Annons:
Etikett32-utanför-ämnet
Läst 5763 ggr
[Maine]
2011-02-06 09:17

Realisation av katt

Hej, undrar hur ni härinne definierar ordet realisation?

Är det när kattens pris är tillfälligt nedsänkt för att vid ett visst datum sedan återgå till ordinarie, eller när man sänker priset helt enkelt.

Är mycket tacksam för svar!

Annons:
Signe-Jonna
2011-02-06 16:16
#1

Det går ju alltid att slå upp ordet om man inte vet vad det betyder! De som är med i SVERAK får inte använda ord som extrapris, rea, realisation (och liknande) i samband med försäljning av katter, då bryter man mot reglerna.

[Maine]
2011-02-06 16:29
#2

#1  Jag vet vad ordet betyder! Men nu undrade jag hur andra definierar det?

Är det när kattens pris är tillfälligt nedsänkt för att vid ett visst datum sedan återgå till ordinarie, eller när man sänker priset helt enkelt.

Det är denna frågeställning jag har, man kan ju rea utan att använda själva orden.

Labolina_73
2011-02-07 11:49
#3

#2 jag skulle nog säga att det är när man sänker priset av någon anledning. Som kan vara väldigt många olika anledningar.

Men det är iaf mitt svar.. När man sänker priset.

//Linda

[Maine]
2011-02-07 12:15
#4

#3  Sänker priset tillfälligt eller ett nytt lägre pris?

Sissi
2011-02-07 12:45
#5

Jag skulle inte vilja använda ordet realisation överhuvudtaget utan hellre ordet "prissänkning" pga av div olika faktorer så som, ålder, olika defekter eller ev om en kattungeköpare bestämmer sig för att köpa 2 kattungar från samma kull.

/Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[Maine]
2011-02-07 13:24
#6

#5  Ok, men om du tänker på min frågeställning, det gäller en fullt frisk katt.

Som jag förklarade även i #2.

Annons:
Labolina_73
2011-02-07 18:58
#7

Jag menar att man sänker priset på katten.

Ja men en fullt frisk katt får jag hoppas att dom flesta säljer,, :-)

Men precis som Sissa säger att det finns diverse olika faktorer som gör att man sänker priset, kanske att katten blivit äldre.

//Linda

[Maine]
2011-02-07 19:38
#8

#7  Det verkar vara lite svårt att få ett svar på min fråga, rätt upp och ner.. Själv så tycker jag att man rear, om man sänker priset under en period, för att sen ha ordinarie pris.

Intressant att höra hur andra tolkar det hela.

Självklart kan det finnas andra faktorer som gör att katten säljs billigare, men det är inte det min fråga gäller.

Tack för att ni svarat ialla fall. Det är många som läst, men få som svarat, så det får ni en eloge för! Flört

Signe-Jonna
2011-02-07 22:19
#9

#8 Prissättningen är fri, den som vill sälja sina kattungar för t.ex. 100:- är fria att göra det. SVERAK:s regler reglerar inte prissättningen, däremot får man inte använda ord som extrapris, realisation och liknande i samband med t.ex. annonsering.

Labolina_73
2011-02-07 22:55
#10

#8 men jag tror inte så många sänker priset i perioder för att sedan återgå till ordinarie pris så jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå med denna fråga??

Sänker man priset på katten så gör man ju det av en anledning. Oavsett vad den anledningen är så tror jag inte att man höjjer igen.

//Linda

Signe-Jonna
2011-02-07 23:29
#11

Jag vet inte heller om jag förstår syftet med denna fråga. Säljaren kan ändra pris varje dag om den känner för det, det är varken ett lagbrott eller något brott mot SVERAK:s regler. Däremot kan inte priset på katten ändras när tingningsavtal skrivits. (Självklart undantag om vet. bes. till exempel visar defekt, men då sänks ju priset istället för att höjas.)

Sissi
2011-02-08 11:55
#12

Jag förstår inte heller syftet med denna fråga men om jag ska svara rakt av så anser väl jag att det är när man sänker priset helt enkelt.

Varför skulle man sänka priset under en period för att sedan höja det? Verkar ju väldigt dumt!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

flugufrelsarinn
2011-02-09 12:41
#13

Tror inte någon nånsin har en riktig realisation på en katt. "Passa på endast den här veckan bara halva pris" har jag aldrig sett på en kattannons iallfall…Skrattande

Om man sänker priset så gör man nog det för gott..

Annons:
[Maine]
2011-02-09 14:27
#14

Jag drar av mångas svar, slutsatsen att det verkar vara en lite obekväm fråga. Syftet är att höra andras tolkningar av rea.. Svårare än så är det inte. Tråkigt att det blir en ifrågasättande ton här. Man ska väl kunna ställa frågor om man har funderingar.

Tack för svar ialla fall..

Labolina_73
2011-02-09 22:36
#15

#14 det är inte alls obekvämt utan mera att jag inte förstår frågeställningen,

Du har ju fått svar från flera håll men endå ifrågasätter du vad vi anser.. jag som jag skrivit tidigare anser, att gällande katter så när man sänker priset (rear) som du uttrycker dej så höjjer man inte igen,, utan man sänker helt enkelt priset på katten.

Personligen så rear jag aldrig ut mina katter,, och jag tror inte att någon här gör det utan sänker vi priset så gör vi det av en anledning inte för att det ska vara rea på nåt vis.

//Linda

Upp till toppen
Annons: