Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2987 ggr
[Dreamis]
2010-12-23 13:51

Mina tankar och funderingar kring Suprelorin..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill bara delge er mina tankar kring kemisk kastrering.  

OBS: Detta är endast mina spekulationer.

Min pojke SC S*Englaflickornas Tutankhamun har varit hos vetrinären den 21/12. Han började få tovor på sidorna som jag sedan klippte bort, men det blev bara mera, så jag åkte med honom till vetrinären. Vi vet inte vad orsaken till håravfallet på sidorna beror på, för så mkt klippte jag inte bort ialf, även om det var stora tovor. Jag spekulerar nu om det kan vara kastratchippet som jag satte in på honom i slutet av September, men det är förståss bara en spekulation. Vetrinären ringde ialf företaget som tillverkar Suprelorin, men de hade endast haft 1/4000 på hund som fått biverkning som i detta fall. Vetrinären sa också efter att ha undersökt honom att huden såg så ren och fin ut så ringorm el parasiter var det inte, mina andra katter har inga problem med detta dvs hudavfall.  Vetrinären gav honom en vitaminspruta, om det är foderallergi så borde det komma på övriga delar av kroppen, tycker jag ialf.  Jag funderar ändå  på om det är en hormonell reaktion av chippet trots allt, men det är endast mina egna spekulationer. Jag blir såklart orolig, men vetrinären sa att han ser så pigg ut och han äter/dricker/leker mm så det är bara avvakta.

Ville bara delge mina tankar och funderingar till detta.

Mvh,

Eva-Helen S*Fitnesscats

Annons:
blondifire
2010-12-23 18:50
#1

hoppas du/vi får reda på orsaken o om fler med chippade katter isf hojtar till. man vet ju aldrig liksom… om det nu är det eller nåt annat. bra att han verkar må bra iaf Kyss.

S*Winsnes Wilda

FruFilur
2010-12-23 20:31
#2

Intressant att få veta, det ska vi hålla ögonen på. Tack för att du delade med dig!

Vi chippade våran Jansson för ganska exakt tre veckor sedan, och nu i dagarna känns det verkligen som om han har börjat lugna ner sig och verkar mer tillfreds över tillvaron; springer inte och sniffar sin brorsa i baken längre (alltid med den fromma förhoppningen att brorsan plötsligt skulle ha bytt kön!Oskyldig) och -nästan så jag får tårar i ögonen- idag har gosplutten legat och myst och spunnit i famnen på mig en lång stund, nåt som han inte har haft ro till alls sedan han blev fertil…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

MissMikkus
2010-12-23 22:23
#3

Hejsan #1 #2 och alla andra som har satt in eller tänker sätta Suprelorininplantat på era katter.

Vi håller just nu på med en studie om Suprelorinets effekter och bieffekter på katt.

Jag vore väldigt tacksam om ni vill vara med i studien och dra ert strå till stacken, så vi får veta om, och i vilken omfattning som det finns biverkningar mm.

Kontakta mej eller skogkattslingans hälso- och avelsråd  avelsrad@skogkattslingan.com  

så sänder jag över enkäten och information till er.

Tack på förhand/ Lilly

blondifire
2010-12-24 02:13
#4

#3 jättebra ju ! hoppas bara alla är ärliga nog för det gynnar ju hela kattvärlden. jag har inte själv chippat nån ännu men kommer följa ert arbete med stort intresse.

S*Winsnes Wilda

haapets
2010-12-24 02:29
#5

#3 Flott tiltak! Vil studien også omfatte hunner? Jeg har en hunnkatt som jeg troligen kommer til å sette på Suprelorin over nyttår.

FruFilur
2010-12-24 10:52
#6

#3 Javisst kan vi tänka oss att ställa upp på det. Ehum, återkommer efter julhelgen :o)

God Jul!!!

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annons:
AgnetaB
2010-12-24 11:55
#7

#3 låter jättebra tycker jag.

Sagolika
2010-12-24 12:59
#8

Funderar på om det i så fall är för att de blir som kastrater? Flera av mina katter har haft helt tovfri päls och inte förrän de blev "riktiga" kastrater blev det krångel med tovor på dem.

Sissi
2010-12-24 15:31
#9

#5 Ja det gör den.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

majaj
2010-12-25 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej!

Jag har en pojke som jag chipkastrerade för 8 veckor sen. Han har en enorm fettsvans och har fått tovor i pälsen. Hade inte det förrut. Man kan se hans skinn på vissa ställen. Han är vit.

Silvestris
2010-12-25 19:28
#11

#8

På hundsidan hör jag rätt ofta att folk avråder från att kastrera "pälsraser" just för att pälsen ofta blir mer svårskött efter att hundarna kastreras.

Med tanke på det kanske studien kring Suprelorin borde innefatta en grupp med kirurgiskt kastrerade katter också, så att man ser om det är en kastreringseffekt eller en "Superlorin-effekt".

Upp till toppen
Annons: