Annons:
Etikett02-kattungeprat
Läst 5047 ggr
[Ailaa]
2/12/11, 5:17 PM

Presentera ny katt för "gammal katt", hur gör ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag har en norsk skogkatt på 1,5 år (som finns på bilden bredvid ). Kan även lägga till att hon är hona. Nu har jag köpt mig en ragdoll (även denna katt hona) på 12 veckor. Denna lilla tös kommer hem till oss om ca 2 veckor och jag bara undrar hur ni brukar göra när ni introducerar ny katt med "gammal" katt?

Och om det är någon som har en norsk skogkatt och en ragdoll, hur funderar det?

Mvh Rebecka

Annons:
baloo4
2/13/11, 10:40 AM
#1

Vad roligt med en ny liten kisse :)

 Vi väntar oxå hem en ny liten katt om 2 veckor , en liten blåvit skogispojk - ska bli såå kul !

De gånger vi har introducerat ny kattunge till kattfamiljen så har vi låtit den lilla sitta i sin transportbur först och då har de kunnat nosa på varandra genom gallret.

Sen har vi låtit den lilla utforska ett mindre område själv ( tex ett rum där kattlåda och mat finns).

Därefter har vi ibland låtit den nya hälsa på den /de gamla katterna när de sitter i transportbox.

För att sedan släppa dem lösa tillsammans under överinseende såklart.

Det brukar bli lite fräs och morr i början men et har gått över snabbt här hemma :)

Nu är ju din nuvarande katt inte så gammal så det går säkert jättesmidigt :)

Lycka till !

/Fia

[Ailaa]
2/13/11, 11:19 AM
#2

Åh det är så mysigt med en liten kattunge också!

Tack för tipset, lät som en riktigt bra idé. Så de båda får lukta på varnadra och den nya får lukta runt i lägenheten själv också.

Tack, detsamma :) Du kan väl lägga upp en bild på det nya tillskottet?

/Rebecka

Annanas80
2/13/11, 3:04 PM
#3

Jag skulle rekommendera att inte låta katterna träffa varandra direkt. Ha den nya katten i "hemkarantän" de första 3 veckorna så att du kan se så att den nya katten verkar frisk och kry. SVAs rekommendationer är karantän vid nyköp för att inte smitta din nya katt med någon smitta eller parasiter tex. Sedan kan man göra som ovanstående skrev…

/ Anna

[Ailaa]
2/13/11, 3:25 PM
#4

Tyvärr så bor jag endast i en etta och därför har jag svårt att låta någon av katterna att vara instängd på toaletten i 3 veckor.

Upp till toppen
Annons: