Annons:
Etikett04-färger-mönster
Läst 10691 ggr
Josephinesfina
2/17/11, 4:50 PM

Blå eller svartsilver?

Kan någon ge mig ett/ett par bra tips hur man vet om en katt är blå eller svartsilver? ( mitt fall handlar det om en padda som inte är solid utan tabby/tigré/spottad)

Har försökt googla litet, men hittar ingen hälp! (nu pratar jag inte BARA om skogisar, utan liksom generellt för alla raser)

Annons:
Seerath
2/17/11, 6:38 PM
#1

trampdynor kanske? blå och svarta har olika färg har jag för mig (har ingen blå hemma att jämföra med).

DjupbackensJessica
2/18/11, 6:07 PM
#2

Du, man skulle inte fuska heller ;) Men för mig så är katten i frågan svartsköldpaddsilveragouti. Om man kollar i pannan på katten ser den väldigt silver ut, tycker jag. Och om du går in på delen silveragouti och tittar på den första bilden ser den ut att ha samma färg, i pannan då. (Jag går också i Pawpeds kursen) och jag har redan skickat in den uppgiften.

Josephinesfina
2/18/11, 10:09 PM
#3

Jepp, om fusk är att vilja veta mer så är jag skyldig! :)

Trots att jag verkligen försökt leta i andra material än det vi fått från PawPeds hittade jag inga knep, så jag fick helt enkelt gissa på paddan eftersom jag inte kunde säga helt säkert? Jag gissade på silver också med precis samma motivering som dig: jag tycker att det "gråa" ser väldigt silvrigt ut.

Vad som dock är mer intressant än bilden på EN katt är vad man rent generellt kan ta till för knep för av avgöra om det är blått eller silver? Visst, ibland har man ju stamtavlan till hjälp, men det är ju inte heller någon garanterad hjälp.

DjupbackensJessica
2/18/11, 11:36 PM
#4

Men jag är en sån som älskar katternas färger och har kollat mycket på deras färger, så om jag ser en katt så brukar jag ofta tänka för mig själv vad den har för färg ;) Dessutom har vi haft kattungar med mycket bra silver och då ser man tydligt när man har haft erfarenhet av det.

Så det första jag gjorde när jag öppnade den här delen så kollade jag på den uppgiften och gissade färger ;)

Josephinesfina
2/19/11, 12:24 AM
#5

Silver är något som jag "upptäckt" först de sista åren så jag är verkligen en silvernovis! :)

Sedan är det ju jättemycket svårare med färger på andra raser än skogisar… *s* Jag menar, där har man ju sett alla olika varianter nästan! :)

Men visst är den kul (kursen)? :) Ska du gå G2:an?

DjupbackensJessica
2/19/11, 5:44 PM
#6

Ja, kursen är jätterolig :D

Jag vet inte, men jag tror jag vill göra det :D

Annons:
Ixatrixa
2/19/11, 8:22 PM
#7

Ett bra tips att kolla på toppen på hårstråt för det är där färgen sitter på en silverkatt (man kallar även de enfärgade smokekatterna för silverkatter vilket kan vara förvirrande)

I botten sitter silvret och jag kan beskriva det som mjölkvitt…det är alltså inte ljuscreme,ljusblått eller ljusgrått hos en svart katt(det är bara dåligt färgade katter) utan det är en klar kontrast även på de som inte har så mycket silver. (på hårstråt på en smoke är det bara i botten som det mjölkvita framträder)

Jag är mera säker på smokar men jag tror att det är så att på mönstrade katter är det även silver i en ytterligare rand på hårstråt dvs håret är svart/rött/blå/creme/ i toppen-silver-svartrött/blå/creme/ oså silver i botten 

En enfärgad katt kallas för smoke oavsett hur mycket silver den har medans en mönstrad katt delas upp i silver,shaded och shell(ex: shell=chinchilla perser)

På en blåmönstrad katt är kattens ränder mera utsuddade(grå) och inte alls så tydliga som den är på svartrandig katt

Så det gäller att hålla isär färg och silver:)

En katt kan ju dessutom ställa till det och vara väldigt ljusblå eller ljuscreme men trots detta inte vara silver.

Wichita
9/14/11, 2:30 PM
#8

Hur ser man om en katt är blåsilver (as) eller svartsiver (ns). Celine har blivit färgändrad från "a" till "ns", men hon ser inte så "svart" ut i det mörka, mer "blå" f.ö har hon väldigt tydligt "silver".

Tänkte ställa ut henne, men vill inte åka jättelångt och sedan bara få henne färgändrad. Om jag ställer henne som ns och hon visar sig vara as, kommer hon inte att få sin bedömning då? Eller ska jag anmäla henne till klass 13c (färgbestämning). Kan hon sedan delta i den utställningen och då ha sin "säkra" färg.

blondifire
9/15/11, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 vad du kan göra är att när du kommer (elr om man gör det innan? )be om en färgbedömning.. kan ju visa en av varje färg här..

först perla som är as..

S*Winsnes Wilda

blondifire
9/15/11, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

dottern Zelda som visserligen är fs(alltså padda) men dock svartsilver ser ut så här,,,

S*Winsnes Wilda

blondifire
9/15/11, 12:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

silver just på skogisar kan vara ubersvårt o är det "dåligt" silver.ännu värre.. + att det kan spricka upp senare..

kolla en av killarna i min senaste kull ang smoke: Sling Blade.. jösses säger jag bara.. på 6 veckor har han ändrat(enl mig o många andra) mellan att vara ns 09 till n 09 d e så man kan slita sitt hår.. sen brodern Casanova han är ns,tyckte han vart lite brunaktig på ryggen men enl mer erfarna(j erkänner,j e kass på färger) så kommer det försvinna..

S*Winsnes Wilda

blondifire
9/15/11, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

casanova…

S*Winsnes Wilda

blondifire
9/15/11, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Spirit är ns, här som liten…

S*Winsnes Wilda

Annons:
blondifire
9/15/11, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

och stor…

S*Winsnes Wilda

blondifire
9/15/11, 12:19 AM
#15

som sagt..du e inte ensam om alla dessa färger o hur dom ska se ut..man kan inte vara bra på allt. d enda råd j kan ge är kolla runt på folks katter där det står ems koder,jämför och jämför.. inte ens domare är överens alla gångerFlört

S*Winsnes Wilda

Wichita
9/15/11, 10:07 AM
#16

#15 Men…vilka fina katter, älskar silverkatter…

Jag tror Celine är as, dels med tanke på dina bilder och om man tittar på bilder på henne som liten, hon är tydligt blå mot sin svarta bror…måste jag inte anmäla i förväg om jag vill ha henne färgbestämd innan?

Wichita
9/15/11, 10:07 AM
#17

#15 Men…vilka fina katter, älskar silverkatter…

Jag tror Celine är as, dels med tanke på dina bilder och om man tittar på bilder på henne som liten, hon är tydligt blå mot sin svarta bror…måste jag inte anmäla i förväg om jag vill ha henne färgbestämd innan?

blondifire
9/15/11, 1:35 PM
#18

Tack. jag vet faktiskt inte hoppas nån mer erfaren kan svara dig :-)

S*Winsnes Wilda

Wichita
9/16/11, 6:29 PM
#19

Nu har jag mailat och frågat, så jag kommer med svar när jag fått ett.

Upp till toppen
Annons: