Annons:
Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 2382 ggr
VargenCV
12/30/10, 12:38 PM

Erfarenhet med eventuell FORL/tandnedbrytning

Jag har hittat tecken på min ena katts tänder som kan tyda på att hon kan lida av FORL. Bokning av tid till röntgen har gjorts, men jag undrar lite om det finns någon här som har erfarenhet med sjukdommen;

- om katten mår bra efter behandling

- måste man ta bort tänder igen och igen

Vad som helst, egentligen..

Annons:
Fonrims
12/30/10, 10:43 PM
#1

MIn första skogis fick FORL. Vi fick ta bort tänder i omgångar, och emellan mådde han som vanligt. När vi märkte att han började få ont var det bara att åka och dra ut tänder. Han levde tills han var 13 och hade sjukdomen i halva sitt liv.

VargenCV
12/30/10, 11:08 PM
#2

Tack!

Det gick bra att äta vanlig mat, eller fick han specialfôder? Vad med färsk mat, så som kyckling, köttfärs etc? Hur lång tid tok det från tänderna drogs ut tills han var  "normal" igen?

kerstin2181
12/31/10, 9:51 AM
#3

Min huskatt har det, och som ovan, när man märker att dom har ont, så är det dags att dra ut nya. Dom äter som vanligt, dom lär sig det=) ganska vanlig sjukdom idagGråter dom får värkmedicin, första tiden efter utdragningar, sen är dom nästan som vanligt igen

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

line84
12/31/10, 12:50 PM
#4

Det är ganska dyrt va? Att behandla FORL? Täcker era försäkringar det?

VargenCV
12/31/10, 1:08 PM
#5

Nej, inte Agrias iaf

kerstin2181
12/31/10, 3:35 PM
#6

Nope, först tog vi tandsten hos en vet, sen iväg till en katttandläkare, 5 tänder tog dom där, vart totalt med båda, ca 3100kr

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Annons:
VargenCV
12/31/10, 4:24 PM
#7

#6

Tok ut 5 tänder eller tok bort tandsten på 5 tänder? Var priset isf inkl röntgen?

Sagolika
12/31/10, 6:36 PM
#8

Sen rekommenderas det väl även att katter med FORL tas ur avel, pga ev. ärftlighet?

AgnetaB
12/31/10, 6:48 PM
#9

#6 vart befinners sig en katt tandläkare o heter?

#8 får man väl  hoppas för låter hemskt jobbigt för båda matte o katt.

Jag skulle ej vilja köpa en avkomma efter en sådan katt hur som helst.

Fonrims
1/1/11, 12:29 AM
#10

Vi behandlade vår pojke här i Örebro. Hos Annalysen var vi nog mest.

Jag tror inte att FORL är ärftligt, men jag är inte säker. Han fick en kull och inga av de bebisarna fick problem med tänderna… men han fick det iofs senare i livet och då var han kastrat.

Som #3 säger, så lär de sig att äta. Vet förklarade det för mig att deras gom blir hård så de "tuggar" med den, men han fick blötmat när han hade dragit ut tänder och när han hade ont. Annars åt han torrfoder som vanligt.

Han var försäkrad i Agria och de täckte inte för FORL. Dumt tycker jag, eftersom att det är relativt vanligt och kostar mycket. Men men…

Upp till toppen
Annons: