Annons:
Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 2641 ggr
tissetassen
2011-02-15 19:41

gravid och ny katt??

hej

Tänkte höra vad ni tycker om köpa en ny katt när man är gravid. Jag har en norsk skogkatt och jag hade ju planerat att köpa en kompis till henne och började leta. Sen fick jag reda på att jag var gravid och nu är jag lite osäker på hur jag ska göra.

Min kisse är vääldigt social och vill nog mer än gärna ha en kompis men man blir ju rekomenderad att inte skaffa en ny katt pga toxoplasmos. Min sambo är den som rengör toalådan nu och kommer ju fortsätta göra det så man undrar hur farligt det egentligen kan vara med en ny kisse. Men man skulle ju ångra sig grovt om något hände.

Känns även som att det kanske är bättre att skaffa en till katt nu efter halva graviditeten så att katterna kan hinna bli vänner och den lille kattungen hinner växa på sig lite och hitta sin plats i flocken innan det kommer en bebis i huset? Man kommer i och försig få "brottas" med ungkatt och allt vad det innebär när bebis kommer men samtidigt är jag väldigt kattvan och så har ju katterna varandra då istället för att min katt blir aldeles ensam?

vet inte alls hur jag ska göra??

Vad tycker ni?? Tacksam för svar!

Annons:
Seerath
2011-02-15 20:17
#1

Risken att få toxoplasmos från katt är extremt mycket mindre än risken att få det från grönsaker och frukt om jag förstått det rätt. Vad jag fått höra är att för att du ska kunna smittas från katt så måste avföringen ligga ett par dagar och sen att du stoppar det i munnen.

Om det är ett tag kvar innan du är beräknad så skulle jag nog passa på att skaffa nu för annars lär det dra ut på tiden väldigt länge innan det blir av.

AlexH
2011-02-16 13:07
#2

jag har haft katt och ny katt under graviditet.. du har större risk att få toxoplasmos från att plantera ute i din trädgård när du håller på i jord, än från katten.. största risken är nog från bajslådorna, men det är ju bara att du tvätta händerna efter varje gång du tömmer den (vilket jag tror är en självklarhet alltid) man kan ha alcogel hemma som man smörjer in händerna med efter lådan är tömd..

Jag pratade med min barnmorska och hon sa att jag inte behövde oroa mig, men att om jag kände så kunde jag be min man under graviditeten att ta ansvar att tömma kattlådan…

Samt att om jag nu var tvungen att gräva i jord, hade handskar på mig eller överlät det till min man Tungan ute

Jag kände mig aldrig orolig under mina graviditeter,, Jag har både hundar och katter !

Lycka till med att  finna en kompis till din katt, tror det är ett bra val då du under bebisens första tid inte kommer ha samma tid för katten och då har hon en lekkompis att lägga tid på så känner du dig inte otillräcklig Skrattande

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

blondifire
2011-02-16 19:16
#3

då skulle du ju inte ha katt alls isf ;-) använd handskar eller sprita händerna efteråt. d gör jag som inte e gravid. det är mer troligt att du får det via köttfärs .

S*Winsnes Wilda

tissetassen
2011-02-16 20:48
#4

tack för era svar!

Alltså det är ju min sambo som sköter lådan nu så jag kommer ju inte ens röra den. Mitt sunda förnuft har ju sagt att det nog inte är någon fara med ny katt men man blir ju så nojig med alla restriktioner när man är gravidSkrattande

AlexH
2011-02-17 15:05
#5

# Tungan ute det är nya restriktioner varje år och sådanna som plockas bort när det gäller barnmorskor och graviditeter.. jag fick olika förhållnings råd för mina barn och det är bara 1,5 år mellan dem.. om man skulle anamma alla råd och restriktioner som de basunerar ut på grund av nya eller gamla rön.. så skulle man ha ett fulltidsjobb bara att hänga med.. jag tror att sunda förnuftet och magkänslan skall styra.. Kvinnor har fött barn i tusentals år… och har klarat det galant Skrattande, man får sålla bland restriktionerna och ta tills dem som är mest viktiga och intressanta, som man tror på

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Upp till toppen
Annons: