Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 5192 ggr
mathiason
2010-12-28 21:00

Vad har ni för kattsand?

Undrar vad ni har för kattsand/Strö till era katter. Då jag bara haft korthåriga katter innan så vet inte om det är något som är bättre som inte fastnar i pälsen. Säg gärna märke och vad de är för strö och pris =)

Tack

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Annons:
Fonrims
2010-12-28 21:07
#1

Vi använder Everclean till våra katter. Lavendel kör vi med nu eftersom att det luktar HANE annars ;)

mathiason
2010-12-28 21:32
#2

#1 fastnar de i pälsen?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

Josephinesfina
2010-12-28 21:42
#3

Vi använder också Everclean, varianten som är parfymerad. Funkar hur bra som helst tycker jag med tanke på att jag har en fertil hane hemma, men nu när han är "bortrest" och jag bara har en kattjej på 7 månader här hemma så känns det litet over kill… ;)

När det gäller fastnar eller inte så är det så här för mig:
Hankatten drar ut huuur mycket som helst… *suckar* Jag får i princip sanera toalettgolvet varje gång han varit på lådan. Jag har försökt ALLT (känns det som…), men det ger ungefär samma resultat. Honan däremot drar ut litet och inget trots att de går på samma låda.

Det har i alla fall visat sig att mängden utdragen kattsand, i detta fall, beror på tyngden. Ju tyngre katt, desto mer trampar de fast i tassarna och desto mer hamnar utanför efter uträttat behov… Mao, för hanen som drar ut mycket så fastnar det inte i pälsen, utan snarare under trampdynorna?

mathiason
2010-12-28 21:53
#4

Jag har tittat på en liten flicka, som nog många nu vet ^^ Den jag har provat är petspal. Är det något som skulle funka?

Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook! 

DeEss
2010-12-28 22:19
#5

Vi kör med sand från Olivers Petfood.

Klumpar bra och luktar inte mycket från lådorna.

Visst kan det fastna något litet mellan trampdynorna, men det gör det nog även på de flesta andra.

Inget som sätter sig i pälsen i alla fall…

Prislistan och rabattsatserna på deras hemsida är lite diffusa, tycker jag, men jag tror vi ger 3800:- för 600 kilo med uppfödar-rabatten.

Vi tar en pall åt gången, men du kan även beställa halvpall eller säckvis och får det hemskickat.

Skönt och enkelt att kunna beställa hem en hel pall, så slipper man köra och handla…

mvh

Daniel

LaSadie
2010-12-28 22:33
#6

Ever clean extra strenght, den parfymfria. Vi tyckte att lavendel luktade pyton (katterna var skeptiska med) och den som heter ceder inte klumpar bra.

Annons:
blondifire
2010-12-29 02:36
#7

willys som klumpar är bra. jag brukar blanda med nån parfymerad eller Olivers. har man bara en katt så funkar det mesta,prismässigt brukar det löna sig med en bra klumpande sand,småkornig men kolla av med den du köper av dom brukar vara vana vid den sanden sen kan man ju byta men d e ett tips.

S*Winsnes Wilda

Sissi
2010-12-29 10:56
#8

Everclean är utan tvekan den absolut bästa sanden.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

ChristineL
2010-12-29 11:22
#9

Cats Choice kör vi med, den gråa som är lite större sandkorn vad den nu heter :P Har tidigare kört med Ever Clean men den är så dyr och jag tycker Cats Choice är minst lika bra.

FruFilur
2010-12-29 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Liksom LaSadie använder vi Ever clean extra strength, parfymfri, och är väldigt nöjda!
Dyr tycker vi inte att EC är, annat än första gången när man ska fylla på två lådor med varsin 10kg-kartong, sen är den ganska billig i drift. Eftersom vi aldrig behöver byta sand helt, vi rensar dagligen, och fyller på efterhand så att det alltid är ett rejält lager, och sedan kör vi med nogrann städning nån gång per månad när lådorna skrubbas och sanden finsilas innan den hälls tillbaka. Inga luktproblem what so ever, trots fertil hankatt.

"Kattsand i hela huset"-problematiken hade vi också innan vi byggde in lådorna i varsin HOL-kista (se bifogad bild). Vi höll på att bli galna på kattsand överallt; framförallt lådan som vi hade på lilla toan med dusch, det var alltid en lervälling på golvet där, plus att man hela tiden var tvungen att påminna gäster om att "stäng inte dörren efter dig när du är klar".

När vi byggde in lådorna kunde den från lilla toan istället flytta ut i hallen och tjänstgöra som avställningsbänk för transportburen etc.
Kattsanden på fel ställe har minskat med 98% eller så, lite kan ju fortfarande följa med ut på trampdynorna, men det är minimalt eftersom de måste kliva ut genom lilla hålet lugnt och försiktigt, så det mesta hinner trilla av inne i kistan.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Scully
2010-12-29 12:52
#11

Jag använde Pussi kompakt tidigare men har övergått till EC Less track eller extra strength. Jag tycker att EC är snäppet bättre än Pussi och sen så dammar den mindre

EddaM
2010-12-29 13:10
#12

Everclean här med, mulitple cats brukar jag välja =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

 

[Dreamis]
2010-12-29 14:57
#13

Använder Extreme Classic grovkornig, den är fräsch och håller ihop klumparna,dryg och det luktar aldrig hane, men jag skurar alla lådorna 1g/vecka. jag använder ibland lite doft i om jag tycker det behövs. Jag har testat många olika märken, men för mig funkar denna bäst till mina katter. Jag har dock 10 lådor, så det går åt mkt sand här hemma. Sanden måste funka då man inte har så mkt tid om morgonen, då ska det bara gå lyfta upp klumparna och övriga sanden ska vara fräsch, det ska vara enkelt. 

Lycka till i djungeln av sandmärken.

Mvh,

Eva-Helen

Annons:
David
2010-12-30 02:04
#14

Everclean, blandar multipel cat och lavendel. Men jag tycker att EC börjat damma väldigt på senaste tiden…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Kattilaforsens
2010-12-30 02:22
#15

Här använder vi Ever Clean less track, vilken fungerar bra även när man har fertil hane. Blandar dock ut den ibland med oparfymerad extra strength eftersom de tvåbenta kan tycka att parfymdoften i less track är aningen stark.

erspers
2010-12-30 11:52
#16

Vi använder Extreme classic Black label också..funkar finnemang ..har provat en hel del andra sorter men både vi o katterna föredrar extreme classic..håller ihop klumparna bra o luktar aldrig..

Stefan

Humletassens
2010-12-30 14:58
#17

Vi har kört med First Choise, EverClean, Calle Cat och nu så använder vi Flamingo Cat Litter. Vi gick ifrån EverClean på grund av den är för dyr, testade med Pussy men det funkar inte med många katter, om man inte tömmer efter var gång en katt varit på lådan. Och är man inte hemma på dagarna faller det direkt.

Så hitta vi Calle Cat och den har funkat bra och bekvämt med hemkörning. Så snubbla vi på Flamingo för att vi hade slut på kattsand o glömt beställa. Vi testa och katterna föredrar den framför Calle Cat och den funkar lika bra och billigare.

Hade ju bara hoppats på hemleverans också :-P

Rosenlind
2011-01-03 10:15
#18

Vi har haft EC extra strength förut men för ca. ett halvår sedan bytte vi till cats best öko plus. Anledningen till att vi bytte är att vi inte får slänga kattsand gjord på lera i tunnan utan måste köra den till deponi. Vi har ca 2,5 mil dit, så vi bytte till komposterbart strö. Det fastnar en del i pälsen vilket är en nackdel men vill ändå inte byta till någon annan. Det ska finnas en för långhåriga katter i samma märke, har dock inte provat den, tror den heter öko plus gold. Den är dyrara än den vanliga öko plus.Vi beställer öko plus från foderbilen och får den levererad till dörren.

EvaSe
2011-01-03 15:08
#19

Jag har också börjat använda Öko Plus av anledningen att det är komposterbart och återvinningsbart.

Katterna föredrar dock den mjukare EC-sanden och jag skulle vilja hitta någon ej lerbaserad sand som är finmald och mjuk att gå på.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Humletassens
2011-01-04 10:36
#20

Glömde, vi testade en Majs basserad och visst gick katterna i den MEN det blev åxå miljoner bananflugor så den går fetbort.

//Henrik

Annons:
Upp till toppen
Annons: