SE*Barababelle's

Annons:
David
2011-02-03 13:19
#35

Även om #26 kan låta hårt så är jag villig att hålla med till 110%.

Ord som "jag vill bara ta en kull på min söta katt" kan göra att jag går i taket. Sätta sig in i rasstandard? Mål med aveln?

Det finns många sätt om man vill vara matte till en kattkull, ett av de bästa tipsen kom i den här tråden, att höra av sig till ett katthem och ta hem en dräktig hona. Ett annat är att vara fodervärd, då har man också chansen att lära sig mer om rasstandarden osv ifrån en erfaren uppfödare.

Royal Canin har en superbra bok om kattuppfödning osv.

Jag tror att mina egna funderingar kring att börja avla kom i slutet på 2006, och än så länge har jag kommit till att nyss skaffat en kattunge på halvfoder för att ha en erfaren uppfödare som tar första kullen på katten för att jag ska lära mig mer av det praktiska innan jag börjar, och ha läst i princip allt som finns att läsa, gått med i rasklubb, satt mig in i rasstandard osv.

MEN, jag älskar alla katter, oavsett om det är huskatter eller inte, men börja inte avla förrän man har satt sig in lite mer om rasen, standarden och gärna måla upp en inre bild på den perfekta katt som långsiktigt är målet med uppfödningen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: